• Anonym (Joppe)

    Borde inte muslimer rikta sin ilska mot islamisterna?

    Typ alla muslimer jag sett reagera efter terrordåd gnäller bara på att dom inte vill bli förväxlade med terrorister. Aldrig vänder dom sig till terroristerna med den ilskan för att dom missbrukar Allah och islam. Om dom gjorde det skulle dom inte bli förväxlade men som det är nu ser jag bara det upprepas "dom är inte riktiga muslimer, yada yada"

    Säg det till dom då! Varför går inte muslimer i väst ihop och skäller ut och fryser ut terroristfalangen?

    Typ som västerlänningar gjort med sverigedemokrater, debatterat argt och högljutt, tagit bort dom från facebook osv.

    Västerländska ungdomar terroriserar (med rätta!) Högerextremister på Varenda (seriöst varenda!) Tillställning SD eller Svenskarnas parti håller. Dom skriker, överröstar, visslar och är helt galna av ilska.

    Jag ser INTE samma sak hända i Västeuropa när det gäller islam-extremister. Det måste finnas muslimer som VET att deras syskon/grannar osv är "radikaliserade" men förstör dom deras möten med högljudda demonstrationer? Säger dom upp kontakten med ev familjemedlemmar/barndomsvänner?

    Det ser inte direkt ut så, istället ser jag bara muslimer som gnäller på SAMHÄLLET och media och så vidare.

    Jag vet själv att islam inte är lika med terrorism och att alla muslimer dessutom är individer med varierande tro, kultur, bakgrund osv men det jag undrar är vad muslimer själva aktivt gör mot den här trenden.

  • Svar på tråden Borde inte muslimer rikta sin ilska mot islamisterna?
  • Anonym (jaså)
    oanonym skrev 2017-06-29 16:25:10 följande:
    För att alla tolkar inte koranen lika, eller följer samma ledare. Och islam är inte enda anledningen till att muslimer kan bli terrorister. Som du ser så har du fel med dina gissningar om mig. Det kanske är du som har fördomar? Att peka ut vissa problem inom en religion gör inte att jag hatar alla utövare av den religionen. Så länge folk reagerar som du, så kommer denna diskussion aldrig ta sig förbi detta stadiet.
    Så länge ni sprider propaganda och fördomar så kommer ingen förutom redan övertygade fanatiker ta er på allvar
  • detsamma65
    oanonym skrev 2017-06-29 16:26:54 följande:
    Många säger att de gör ungefär som Muhammed gjorde på sin tid. Vad tycker du om sådana uttalanden?
    Varför ska jag stå till svars för vad ett fåtal andra muslimer gör? Vad tycker du själv om vad svenska pedofiler gör?
  • Anonym (Hui)
    oanonym skrev 2017-06-29 15:56:57 följande:

    Män följer ingen ideoligi, ingen speciell text. Muslimer följer en viss text.

    Det är en falsk jämförelse. Dock är jag emot förbud!


    Spelar väl ingen roll om det är pga ideologi eller något annat. De ÄR ändå. Värre när det beror på strukturer/gener än på en bok kan jag tycka.
  • oanonym

    fof.se/tidning/2013/7/artikel/asikter-i-den-muslimska-varlden

    "Homosexualitet fördöms av 80?90 procent i så gott som alla undersökta länder, men en viss acceptans hittar man i Bangladesh, Uganda och i Moçambique."

    "I nästan alla 39 undersökta länder menar majoriteten muslimer att islam är den enda sanna läran som leder till ett evigt liv i paradiset. Att tro på Allah är nödvändigt för att bli en moralisk person. Det är därför sharia ? den traditionella islamska lagen ? ska dominera juridiken."

    "Merparten muslimer är mycket negativa till våld i islams namn. De flesta menar att självmordsbombningar i deras religions namn bör fördömas. Men det finns undantag; en grupp på omkring 3?10 procent i de flesta länder menar att självmordsbombningar kan vara legitima. I de palestinska territorierna är siffran 40 procent, i Afghanistan 39 procent och i Egypten 29 procent."

  • oanonym
    Anonym (Hui) skrev 2017-06-29 16:32:38 följande:

    Spelar väl ingen roll om det är pga ideologi eller något annat. De ÄR ändå. Värre när det beror på strukturer/gener än på en bok kan jag tycka.


    Självklart spelar ideologi roll, än om man delar skostorlek t.ex. Det ena av de två exemplen kan vara farligare än det andra.
  • Anonym (qwerty)
    detsamma65 skrev 2017-06-29 16:22:55 följande:

    Jag är muslim och man och inte ansvarig för vad andra muslimer eller män gör. Självklart tar jag avstånd från alla terrorister men jag är inte dom.


