• Zinalu

Tbe vaccin, ta eller inte ta?

Letat runt i internets alla hörn och kanter och mest kommit förbi antivaccin propaganda eller att vacciner överlag är det bästa som finns, men sällan sofistikerade diskussioner om TBE vacciner, kommit förbi en och annan som berättar att de legat månader på sjukhus och argumenterar att folk ska ta vaccin mot TBE, dock så verkar statistiken att faktiskt bli dödligt sjuk väldigt liten ( som med andra sjukdomar vi vaccinerar mot Flört ) men om man råkar vara den olycklige har man år av sjukdom framför sig, pga mitt jobb så får jag fästingar på mig, jag är ute ofta vid vatten och i ett TBE område och därav skulle det kanske känna säkrast, så min fundering till er är om ni som vaccinerat er fick biverkningar av något slag eller till och med fick TBE av sprutan?

( Och håll god ton tack, inga hetsiga diskussioner om man ska ta vaccin eller inte Glad vissa vacciner är bra och andra inte och det är inte svart och vitt )

• Svar på tråden Tbe vaccin, ta eller inte ta?
  • Kerubmamman

Det finns ju fler följder/komplikationer än att bli dödligt sjuk. En tredjedel får dessutom långvariga problem. 
    Jag skulle definitivt vaccinera mig om jag var du. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Carambolan

Vi har landställe i högriskområde så hela familjen är vaccinerad. Ingen har fått någon annan biverkning än lite sveda i armen dagarna efter sprutorna.

• Alexi

Jag är mycket i skärgården och tog min första tbevaccin för kanske 30 år sedan. Skulle inte tveka.

• choklad

Om du vistas i högriskområde och vet att du får fästingar så är det för mig en självklarhet att du ska vara vaccinerad. Inget att diskutera tycker jag, gå till vårdcentralen eller fästingbussen eller vad som nu finns hos dig genast!

• Vaccinjavisstvissr

Förstår inte varför man INTE skulle vaccinera sig mot THE om man bor där det finns fästingar. Det är ju en sjukdom som kan förstöra hela livet för en om man har oturen att få den. Ovanlig, visst, men varför ta risken? Är lätt och billigt att vaccinera mot.

• Anonym (Been there)

Jag kan inte svara på om vaccinet har biverkningar, men jag har haft TBE.

Det är några hundra varje år som får TBE, men antalet ökar som jag förstått. De flesta får allvarliga men för livet. Det är alltså en hjärninflammation (inte hjärnhinneinflammation alltså) och beroende på var i hjärnan den sätter sig kan man få personlighetsförändringar, fysiska och psykiska nedsättningar och andra besvär.

Klarade mig otroligt lindrigt. En månad på sjukhus (infektionsklinik och hjärnskade-rehab), totalt fem månader sjukskrivning innan jag var tillbaks på 100%. Nervskada i benet tog ett par månader att läka. Tröttheten avtog efter ett år ungefär. Några år senare anar jag bara en svaghet i höger sida, men i övrigt helt ok. 

Rekommenderar alla att vaccinera sig. Är du i fästingområden är det en no-brainer. TBE smittar ögonblickligen när du blir biten. Inte som med borrelia där du har upp till ett dygn innan smittar överförs.

Det är kanske låg sannolikhet att du blir smittad, men konsekvenserna kan blir fruktansvärt allvarliga.

• Anonym (Ja och nej)

Efter första sprutan blev jag sjuk några dagar, inte konstigare än som en vanlig förkylning, men var utan tvekan sprutan. När jag tog andra sprutan frågade vaccinatören om hon fick rapportera biverkningen då det inte är så vanligt för vuxna att bli sjuk. 

Jag reagerade inte på andra eller tredje sprutan. 

Fjärde gången fick jag väldigt ont i armen så jag inte kunde sova, följande dag inte kunde använda armen och ännu två dagar efteråt inte kunde köra bil. Lättare värk vid rörelse hängde i länge, men jag har muskelproblematik så antar det gjorde att något "hände" i muskeln.

Jag är glad jag vaccinerat mig iom att jag rör mig i skog och skärgård i riskzoner. 

