• såkalladbonusmamma

Skolavslutning i bonusfamiljen

Jag har ingen som helst lust att sitta på en fikafilt på skolavslutningen med barnet och dennes båda föräldrar. Min sambo är oerhört omedkännande mot mig i frågan och tycker jag är omogen som inte bara kan sitta där med hans ex och fika som en lycklig liten bonusfamilj (de har ett barn gemensamt, jag/vi har inga), eftersom deras barn uttryck att hen vill att jag ska vara med. Jag får seriös panik inombords och ser det som helt otänkbart att var en del av det där när mamman är med. Har ni några tankar? Idéer på hur man kan härda ut en sådan situation? Vill inte göra bonusbarnet besviket då hen uttryckt en stark önskan om min närvaro. Vad hade ni gjort? Allt från "ryck upp dig din omogna jävel" till historier från någon liktänkande tas tacksamt emot..

• Svar på tråden Skolavslutning i bonusfamiljen
  • Anonym (Z)

Min man tycker inte heller om mitt ex, inte jag heller men för sonens skull deltar han när det är skolavslutning och annat. Tycker man tänka utifrån barnet och tänka vuxet. För barnet är det värt otroligt mycket om ni kan ta en fika tillsammans som vuxna människor. Man kan prata om vädret, vilken fin skolavslutning, om barnet. Man sitter en stund och är artig sen går man.

• Alexi

Hur svårt kan det vara att bete sig som en vuxen människa? Säga artigt hej, konversera, le och uppskatta barnet?

• äsch

Åh, jag förstår att det är ett dilemma. Jag har inte bonusbarn själv, så jag kan inte riktigt sätta mig in i din situation. Men möjligen kan jag hjälpa dig med lite tankar:
    Vad vill du ha för slags relation till barnet? Jag förstår att du är en extravuxen och inte en förälder, men skulle du kunna bortse från dina egna behov och önskemål under någon timme för barnets skull?
    Har du någon relation till exet, eller bara föreställer du dig hur det kommer bli? Hon är ett ex av en anledning och du har ingen anledning alls att känna dig hotad av henne. Ja, de har ett barn ihop, men det är dig din sambo har valt att vara med, inte henne.
    Jag tycker du kan strunta lite i vad din sambo säger, det är dina känslor gentemot exet, men framförallt barnet, som räknas.

• såkalladbonusmamma
    Anonym (Z) skrev 2017-06-12 17:59:55 följande:

Min man tycker inte heller om mitt ex, inte jag heller men för sonens skull deltar han när det är skolavslutning och annat. Tycker man tänka utifrån barnet och tänka vuxet. För barnet är det värt otroligt mycket om ni kan ta en fika tillsammans som vuxna människor. Man kan prata om vädret, vilken fin skolavslutning, om barnet. Man sitter en stund och är artig sen går man.

Ja, det är väl kanske det. Så svårt att tänka vuxet ibland trots att man är vuxen, haha. Man känner ju också i sig vad som är "rätt" och "fel" egentligen, men ibland tar ju egot över. 
  • Christi38

Hur länge har du funnits med i bilden? Är det första avslutningen? (Med dig alltså) Är det första då skulle jag tycka att det inte är hela världen om du avstår från att komma denna gång. Men om det inte är så, om du har en relation till barnet sedan länge, då tycker jag nog att man du får anstränga dig lite extra - - framför allt för barnet!

• såkalladbonusmamma
    Alexi skrev 2017-06-12 18:02:16 följande:

Hur svårt kan det vara att bete sig som en vuxen människa? Säga artigt hej, konversera, le och uppskatta barnet?

Jag tänker att det kan vara oerhört svårt beroende på situation och relation. Men att man såklart ska sträva mot att göra det ändå. Jag tänker dock att om jag som bonusförälder inte kan hantera det på ett vuxet sätt, så är det ganska lätt att avstå. Dock som följd att relationer försämras och känslor såras, osv.
  • Mia86a

Jag förstår dig, kan ni inte sitta på olika filtar med några meter emellan om det hade känts bättre? Barnet vill att ni alla ska bara där men lider nog inte av att gå några meter emellan er då och då. Bättre det än stt inte slka är på plats alls? Jag hade aldrig kunnat tänka mig att dela filt osv med bonusens mamma.

• såkalladbonusmamma
    äsch skrev 2017-06-12 18:02:21 följande:

Åh, jag förstår att det är ett dilemma. Jag har inte bonusbarn själv, så jag kan inte riktigt sätta mig in i din situation. Men möjligen kan jag hjälpa dig med lite tankar:
    Vad vill du ha för slags relation till barnet? Jag förstår att du är en extravuxen och inte en förälder, men skulle du kunna bortse från dina egna behov och önskemål under någon timme för barnets skull?
    Har du någon relation till exet, eller bara föreställer du dig hur det kommer bli? Hon är ett ex av en anledning och du har ingen anledning alls att känna dig hotad av henne. Ja, de har ett barn ihop, men det är dig din sambo har valt att vara med, inte henne.
    Jag tycker du kan strunta lite i vad din sambo säger, det är dina känslor gentemot exet, men framförallt barnet, som räknas.

Ja det är verkligen ett dilemma. Jag kan tänka mig att göra saker för barnet skull om jag själv egentligen inte hade velat, givetvis, och det har jag gjort tidigare. Dock ej närvarat på något som barnets mamma varit med på, där har jag alltid avstått. Jag har ingen relation till exet, vi ses ibland men det är max ett "hej". Jag tror egentligen inte jag känner mig hotad av deras relation nu, mer sådana där barnsliga känslor som utanförskap, tredje hjulet och att inte trivas i situationer där jag inte är självskriven. Känner mig nog väldigt obekväm i hennes närvaro bara, det är nog mest det. Känner mig inte osäker på min relation till barnet eller till min sambo osv. 
  • såkalladbonusmamma
    Christi38 skrev 2017-06-12 18:11:43 följande:

Hur länge har du funnits med i bilden? Är det första avslutningen? (Med dig alltså) Är det första då skulle jag tycka att det inte är hela världen om du avstår från att komma denna gång. Men om det inte är så, om du har en relation till barnet sedan länge, då tycker jag nog att man du får anstränga dig lite extra - - framför allt för barnet!

Vi har levt tillsammans i flera år och jag har alltid avstått de "event" som barnets mamma kommit på. Har barnets mamma inte kommit, så har jag kommit. Har inte känt mig bekväm i att vara där tillsammans med henne och känner mig inte bekväm i det nu heller. Du har nog rätt i det du säger, men det är inte helt lätt att förtrycka sina känslor när de är så starka, haha.
  • såkalladbonusmamma
    Mia86a skrev 2017-06-12 18:13:55 följande:

Jag förstår dig, kan ni inte sitta på olika filtar med några meter emellan om det hade känts bättre? Barnet vill att ni alla ska bara där men lider nog inte av att gå några meter emellan er då och då. Bättre det än stt inte slka är på plats alls? Jag hade aldrig kunnat tänka mig att dela filt osv med bonusens mamma.

Nja, det är inte ett alternativ. Det är antingen att jag kommer och sitter där på filten eller att jag inte kommer alls. Hela min kropp skriker "NEJ", haha. Jag skulle, precis som du, inte alls känna mig bekväm i att dela filt men tyvärr ser det ut som jag att typ måste agera som någon slags mogen vuxen nu, lättare sagt än gjort :P
Svar på tråden Skolavslutning i bonusfamiljen