    Och det är ingen som håller varken dig eller eller någon annan random muslim ansvarig. Du har totalt missat poängen.
    Anonym (jaså) skrev 2017-06-29 16:26:24 följande:

    Varför sprider då du propaganda från Clarion Project, det är ju självklart inget du bara råkat komma över och som du sen sprider som sk 'sanning'

    Det är tydligt att du har en agenda

    Och om de enda källor du har som bevis är just propagandavideos från bla Clarion Project då är det ju mer än uppenbart hur lite trovärdig du är


    Propaganda? Igen, länka till hemsidan där personen gjorde påståendet du citerade. Du säger att du är källkritisk men hoppar på första bästa påstående från en person som påstår något som indirekt pekar på bias pga av att personerna bakom projektet är neokonservativa och har en Israel koppling.

    Som sagt, personen som talade i videon är muslim själv, och det finns många andra muslimer som för samma typ av kritik. Det tråkiga är att ingen icke muslim vill lyssna på dom och många av dessa kritiker är dessutom rädda för att bli utfrysta vilket gör att de inte vågar stå upp för de fel som finns inom islam. Det är lite där kärnan i problemet ligger. Sålänge folk, muslimer eller icke muslimer, tystar ner dessa personer så kommer diskussionen inte komma någon vart. Och då kommer ingen lösning på problemen heller.
  • oanonym
    Anonym (qwerty) skrev 2017-06-29 16:45:39 följande:

    Och det är ingen som håller varken dig eller eller någon annan random muslim ansvarig. Du har totalt missat poängen.Propaganda? Igen, länka till hemsidan där personen gjorde påståendet du citerade. Du säger att du är källkritisk men hoppar på första bästa påstående från en person som påstår något som indirekt pekar på bias pga av att personerna bakom projektet är neokonservativa och har en Israel koppling.

    Som sagt, personen som talade i videon är muslim själv, och det finns många andra muslimer som för samma typ av kritik. Det tråkiga är att ingen icke muslim vill lyssna på dom och många av dessa kritiker är dessutom rädda för att bli utfrysta vilket gör att de inte vågar stå upp för de fel som finns inom islam. Det är lite där kärnan i problemet ligger. Sålänge folk, muslimer eller icke muslimer, tystar ner dessa personer så kommer diskussionen inte komma någon vart. Och då kommer ingen lösning på problemen heller.


    Jo,, de som skyller på män håller honom ansvarig .....;)
  • Anonym (qwerty)
    oanonym skrev 2017-06-29 16:49:09 följande:

    Jo,, de som skyller på män håller honom ansvarig .....;)


    Sant. Antagligen är det samma personer som brukar köra på äpplen och päron jämförelser i sina resonemang. Goddag yxskaft liksom.
  • oanonym
    Anonym (qwerty) skrev 2017-06-29 16:56:39 följande:

    Sant. Antagligen är det samma personer som brukar köra på äpplen och päron jämförelser i sina resonemang. Goddag yxskaft liksom.


    Ja. Tänk vad många kvinnor som fött dessa män. Kanske dom är skyldig, som grupp?
  • Anonym (qwerty)
    oanonym skrev 2017-06-29 16:58:50 följande:

    Ja. Tänk vad många kvinnor som fött dessa män. Kanske dom är skyldig, som grupp?


    Enligt deras logik så borde såna som oss beskylla dessa mammor eftersom de valt att skaffa barn, det är ju rena rysk roulette om det är 50% chans att det blir en pojke. Haha!

    Det är verkligen en intressant diskussion det här om islam. Inte för att de brukar vara särskilt givande men mest pga av hur folk resonerar och känslorna som väller fram. Jag förstår ju om det är känsligt för muslimer men när vanliga svenskar reagerar såhär så undrar man ju.

    Frågar man de flesta svenskar vad de tycker om scientologi så tror jag de flesta skulle svara negativt. Inte är det något snack om scienolofobi, hatpropaganda eller agenda trots alla kritiska dokumentärer och artiklar som finns. Sanningen är att många scientologer inte ens har någon ambition att avancera i OT nivåerna som finns. De möts upp, har sina cermonier och drar hem igen. Så fort man för någon kritik mot islam däremot så blir det ett jävla liv och folk börjar dra jämförelser om kön och kristendomen. Ytterst märkligt.

    Ang män argumentet så är ju en faktor testosteronet. Om man är seriös med argumentet så finns det många kopplingar till mäns våld, brott, arbetslöshet etc och mycket grundar sig i t.ex. att de vuxit up utan en pappa. Det skapar inte bara ekonomiskt problem med en försörjare utan bidrar till mycket andra problem också. Finns så mycket intressant att läsa där. Det positiva är att forskning och teorier får flöda ganska friskt tillskillnad från andra debatter t.ex. islam. På nått vänster har det blivit en slags helig ko. Folk blir extremt känslomässiga i dessa diskussioner. Börjar se mer och mer hur Sverige har en väldigt udda debattkultur, speciellt när man jämför med England där jag bor nu.
Svar på tråden Borde inte muslimer rikta sin ilska mot islamisterna?