Däremot tror jag folk vaccinerar sig i onödan också, dvs såna som inte rör sig i områden där TBE visat sig förekomma, men som påverkats av reklamen. Den görs av de som tjänar på att så många som möjligt tar vaccinet. Att vaccinera sig i onödan är förstås just onödigt, iom att det ändå finns möjliga biverkningar och även allvarliga sådana även om de är ovanliga. 

• Anonym (amo)

I ditt fall skulle jag det.

Själv gör jag det inte, men det är för att jag inte rör mig ute så mycket, och fästingar verkar avsky mig:)

Någon som förresten vet varför fästingar bara verkar välja vissa människor, men helt undvika andra?

• Anonym (N)
    Vaccinjavisstvissr skrev 2017-06-11 13:38:15 följande:

Förstår inte varför man INTE skulle vaccinera sig mot THE om man bor där det finns fästingar. Det är ju en sjukdom som kan förstöra hela livet för en om man har oturen att få den. Ovanlig, visst, men varför ta risken? Är lätt och billigt att vaccinera mot.

Knappast billigt... 380kr per gång och det är ju inte bara en gång heller. Är man flera stycken i hushållet blir det dyrt
  • Söderomslottsskogen

TBE ingår i allmänna vaccinationsprogrammet i Österrike, och har gjort det ett bra tag. Det är med andra ord ett oerhört väl beprövat vaccin utan okända biverkningar. Det är väldigt säkert att ta.

Det finns inget botemedel mot TBE. Blir man sjuk kan man bara hoppas på det bästa. Man kanske inte dör, men kan ändå få funktionsnedsättningar som drabbar en resten av livet.

• Medsamma

Jag tog vaccinet och har fått en massa underliga symtom. Jag känner många som har tagot vaccinet och som du säger är det ett välbeprövat vaccin.

När man drabbas av något pga vaccinet vill man gärna veta fall någon mer också drabbats och om symtomen är övergående. Det är oerhört lugnande.

Det sägs också att vaccinet kan i mkt sällsynta fall ge en viss nervpåverkan, men vilka nerver är det isåfall som drabbas? Någon som vet?

• Medsamma
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-21 15:52:05 följande:

TBE ingår i allmänna vaccinationsprogrammet i Österrike, och har gjort det ett bra tag. Det är med andra ord ett oerhört väl beprövat vaccin utan okända biverkningar. Det är väldigt säkert att ta.

Det finns inget botemedel mot TBE. Blir man sjuk kan man bara hoppas på det bästa. Man kanske inte dör, men kan ändå få funktionsnedsättningar som drabbar en resten av livet.

Vet du också fall de får fylla på vart femte år livet ut i Österrike? Eller fyller de bara på upp till en viss ålder och sedan får stå för konstnaden själva?
  • Söderomslottsskogen
    Medsamma skrev 2017-08-21 17:46:18 följande:

Jag tog vaccinet och har fått en massa underliga symtom. Jag känner många som har tagot vaccinet och som du säger är det ett välbeprövat vaccin.

När man drabbas av något pga vaccinet vill man gärna veta fall någon mer också drabbats och om symtomen är övergående. Det är oerhört lugnande.

Det sägs också att vaccinet kan i mkt sällsynta fall ge en viss nervpåverkan, men vilka nerver är det isåfall som drabbas? Någon som vet?

Alla ev biverkningar finns beskrivna på vaccinets bipacksedel. Du kan säkert googla fram den. Det är också möjligt att det du drabbats av inte alls har med vaccinet att göra, utan är en separat sjukdom du fått alldeles oavsett om du tagit vaccinsprutan eller ej.
  • Medsamma

Jag har läst mins 1000 gånger och även pratat med infektionsläkaren kring detta. Det sägs att vaccinet i mycket sällsynta fall kan ge en nervpåverkan. Vilken nerv innehållet drabbar är förmodligeb individuellt. Jag fick domningar o stickningar.

På senare tid har jag fått flimmer i periferin i hö öga. Jag har varit i kontakt med en neurolog som säger att h*n inte vet vad flimret beror på.

Därför undrar jag om någon mer vart med om underliga symtom kort efter sprutab och om åkomman varit reversibel?

Svar på tråden Tbe vaccin, ta eller inte ta?