• Mia86a

Berättade ni om graviditet för bioföräldern?

Vi har inte berättat för bonusens mamma vid någon av graviditeterna. Anledningen till det är att vi tycker att hon är en rakt igenom vidrig person som vi inte vill ha kontakt med mer än nödvändigt. Vår familjebildning har inte överhuvudtaget med henne att göra, den rör bara oss, och naturligtvis bonussonen. Bonusen har bägge gångerna blivit överlycklig när vi berättat för honom och pratar om att han ska få småsyskon vitt och brett till alla han möter. Det är naturligtvis ok för oss och vi vet då att även hans mamma fått del i informationen. Han lider absolut inte av att vi valt att inte kommunicera nyheten med hans biologiska mamma.

Jag vill också tillägga att bonusens mamma inte heller informerade oss när hon väntade barn med sin sambo, helt ok för oss då vi inte vill vara en del i deras liv.

• Mia86a
    Anonym (va) skrev 2017-06-14 22:51:52 följande:

Dom har inte frågor om hur det är att vara gravid. Utan frågor om lilla syster, om hur det det kommer bli sen e hon kommer. Om det är en tjej eller kille som kommer, när hon kommer, vad hon ska heta, och en miljon andra frågor. Hur svårt kan det vara att informera barnets andra förälder om att barnet ska få ett syskon? Man måste självklart inte få alla detaljer men i alla fall få det bekräftat att det kommer en bebis borde vara självklart.

Fast vadå, barnets mamma kommer ju ändå inte kunna besvara någonting av det du ger exempel på förutom just hur det är att vara gravid?! Det nya barnet rör inte bonusens mamma alls därav är det bara aktuellt för den egna familjen att dela informationen om det kommande barnet sinsemellan. Vill bonusen ändå ställa frågor till sin mamma är väl det ok oavsett, men man behöver väl som mamma inte kunna besvara alla frågor från sina barn? Jag tror heller inte att barnen far illa av att få berätta en nyhet själva, tvärt om tror jag att dem i de flesta fall uppskattar att få leverera en nyhet till någon av sina föräldrar. Kan mamman sedan inte hantera informationen är det hon som har problem och det ska inte barnet straffas för.
  • Mia86a
    Anonym (did) skrev 2017-06-15 05:58:17 följande:

Nu tycker jag att tråden spårat ur en del, allt ska vara så svart eller vitt. I vårt fall berättade inte pappan. Barnet berättade. Barnet ville berätta. Hade barnet inte berättat så hade pappan fått berätta själv den dagen han ville fråga om hon kunde hjälpa till med deras barn vid bf. Vi hade en turordning för de vi ville berätta för. Mamman ingick inte i den turordningen. Jag ser inte det som nåt konstigt. Vi byggde på nåt nytt tillsammans och där ingick inte hon. Det var en ickefråga att berätta vår glada nyhet för henne.

Sen finns det personer som man behöver vara försiktig med hur mycket man släpper in dom i sitt liv. I vårt fall handlar det om en person som har haft en dominant attityd i deras samarbete kring deras barn, har väldigt lätt för att försöka styra även det som sker på hans vecka. De har haft olika syn på vad de ska ha för relation, hon har förväntat sig att de ska fortsätta vara som kompisar och snacka om allt möjligt och han har fått begränsa henne så att det bara handlar om barnet. Han tycker inte de har en så bra relation som hon tycker att de har så hon är en person som han måste sätta gränser för. Inte direkt en person man vill dra in när man väntar barn. Ur den synvinkeln är det väl inte konstigt om det sitter en mamma och undrar varför en pappa inte berättar ifall hon har väldigt höga förväntningar på vad han ska berätta för henne och när.

Nu var detta ett barn som ville ha syskon och som ville berätta så vi behövde aldrig fundera på om barnet skulle bära på information som skulle kännas svår inför mamman. Pappan tog senare kontakt och frågade om hon kunde tänka sig vara tillgänglig kring bf så han tog inte henne för given kring det heller.

Bra skrivet, jag håller med dig till 100%.
  • Mia86a
    Anonym (va) skrev 2017-06-16 16:51:52 följande:

Så du tycker på allvar att grannarna rörs mer av bonusmammans graviditet än vad nya barnets syskons mamma gör? Låter logiskt.

Men bonusens mamma kommer inte tillhöra nya barnets familj eller vänskapskrets och har ingenting med det nya barnet att göra. Grannarna kan väl mycket väl passa in i kategorin "vänner" och är då mer aktuella att få info om en ny familjemedlem. Bonusens biomamma är ju bara mamma till SINA biologiska barn och är absolut inte någon som ska stoppa sin näsa i blöt hos sina ex och kräva att få info om allt som pågår. Skolgång, läkare etc behöver man informera om men absolut inte nya familjemedlemmar, husdjur, att bonusens rum möblerats om etc. Många här i tråden verkar tro att man har rätt, och bör få info, om allt men nej nej nej(!) den positionen upphörde när ni och exet separerade!
  • Mia86a
    Anonym (va) skrev 2017-06-16 17:12:28 följande:

Men vad är det ni inte förstår? Jag har aldrig sagt att pappans nya barn berör eller påverkar mammans liv. Däremot påverkar det de gemensam barnets liv och därför bör mamman varar informerad om situationen.

