Inlägg från: Anonym (BM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BM)

Kub VS Nipt

Anonym (Aldrig 100%) skrev 2017-06-08 22:10:39 följande:

Varken kub eller nipt är "riktigt säkert". Båda ger endast en sannolikhet, men att nipt är mer träffsäkert än kub. Dock föds det barn med kromosomfel, trots bra siffror på kub och nipt. Kub och nipt söker på sannolikhet för risk på ett fåtal genetiska avvikelser. Sedan finns det ju hundra till som inte ingår i testet osv. Andra saker som ex autism, CP-skada mm syns inte osv. Man kan aldrig bli säker. Inte ens vid fostervattenprov eller moderkaksprov. Då kan man få säkert besked på typ 9 olika kromosomavvikelser men finns ju massa fler.

Jo, Moderkaks-/fostervattenprov ger ett absolut säkert svar för de trisomier det testas för; 13,18, 21. KUB fångar ca 85% av foster med Downs syndrom/21. Nipt är säkert till ca 99 %. I de flesta landsting erbjuds nipt om man har sämre (alltså lägre siffra) än 1:200. 
  • Anonym (BM)
    Anonym (Aldrig 100%) skrev 2017-06-09 06:08:41 följande:
    Jag skrev att moderkaks- och fostervattenprov var helt säkert men endast för de ca 9 st avvikelserna de tittar på. De finns ju massor av andra avvikelser som inte ingår i testet.

Nipt är mer träffsäkert än kub. Absolut. Men att företag som skriver att det är 99.9 % säkert är en sanning med modifikation om man tittar på neutrala studier från ex KS. Det föds ju barn med ex ds trots goda resultat på nipt. Inte många såklart, men det har hänt några gånger.

Det jag menade är att man aldrig kan bli helt säker. Det finns inte test för allt. Jag hade fantastiska siffror på kub (och hade haft på nipt med om det funnits då) men födde ett muskelsvagt barn. En kollega hade fina siffror men där det efter förlossningen visade sig att en stroke i moderkakan gett syrebrist en tid och bebisen hade en CP-skada. Eller grav autism som ibland kan vara "värre" än vissa kromosomfel. Syns inte heller. Saker händer. Oftast går det bra. Men det är fel (tycker jag) att vagga in sig i tron att ett bra kub eller nipt är synonymt med ett "friskt" barn. Oftast är det ju tack och lov så. Men det finns inga facit för alla avvikelser, bara en handfull.
    Det är det vi säger på MVC, att det aldrig finns garantier. Däremot finns någon form av garanti vid moderkaks-/fostervattenprov mot de kromosomer som söks. Jag brukar aldrig ge paren siffrorna, utan nämner bara låg eller hög risk. Hög risk är åtgärder, så varför då veta svaret om inget ska göras? 1:4000 eller 1:20000 eller 1:300 blir ju samma utfall. Att ge siffror ger bara fler frågor, är min erfarenhet. 
  • Anonym (BM)
    Anonym (Annie) skrev 2017-06-09 16:07:11 följande:
    Hur blir det om paret frågar?
    Då ger jag siffrorna, naturligtvis. Uppfattar det dock som att få frågar när man sagt låg risk, inga vidare åtgärder.
  • Anonym (BM)
    Anonym (Aldrig 100%) skrev 2017-06-09 16:21:38 följande:
    Bor också i Stockholm men har inte kollat upp klinikerna som gör nipt. Så kan tyvärr inte råda vilken som ev är bättre än ngn annan, men flera här på fl har säkert gjort nipt så fråga vart de gick och om de var nöjda. Nyfiken jag med.
    Det spelar ingen roll var du tar provet, eftersom det inte analyseras på mottagningen! Proverna brukar skickas till sk Karolinska laboratoriet eller motsvarande.
  • Anonym (BM)
    Anonym (Aldrig 100%) skrev 2017-06-10 20:52:56 följande:
    Nej det förstår jag, att resultatet ska bli detsamma vart man än går. Tänkte mer på väntetider, hur svar förmedlas, lite skillnad i priser men framförallt och viktigaste bemötandet. Många som gör nipt har ju stor oro och då vill man att det ska tas på allvar. Har verkligen upplevt från jättebra till skrämmande illa i bemötande under alla provtagningar och möten som var under min graviditet då vi hade förhöjda risker för fosterskador.
    Oftast är det ju personbundet. Många kan ju rata ett sjukhus att föda för att en person varit dryg tex. Frågar man en annan så kan ju upplevelsen vara tvärtom.
  • Anonym (BM)
    Anonym (K) skrev 2017-06-15 13:25:34 följande:
    Alltså, jag vill kolla så att två specifika kromosompar har det "material" de ska ha. Och inte mer eller mindre.
    Finns det i släkten? I så fall kan man få nipt/ annan genetisk utredning på remiss. Det låter som att fostervattenprov/moderkaksprov är aktuellt för din del.
Svar på tråden Kub VS Nipt