• Anonym (TS)

Kommer kronofogden ta mitt hus?

Är arbetslös och har inte kunnat betala en del grejer. Har ungerfär 50 000 i skulder och nu ska de mäta ut på lön eller, ja, jag har ju bara akassa. Men jag äger mitt hus. Går back varje månade och kommer gå ännu mer back nu när de mäter ut. Kommer de tvinga mig att sälja mitt hur. Hur långt tid tar det till det gör det? Har två barn och vill inte att de ska behöva lämna sitt hem bara för deras mamma inte lyckas fixa ett jobb. Är jätteorolig för huset.

• Svar på tråden Kommer kronofogden ta mitt hus?
  • elmadumle

De kan sälja huset för att lösa dina skulder, ja. Sedan beror det på, hur mycket lån finns på huset? finns ett övervärde? Kf försökte sälja vårat hur för sju år sedan, men de fick inte tillräckligt med bud på det, det skulle gå plus minus noll när lånen på huset var betalda så vi fick behålla det, så även nu när vi har skuldsanering.

• Anonym (TS)

Okej. Men gjorde de det direkt? Eller tog det lång tid från första utmätningen. Att de försökte sölja huset? Kommer inte fixa att betala nu men om jag bara kan lyckas få ett jobb så kanske jag kunde komma rätt på det. Men nu är det sommar och inte mycket att söka. Har fått lite vikariat under sommaren men ja, inget som gör mer än att jag kanske klarar att inte få mer skulder men om de mäter ut så kommer jag kanske inte ens fixa det.

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2017-06-09 10:56:55 följande:

Okej. Men gjorde de det direkt? Eller tog det lång tid från första utmätningen. Att de försökte sölja huset? Kommer inte fixa att betala nu men om jag bara kan lyckas få ett jobb så kanske jag kunde komma rätt på det. Men nu är det sommar och inte mycket att söka. Har fått lite vikariat under sommaren men ja, inget som gör mer än att jag kanske klarar att inte få mer skulder men om de mäter ut så kommer jag kanske inte ens fixa det.

Nej, det går inte fort men löser du inte din situation kommer det ske för eller senare.

Ser framtiden svår ut kan det vara idé att själv sälja nu för att få ner bostadskostnaden och bättre balans på ekonomi. Annars kommer din ekonom bara bli ett riktigt svart hål och inget hus.

• elmadumle

Precis som Kjell2 skriver, det tar ett tag innan de gör det. Nu har du ju inte så stor skuld, vi hade ju mycket mycket mer. Om du har bra kontakt med din bank kanske de kan tänka sig ett lån med medlånetagaer så du kan lösa bort allt och betala till banken istället, eller så försöker du sälja ditt hus själv, du får säkert mer då. Det kan ju även bli så att du har för låg inkomst och då kan de inte göra utmätning på din lön och då blir nog huset intressantare för de fortare.

• Anonym (123456)

Säljer de huset så kommer det säljas för mindre än om du sålde det själv.

50k är inte så mycket, du borde kunna få ihop den summan, de brukar inte göra en utmätning så länge det kommer in pengar.
    Bor du i hus så borde du kunna hyra ut minst ett rum, garage eller friggebod.
    Sälj av saker som du inte behöver, man säljer allt även tv:n datorn soffan och sängen om det så behövs allt för att de inte ska ta huset, nya möbler kan man köpa senare eller få gratis på blocket /facebookgrupper så man behöver inte sova eller äta på golvet.

• Nyfikna72

Med enbart 50k i skulder så låter det mer som du stoppat huvudet i sanden. Det borde rimligen gå att prata med de du är skyldig pengar och få en avbetalningsplan den vägen och få de att dra tillbaks det från fogden.

• Anonym (123456)

Vad är det för skulder?
    Har du bil, dator tv abonnemang?

• Anonym (TS)

Har en bil som.dock knappt går att köra. Skulderna är el, sophämtning, tvavgift och underhåll.