Jag vill vända frågan till att fråga vad det är du inte förstår? Bonusbarnets liv påverkas hos PAPPAN och han är fullt insatt i att han väntar ett till barn. Man får väl förmoda att han och hans nya familj är vuxna nog att hantera den nya situationen/familjen gentemot det tidigare barnet utan att dennes biomamma ska in och rodda i det hela?!
  • Mia86a
    Anonym (va) skrev 2017-06-16 17:14:59 följande:

Dessutom står det att mamman (pågrund av det gemensamma barnet och ev frågor och funderingar) rörs mer av GRAVIDITETEN än grannarna.

Så hur ska mamma vara till hjälp under graviditeten menar du som inte pappan och bonusmamman klarar på egen hand? (Om det inte nu är tänkt att hon ska vara standby vid förlossningen).
  • Mia86a
    Anonym (va) skrev 2017-06-16 17:34:58 följande:

Så barnet får bara ha tankat och funderingar varannan vecka? Barnet får inte prata med sin mamma om situationen? Jag har inte sagt nått om att mamman ska ha några detaljer men att få information eller få den bekräftat om att ett syskon kommer, ifrån pappan och möjligen ungefär när det kommer ske borde vara självklart. Det handlar inte om föräldrarna, utan om barnet. Sen är det ju jätte konstigt om barnets mamma eller pappa inte vet om att h*n ska få ett syskon. Med er logisk så behöver föräldrar inte bli informerad om nått som händer i skolan/förskolan heller.

Det har jag aldrig sagt! Men om barnet kommer med frågor till mamman borde väl hon förstå att "aha, det är ett barn på gång, vad kul!" och svara upp därifrån? Jag har svårt att förstå tankar att barnet ska ha en skyddande barriär runt sig av alla runt omkring för att slippa hamna i oväntade situationer. Det daltas alldeles för mycket kring vissa skildmässobarn vilket jag tror, i mångt och mycket, skadar mer än det hjälper.

Jo, med vår logik informerar man om skolan, jag har aldrig sagt något annat.
  • Mia86a
    Anonym (va) skrev 2017-06-16 17:41:15 följande:

BARNET berörs. Och barnet berörs även på mammans veckor. Barnet berörs mer utan graviditeten än någon annan (förutom nya barnets mamma och pappa då). Jag säger inte att biomamman berörs av varken graviditeten eller barnet. Men biomammas barn berörs och påverkas. Alltså borde mamman vara informerad om att ett syskon är påväg. Det är extremt enkelt.

Och nej mina erfarenheten är nog inte som era. Troligen långt ifrån dom flestas. Men oavsett det, så återigen: Viktiga / stora saker som påverkar barnets liv ska båda föräldrarna vara informerade om.

Ok, min erfarenhet är inte att barnet berörs nämnvärt av graviditeten. I vårt fall har både vi och biomamman barn och det har inte varit NÅGRA problem alls. Men det kanske har med hans grundtrygghet att göra, vad vet jag.
  • Mia86a
    såkalladbonusmamma skrev 2017-06-16 17:44:22 följande:

Återigen. Alla gör det som passar deras situation bäst. Det kommer inte undgå modern att hennes ex ska ha barn med en ny, hon kommer att få informationen på ett eller annat sätt. Hon får dock släppa kontrollmanin och tro att hon kommer vara en del av barnets liv. Hon konmer säkerligen få höra om barnet, men där tar det stopp. Hon är inte en del av barnets liv.

Håller med helt!!
  • Mia86a
    Anonym (bettan) skrev 2017-06-16 18:53:18 följande:

De flesta barn frågar och pratar mycket med sina mammor. Ibland får de för sig saker som inte stämmer och ibland presenterar de inte information på ett logiskt sätt. Barnet kanske inte säger "jo det är så att pappa och Lisa väntar barn". Hen kanske säger "Hur länge ska bebisen vara i Lisas mage?" eller "Ska bebisen bo här ibland också?" Tror ni inte att det är lättare som mamma att bemöta barnets funderingar på ett bra sätt om man själv vet om det och inte behöver fundera på om det är sant eller om barnet har fått för sig något? åter igen, det handlar inte om att mamman ska lägga sig i eller vara inne och rodda. Det handlar om att vara informerad om avgörande förändringar i ens barns liv. Tänk om barnet inte säger nåt speciellt men verkar orolig eller fundersam, då kan man som mamma förstå att det beror på informationen om det nya syskonet, annars har man ingen aning.

Ja har man ett barn som har svårt att veta vem som tillhör vilken familj håller jag faktiskt med om att det kan vara bra att informera mamman. Men då har man också mycket i övrigt att jobba på så att barnet förstår att föräldrarna är skilda och att det numer är olika familjer hos mamma respektive pappa. I vårt fall har vi aldrig haft dessa problem eller tveksamheter och jag tror att det uppstår desto fler sådana problem ju mer man försöker skydda barnet från omvärlden genom stt bädda in all info och aldrig låta barnet hantera någonting själv.

Beter sig barnet oroligt utgår jag ifrån att man som förälder tar upp det med barnet eller pappan (beroende på ålder hos barnet och situationen i övrigt) och då borde man således bli varse om att det är ett nytt syskon på gång. Det behöver inte vara svårare än så.
Svar på tråden Berättade ni om graviditet för bioföräldern?