• Anonym (Kubvsnipt)

Kub VS Nipt

Hej!

Jag är gravid och har bokat kub. En gynekolog sa till mig att Nipt är mer träffsäkert än kub och tyckte absolut att jag ska boka nipt även om kub ger ett tillfredställande svar. Han menade alltså att kub inte är riktigt säkert.

En annan gynekolog sa till mig att det är onödigt med nipt om kub ger ett tillfredställande svar.

Vem ska man lyssna på? Jag kan tillägga att jag är 36 år.

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Kub VS Nipt
  • Anonym (Aldrig 100%)
    Kawa77 skrev 2017-06-09 06:18:03 följande:
    Man kan givetvis dra detta hur långt som helst. Min bm sa att det födds 99% friska barn. Dem som tar nipt el kub vet vad dem gör och/eller vad dem får för svar. Ja man kan inte veta ALLT tyvärr. Jätte tråkigt med ditt barn...men alla hoppas vi på det bästa så är det
    Sjävklart hoppas man alltid på det bästa och det ska man ju. I de flesta fall går ju allt bra.
  • Anonym (BM)
    Anonym (Aldrig 100%) skrev 2017-06-09 06:08:41 följande:
    Jag skrev att moderkaks- och fostervattenprov var helt säkert men endast för de ca 9 st avvikelserna de tittar på. De finns ju massor av andra avvikelser som inte ingår i testet.

Nipt är mer träffsäkert än kub. Absolut. Men att företag som skriver att det är 99.9 % säkert är en sanning med modifikation om man tittar på neutrala studier från ex KS. Det föds ju barn med ex ds trots goda resultat på nipt. Inte många såklart, men det har hänt några gånger.

Det jag menade är att man aldrig kan bli helt säker. Det finns inte test för allt. Jag hade fantastiska siffror på kub (och hade haft på nipt med om det funnits då) men födde ett muskelsvagt barn. En kollega hade fina siffror men där det efter förlossningen visade sig att en stroke i moderkakan gett syrebrist en tid och bebisen hade en CP-skada. Eller grav autism som ibland kan vara "värre" än vissa kromosomfel. Syns inte heller. Saker händer. Oftast går det bra. Men det är fel (tycker jag) att vagga in sig i tron att ett bra kub eller nipt är synonymt med ett "friskt" barn. Oftast är det ju tack och lov så. Men det finns inga facit för alla avvikelser, bara en handfull.
    Det är det vi säger på MVC, att det aldrig finns garantier. Däremot finns någon form av garanti vid moderkaks-/fostervattenprov mot de kromosomer som söks. Jag brukar aldrig ge paren siffrorna, utan nämner bara låg eller hög risk. Hög risk är åtgärder, så varför då veta svaret om inget ska göras? 1:4000 eller 1:20000 eller 1:300 blir ju samma utfall. Att ge siffror ger bara fler frågor, är min erfarenhet. 
  • Anonym (Annie)
    Anonym (BM) skrev 2017-06-09 15:51:22 följande:

Det är det vi säger på MVC, att det aldrig finns garantier. Däremot finns någon form av garanti vid moderkaks-/fostervattenprov mot de kromosomer som söks. Jag brukar aldrig ge paren siffrorna, utan nämner bara låg eller hög risk. Hög risk är åtgärder, så varför då veta svaret om inget ska göras? 1:4000 eller 1:20000 eller 1:300 blir ju samma utfall. Att ge siffror ger bara fler frågor, är min erfarenhet. 

