Dolt fel? Försäkringsbedrägeri?!
Vi köpte hus i september förra året och flyttade in i november. Huset är byggt 1944 och tillbyggt med en utbyggnad 2006. Allt har varit frid och fröjd tills förra veckan.
Det kom ett regnoväder och vi såg då att det regnat in vid väggen mellan utbyggnaden och den gamla väggen. Jag upptäckte detta då det var en pöl på golvet samt fuktfläckar på väggen.
Jag misstänker starkt att detta inte är första gången det händer, speciellt inte när man kan se att gipsskivorna i väggen rest sig osv. (Rättare sagt jag VET att det hänt innan) När vi köpte huset sa svärfar att det troligen var när man gjorde tillbyggnaden så satte man dit nya gipsskivor bland de gamla och de gamla flyttar lätt på sig.
Vi har haft 3 olika besiktningsmän vid tillfället för köpet. Ingen har påpekat något.
Vi vet dock att taket på utbyggnaden varit i dåligt skick. Men det skulle vara lugnt och att vi kunde åtgärda det i sommar.
Vi har ej fått någon info om att det kommit in fukt utav de förra ägarna, de har tecknat en dolda fel försäkring och vi frågade dem om de visste något men vi fick inget svar.
Vi ringde till försäkringsbolaget som tyckte det lät som dolt fel. Men om säljaren visste om detta och inte erkänner det så blir det väl försäkringsbedrägeri?
Vad ska vi göra?