• Harmonica

Men du verkar ju inte ha råd att bo i ditt hus. Hur tänker du om din situation framöver om du är fortsatt arbetalös?

• Anonym (Medmänniska)

Det måste finnas mer skulder för att KF ska utgöra ett problem
    Har du provat samtliga utvägar? banken, socialen, föräldrar, manen, osv?
    Hur länge har du varit arbetssökande?
    Har du även skulder på huset?
    Går barnen i skolan eller är de vuxna så även de kan hjälpa dig?

• Anonym (Liten)
    Anonym (TS) skrev 2017-07-29 14:54:22 följande:

Har en bil som.dock knappt går att köra. Skulderna är el, sophämtning, tvavgift och underhåll.

Oj, elen är inte bra! Stänger de av den kommer kostnaden öka massor, de tar avgift både för att de stängt av den och för att sätta på den.

Du borde nog försöka få tag i ett billigare boende och sälja huset. Du skriver att du går back varje månad, det är inte värt det. Barn är flyttbara, de far inte illa av att förlora ett hem om de får ett nytt hem. Vi vuxna är ibland för bra på att lägga över våra känslor på barnen. Det är du som vill ha kvar huset. 
  • Anonym (123456)
    Anonym (Medmänniska) skrev 2017-07-29 15:05:07 följande:

Det måste finnas mer skulder för att KF ska utgöra ett problem
    Har du provat samtliga utvägar? banken, socialen, föräldrar, manen, osv?
    Hur länge har du varit arbetssökande?
    Har du även skulder på huset?
    Går barnen i skolan eller är de vuxna så även de kan hjälpa dig?

Vad ska banken ellelr socialen göra i detta fallet?
  • Anonym (Medmänniska)
    Anonym (123456) skrev 2017-07-29 16:22:27 följande:
    Vad ska banken ellelr socialen göra i detta fallet?
    Eftersom det är barn med i bilden så måste socialen gå in innan KF men jag vet ej vilken ålder barnen har.
    Banken utför en ekonomiskkalkyl samt hjälpa med försäljning och nytt boende som ryms inom kalkylen.

• KKarate

Hyr ut delar av huset omedelbart. Se till att göra det idag.

• Anonym (Medmänniska)
    KKarate skrev 2017-07-30 20:39:54 följande:

Hyr ut delar av huset omedelbart. Se till att göra det idag.

Bra förslag eftersom det i dag är förmånligt och skattebefriat upp till 40'
  • elmadumle
    Anonym (Medmänniska) skrev 2017-07-29 20:04:11 följande:
    Eftersom det är barn med i bilden så måste socialen gå in innan KF men jag vet ej vilken ålder barnen har.
    Banken utför en ekonomiskkalkyl samt hjälpa med försäljning och nytt boende som ryms inom kalkylen.
    Det har jag inte hört att de ska göra? det gjorde de inte när kf ville sälja vårat hus med småbarn, banken hjälper inte heller till det minsta, var har du fått det ifrån?
  • Anonym (123456)
    elmadumle skrev 2017-07-30 21:31:55 följande:
    Det har jag inte hört att de ska göra? det gjorde de inte när kf ville sälja vårat hus med småbarn, banken hjälper inte heller till det minsta, var har du fått det ifrån?
    Banken kommer definitivt inte låna ut pengar till någon med skulder, ej heller hjälpa till med försäljningen då de inte är fastighetsmäklare.

Soc kan inget göra, har man skulder så måste man betala dom och det innebär att sälja egendom om det innebär att skulden kan betalas.
  • Anonym (Medmänniska)
    Anonym (123456) skrev 2017-07-30 21:44:22 följande:
    Banken kommer definitivt inte låna ut pengar till någon med skulder, ej heller hjälpa till med försäljningen då de inte är fastighetsmäklare.

Soc kan inget göra, har man skulder så måste man betala dom och det innebär att sälja egendom om det innebär att skulden kan betalas.
    Jag tror inte TS är kvar på sajten eller, det kommer inga svar från TS?
Svar på tråden Kommer kronofogden ta mitt hus?