Anonym (BM) skrev 2017-06-09 00:09:47 följande:
Jo, Moderkaks-/fostervattenprov ger ett absolut säkert svar för de trisomier det testas för; 13,18, 21. KUB fångar ca 85% av foster med Downs syndrom/21. Nipt är säkert till ca 99 %. I de flesta landsting erbjuds nipt om man har sämre (alltså lägre siffra) än 1:200.
Jag skrev att moderkaks- och fostervattenprov var helt säkert men endast för de ca 9 st avvikelserna de tittar på. De finns ju massor av andra avvikelser som inte ingår i testet.
Nipt är mer träffsäkert än kub. Absolut. Men att företag som skriver att det är 99.9 % säkert är en sanning med modifikation om man tittar på neutrala studier från ex KS. Det föds ju barn med ex ds trots goda resultat på nipt. Inte många såklart, men det har hänt några gånger.
Det jag menade är att man aldrig kan bli helt säker. Det finns inte test för allt. Jag hade fantastiska siffror på kub (och hade haft på nipt med om det funnits då) men födde ett muskelsvagt barn. En kollega hade fina siffror men där det efter förlossningen visade sig att en stroke i moderkakan gett syrebrist en tid och bebisen hade en CP-skada. Eller grav autism som ibland kan vara "värre" än vissa kromosomfel. Syns inte heller. Saker händer. Oftast går det bra. Men det är fel (tycker jag) att vagga in sig i tron att ett bra kub eller nipt är synonymt med ett "friskt" barn. Oftast är det ju tack och lov så. Men det finns inga facit för alla avvikelser, bara en handfull.