Tips från er som jobbar i vården
Varför skulle man inte få använda turner eller lift själv
Varför skulle man inte få använda turner eller lift själv
Om en person inte klarar av att stå på en turner eller stå i en stålift så får man byta hjälpmesel.
Innan man hissar upp någon i iften så har man ett eget ansvar att kontrollera att selen sitter rätt. Det här man oavsett om man är en eller två personal.
Vem säker att man inte får hantera golvlift själv?
För det första; nej, Det ment jag inte och det har jag inte skrivit heller. Hur vore det att läsa vad som står?
För det andra; ts ska jobba NATT! Nattetid skiftar man i sängen alt gäller en uppgående person på toaletten. Så använda inga hjälpmedlen.
Ibland undrar jag om rehab öht vet vad de pratar om. Verkar tyvärr inte alltid så.
Vilket man inte använder på natt...
Har jobbat natt i flera år på äldreboende/gruppboende och jobbar fortfarande natt tillsammans med dag/kväll.
De som själva går upp på toaletten är inte i behov av att använda lift.
Om vårdtagare skulle ramla får självklart ta lift till hjälp, men det gäller oavsett om personen i fråga använder lift till vanligt eller inte.
Aldrig att jag skiter i min säkerhet eller mina vårdtagare. Om jag nu ska använda en lift vid fall så har jag hjälp av minst en. Har aldrig påstått att man ska ta den själv vid fall.
Men används den vid förflyttning så går det helt fint med en person.