• Anonym (orlando)

Göra ren bilrutor invändigt på rätt sätt

Hej,

Ska monteras upp solskyddsfilm och rutan skulle göras ren för att undvika luftbubblir och skit på insidan vid montering.

I instruktionerna stod att man skulle använda ren industrisprit, och fick då med en flaska T-Röd från bensinstationen.

Har ingen aning om hur man ska applicera detta, med svamp eller nått? Sen skulle det torkas bort.

Provade lite på en mindre del men tycker ändå det drar till sig damm eller blir inte tillräckligt rent. Blev renare med glasrengöringsspray typ AJAX men det kanske inte duger?

• Svar på tråden Göra ren bilrutor invändigt på rätt sätt
  • Lena

Du får en hinna kvar efter vanlig fönsterputs. Putsa rutan vanligt först och ta sen tröd för att få bort beläggningen.

• Anonym (orlando)
    Nyfikna72 skrev 2017-06-10 15:22:15 följande:

Bara så du vet. Solskyddsfilm är jättesvårt att montera snyggt........

Källa på det tack?
  • Anonym (orlando)
    Lena skrev 2017-06-10 15:20:17 följande:

Du får en hinna kvar efter vanlig fönsterputs. Putsa rutan vanligt först och ta sen tröd för att få bort beläggningen.

Ska jag ta t-röd med svamp eller nått annat? Är ju inte som man vill hälla på rutan direkt...
  • Lena

Ta med något som inte luddar. Det du brukar putsa fönster med tex

• Anonym (orlando)
    Lena skrev 2017-06-10 21:15:02 följande:

Ta med något som inte luddar. Det du brukar putsa fönster med tex

Ehh.. Det är inte vi som sköter fönsterputsningen här om jag ska vara ärlig. Har du några förslag på icke luddande saker? ;) Finns ju microfiberduk osv men vet inte hur bra de är.
  • Nyfikna72
    Anonym (orlando) skrev 2017-06-10 19:25:19 följande:
    Källa på det tack?

Källa? Jag bara vet det. Putsningen är nog det minsta problemet
  • Anonym (orlando)
    Nyfikna72 skrev 2017-06-11 19:31:07 följande:

Källa? Jag bara vet det. Putsningen är nog det minsta problemet

Tja avsikten är inte att det ska se snyggt ut, snarare sänka innertemperaturen i bilen. Har ingen AC. Har du några tips till en nybörjare i så fall? Är det något speciellt moment som är värre? Har kvar mönster ifall det skulle gå åt flanders... Provmonterat några småbitar och de sitter än så länge. En annan bit hade bubblor men det beror nog på att jag inte knuffade ut luft eller vatten med skrapan efter.

Är det att passa in filtret på rutan? Eller undvika veck och bubblor?

Som sagt, tacksam på tips...
  • Knuddan

När du ska montera filmen så spraya rikligt med vatten och såpa, då fastnar filmen inte förens man skrapar. Lägg filmen på utsidan av fönstret och skär ut efter fönstret sen sätter du den på insidan och skrapar ut allt Vatten och luft

• freddess

Hej jag har ett tips som fungerade bra. Rengör rutorna ordentligt. Sen tar du lite Diskmedel och vatten och blandar och sprutar ut på rutan i lagom mängd. På så sätt kan du flytta filmen lite som du vill sen tar du typ en isskrapa av plast och trycker ut bubblorna som blir från insidan och ut. Efter ett tag torkar rutan och resultatet är perfekt Skrattande

• Noname00

Körde med såpvatten första gången jag la film hur smidigt som helst.
    Det är bara konkava rutor som är svåra då brukar man få ta biten och kapa den i 3 delar för att det inte ska bli veck.

• René W
    Noname00 skrev 2017-08-19 22:54:57 följande:

Körde med såpvatten första gången jag la film hur smidigt som helst.
    Det är bara konkava rutor som är svåra då brukar man få ta biten och kapa den i 3 delar för att det inte ska bli veck.

Om man köper en bättre kvalité av film (inte BT, mm) så kan man använda värmepistol när det är konkavt. Personligen så tycker inte jag det är så snyggt med mörkare partier (där den ligger omlott) eller glipor. Väljer man att skära den skall man lägga den omlott och sedan ta bort den understa filmen, då passar skarven bättre.

Det krävs endel övning innan det blir riktigt bra, lycka till.

Svar på tråden Göra ren bilrutor invändigt på rätt sätt