• Hallojhhh

Hjälp med Argument- Byte av förskolegrupp

Hej, jag behöver er hjälp! Vår son går på en förskola som fungerar rätt bra. Han går I dag I en blandad grupp. Han har ett grabbgäng som är hans närmsta kompisar som han är jättetight med samt några fler  barn I hans ålder han verkligen gillar. Detta stora gang splittas nu. Till hösten har förskolan beslutat att åldersindela grupperna och min son är satt I småbarnsavdelningen trots att han är over 4år då. han splittas från sitt kompisgäng förutom en vän som bara är där 15 timmar I veckan. Dessutom är det två yngre killar som slår honom som naturligtsvis kommer gå kvar I småbarnsgruppen. Vi har protesterat till både pedagog och rektor och ska ha mote med dem på måndag. Nu behöver jag argument för att han ska få byta grupp och vara med de som är I hans ålder och hans kompisar.  I utskicket star det att de barn som är kvar kommer bli bra förebilder för 1-åringarna, detta är inte det vi vill... han ska få en meningsfull tid med sina jämnåriga kompisar tycker vi. Hjälp med argument varför de ska byta grupp på honom?

• Svar på tråden Hjälp med Argument- Byte av förskolegrupp
  • erikaABC

Min erfarenhet är att både i förskolan och skolan blandar man runt i grupper. Även skolklasser kan blandas och få nya konstellationer. Det har hänt mina barn. Man kan leka med sina gamla kompisar på gården eller på rasten, eller på fritiden. 
    Men att han blir slagen måste ni diskutera ingående med personalen, självklart inte ok.

• Hallojhhh

Ja att blanda runt ibland är ok. Nu har de gjort en åkdersindelning så alla 4-åringar (både yngre än min son) hamnat i en grupp förutom några väldigt snälla barn som då ska vara förebilder till 1-3-åringarna. Dvs 95% av hans jämnåriga hamnar i 2 äldre barns avdelningar medan han är sarrpå småbarnsavdelningen

• Meriall

Säg att han inte ska behöva få det sämre för att han är skötsam.

• mammaåten

Ska man ha åldersindelning ska man ha det för alla!

Annars får de dela hela gruppen på två (eller fler) så det blir blandat små och stora barn i båda.

• Guldbarb

Det känns inte okej att han ska ha ett sådant ansvar och att dessutom splittras från sina vänner. Jag har letat upp lite punkter i läroplanen som ni kan fråga hur dom följs med den grupp planeringen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn

utvecklar sin identitet och känner trygghet i den,

utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet

att påverka sin situation,

Förskollärare ska ansvara för

Att varje barn får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt

eget värde,

att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.

Arbetslaget ska

samarbeta med hemmen när det gäller barnens fostran och med föräldrarna

diskutera regler och förhållningssätt i förskolan.

verka för att varje barns uppfattningar och åsikter respekteras,

visa respekt för föräldrarna och känna ansvar för att det utvecklas en tillitsfull

relation mellan förskolans personal och barnens familjer,

Förskolan ska följa läroplanen och det känns som att grupperingen som du beskriver inte skulle vara främst positiv för din son.

Svar på tråden Hjälp med Argument- Byte av förskolegrupp