Inlägg från: Anonym (Carol) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Carol)

Berättade ni om graviditet för bioföräldern?

Mia86a skrev 2017-06-17 10:48:51 följande:
    Jag anser att hela tråden är skapad utifrån ett vuxenperspektiv. Om det är relevant för tråden så ja, jag har egna barn och i vårt fall har bonusbarnet inte tagit skada av att själv informera sin mamma om våra väntade nytillskott, varken barn som vi skaffat i VÅR familj eller barn som skaffats i hans MAMMAS familj. Jag tror det kan ha med barnets mognad att göra och grabben i vårt fall har absolut inte tagit skada. Jag håller helt med att barn mår bra när vuxna kommunicerar och samarbetar men jag förstår inte hur ni kan tycks det är så svart eller vitt. Väljer man att inte kommunicera ett nytt barn är man tydligen en dålig förälder oavsett om man kommunicerar kring allting annat gällande barnet, märkligt!

Ts har skapat tråden för att hon tycker hon borde informerats, jag ser inte barnperspektivet där?
    Jag kan då se barnperspektivet i ts fråga.
    Hon vill veta för att kunna förbereda sitt barn på att bli storesyskon.
    Visserligen kan pappan och bonusföräldrarna också göra det, men ju fler som bemöter barnet på ett relevant sätt, desto bättre för barnet.
    Där har du barnperspektivet. 
  • Anonym (Carol)
    Ess skrev 2017-06-17 20:00:48 följande:
    Helsyskonen påverkar varann och har glädje och nytta av varann. Halvsyskonen, nej inte direkt.

Det beror väl på hur dom vuxna i barnens närhet har agerat och hjälpt barnen att knyta an till varandra.
    Jag vet då halvsyskon som står varandra oerhört nära, idag är dom båda 50-plus och har god och nära kontakt.
    Man kan med fog därmed säga att halvsyskon kan påverka hela livet.
    Det behöver inte vara så, men det kan bli så, det beror på dom vuxna i barnens närhet och deras attityder.

• Anonym (Carol)
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-17 12:20:04 följande:
    Då är vi olika som personer och din inställning är väl att föredra kanske. Jag hade blivit oerhört irriterad om min "bonus" kommit och berättat allt sånt för mig. Jag hade även sagt ifrån att jag inte är intresserad av att höra om barnets mors graviditet men att hon kan diskutera det med sin mor och far om hon så önskar. Jag hade velat ha min graviditet för mig själv utan att även den genomsyras av min partners ex.
    Men varför det? 
    Vad spelar det för roll vad barnet säger, du behöver ju inte göra som barnet säger.
    Så då stör det väl ingen, barnet vill ju bara vara delaktig i det stora som händer i hens familj. 
  • Anonym (Carol)
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-18 09:33:24 följande:
    Beror nog på extremt många faktorer och inte enbart hur angelägna de vuxna varit om att de ska leka syskon.
    Vadå leka syskon? 
    Vad är det för jävla attityd, dom ÄR syskon, 
    Det är just den där typen av attityd som segregerar barn och hindrar en nära relation. 
    Stackars barn som inte får utveckla sina relationer ifred utan vuxnas behov av att distansera och skilja barnen åt.
Svar på tråden Berättade ni om graviditet för bioföräldern?