Hur blir det om paret frågar?
  • Anonym (Aldrig 100%)
    Anonym (Kubvsnipt) skrev 2017-06-09 08:42:41 följande:
    Jag vill också göra den utvidgade varianten. Vet du redan nu någon klinik som du rekommenderar? Jag bor i Stockholm.
    Bor också i Stockholm men har inte kollat upp klinikerna som gör nipt. Så kan tyvärr inte råda vilken som ev är bättre än ngn annan, men flera här på fl har säkert gjort nipt så fråga vart de gick och om de var nöjda. Nyfiken jag med.
  • Anonym (BM)
    Anonym (Annie) skrev 2017-06-09 16:07:11 följande:
    Hur blir det om paret frågar?
    Då ger jag siffrorna, naturligtvis. Uppfattar det dock som att få frågar när man sagt låg risk, inga vidare åtgärder.
  • Anonym (BM)
    Anonym (Aldrig 100%) skrev 2017-06-09 16:21:38 följande:
    Bor också i Stockholm men har inte kollat upp klinikerna som gör nipt. Så kan tyvärr inte råda vilken som ev är bättre än ngn annan, men flera här på fl har säkert gjort nipt så fråga vart de gick och om de var nöjda. Nyfiken jag med.
    Det spelar ingen roll var du tar provet, eftersom det inte analyseras på mottagningen! Proverna brukar skickas till sk Karolinska laboratoriet eller motsvarande.
  • Anonym (Aldrig 100%)
    Anonym (BM) skrev 2017-06-10 10:38:10 följande:
    Det spelar ingen roll var du tar provet, eftersom det inte analyseras på mottagningen! Proverna brukar skickas till sk Karolinska laboratoriet eller motsvarande.
    Nej det förstår jag, att resultatet ska bli detsamma vart man än går. Tänkte mer på väntetider, hur svar förmedlas, lite skillnad i priser men framförallt och viktigaste bemötandet. Många som gör nipt har ju stor oro och då vill man att det ska tas på allvar. Har verkligen upplevt från jättebra till skrämmande illa i bemötande under alla provtagningar och möten som var under min graviditet då vi hade förhöjda risker för fosterskador.
  • Anonym (BM)
    Anonym (Aldrig 100%) skrev 2017-06-10 20:52:56 följande:
    Nej det förstår jag, att resultatet ska bli detsamma vart man än går. Tänkte mer på väntetider, hur svar förmedlas, lite skillnad i priser men framförallt och viktigaste bemötandet. Många som gör nipt har ju stor oro och då vill man att det ska tas på allvar. Har verkligen upplevt från jättebra till skrämmande illa i bemötande under alla provtagningar och möten som var under min graviditet då vi hade förhöjda risker för fosterskador.
    Oftast är det ju personbundet. Många kan ju rata ett sjukhus att föda för att en person varit dryg tex. Frågar man en annan så kan ju upplevelsen vara tvärtom.
  • Anonym (Aldrig 100%)
    Anonym (BM) skrev 2017-06-11 09:25:05 följande:
    Oftast är det ju personbundet. Många kan ju rata ett sjukhus att föda för att en person varit dryg tex. Frågar man en annan så kan ju upplevelsen vara tvärtom.
    Jo jag vet. Men är flera missnöjda med ett ställe och många nöjda med ett annat kan man ju fundera lite. Jag läste tex massa hemskt från folk som typ varnade för att föda på KS Solna. Men hade en toppen förlossning den gången. Gången efter katastrof och det blev krismöten och allt möjligt efteråt för hur det hela gått till. Så väldigt olika vilket "team" man får.
  • Anotherone

För mig är nipt och KUB helt olika saker.

KUB är ett blodprov där man plockar ut ett par värden och ett ultraljud där man gör en mätning av nackspalten på barnet. Sen stoppar man in dessa värden i ett program ihop med ett antal andra faktorer som tex kvinnans ålder och så får man en sannolikhet på mellan 1:2 och

1:20 000. Sannolikhet 1:500 säger att just SANNOLIKHETEN i gruppen är att 1 barn på 500 har en av de trisomier man testar för. Övriga 499 barn är SANNOLIKT friska. Men du kan ha 1:25 och få en frisk bebis och du kan få 1:20 000 och få en bebis med kromosomfel.

Med nipt så analyseras celler från fostret. Det är ju en helt annan sak! Träffsäkerheten är inte 100% men så gott som.

Jag gjorde nipt hos Vasamamma i Stockholm i höstas och fick provsvaren först på telefon och sen skickade hem till mig. Där står att med 99.8% säkerhet har mitt foster inte trisomi 18, med 99,86% säkerhet har mitt foster inte trisomi 13 osv. Man kollar också barnets könsceller så att uppsättningen celler stämmer överens för manligt eller kvinnligt kön plus att man också kan få veta könet om man vill (vi bockade inte i den rutan).

Hade jag skaffat fler barn hade jag struntat i KUB och gjort nipt direkt!

• Anonym (helt klart nipt)

Jag valde NIPT privat och det var så skönt i jämförelse med KUB som jag gjort med tidigare barn. Där analyseras ju faktiskt ett prov med barnets DNA, ger mig större trygghet i svaret än att någon räknar på en sannolikhet. Som i mitt fall blir sämre direkt pga högre ålder (40 år). 

Där jag tog mitt prov ringer de oavsett provsvaret och ger ett personligt svar och förklarar resultatet. Efter samtalet skickas papperna hem per post. Fick svar 9 dagar efter att vi tog provet. Det skickades utomlands för analys, alltså inte till Karolinska eller Sahlgrenska som med gör analyser. När man går privat skickas ofta proverna utomlands, man får skriva under ett papper om att man samtycker till det. 

• Anonym (K)

Nu tänker jag gå direkt på moderkaksprov, eftersom jag vill kolla något som inte går med varken Nipt eller kub.

Men hade jag inte haft dumma gener skulle jag definitivt välja Nipt eftersom det är mycket mer träffsäkrare.

• Kawa77
    Anonym (K) skrev 2017-06-14 21:33:50 följande:

Nu tänker jag gå direkt på moderkaksprov, eftersom jag vill kolla något som inte går med varken Nipt eller kub.

Men hade jag inte haft dumma gener skulle jag definitivt välja Nipt eftersom det är mycket mer träffsäkrare.

Får man fråga vad mer du ska kolla upp som inte NIPT kan analysera?
  • Gena

KUB är helt meningslöst, det ger ju bara en sannolikhet - en formel baserat på din ålder, mått på nackspalt samt hormoner i blodprov. Hormonerna har ett statistiskt samband med risken för kromosomfel, men ingen läkare jag frågade på MVC kunde svara på om det medicinska bakom  hur de hängde samman - bara att man sett att det gjort det.

NIPT analyserar ju faktiskt det du undrar över och inte bara en massa grejer som har statistiskt samband med kromosomfel.

Jag tyckte det var värt pengarna att göra NIPT istället. Kan inte tipsa dig om ställe, eftersom det var innan det kommit till Sverige, så jag fick posta blodprovet till Belgien.

• Anonym (K)
    Kawa77 skrev 2017-06-15 11:47:33 följande:

Får man fråga vad mer du ska kolla upp som inte NIPT kan analysera?

Självklart så får man det!

Jag vill kolla om fostret har en obalanserad translokation på två specifika kromosomer.
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2017-06-15 13:23:18 följande:

Självklart så får man det!

Jag vill kolla om fostret har en obalanserad translokation på två specifika kromosomer.

Alltså, jag vill kolla så att två specifika kromosompar har det "material" de ska ha. Och inte mer eller mindre.
  • Anonym (BM)
    Anonym (K) skrev 2017-06-15 13:25:34 följande:
    Alltså, jag vill kolla så att två specifika kromosompar har det "material" de ska ha. Och inte mer eller mindre.
    Finns det i släkten? I så fall kan man få nipt/ annan genetisk utredning på remiss. Det låter som att fostervattenprov/moderkaksprov är aktuellt för din del.
  • Anonym (K)
    Anonym (BM) skrev 2017-06-16 12:08:31 följande:

Finns det i släkten? I så fall kan man få nipt/ annan genetisk utredning på remiss. Det låter som att fostervattenprov/moderkaksprov är aktuellt för din del.

Japp! Det finns i släkten så ja, jag kommer få det på remiss. Men det är ju fortfarande så att man inte kan kolla specifika translokationer genom nipt än. I Sverige i alla fall, vet att man kan göra det utomlands. Därför är jag tvungen att gå direkt på moderkaksprov.
Svar på tråden Kub VS Nipt