• Anonym (osäker)

Tips från er som jobbar i vården

Hej! Jag lägger denna tråden här så jag kan vara anonym.

Har precis haft min första brevidgång på ett demensboende där jag ska arbeta natt i sommar. Jag känner mig dock lite osäker på hur jag ska få till blöjbyterna i sängen på vissa tunga boende själv (alltså själva rullningen, hålla upp etc, inte hygiendelen). Även hur jag ska kunna hjälpa personer upp till en "toalett-rullstol" med en såndär ståplatta själv (vill ju inte att personen ramlar).

Är det någon duktig undersköterska/ vårdbiträde som kan ge mig lite bra tips? Vet att detta är jättefåniga orosmoment men alla tips mottages (men inga kommentarer om hur dålig jag är etc är ni snälla)

• Svar på tråden Tips från er som jobbar i vården
  • Anonym (.)

Blöjbyte i sängen av sängliggande - öppna blöjan då personen ligger på rygg, vänd personen på sidan, ta bort blöjan, tvätta baktill och framtill v.b. (Patienten är fortf på sidan) , öppna ny blöja, lägg blöjan på plats vid rumpan och stoppa framdelen av blöjan mellan benen på patienten, nu svängs patienten till ryggsida igen, lägg fast blöjan, klart.

• Anonym (Juli)

Tipset är lätt, du Ska INTE göra detta själv. Både för din och kundens säkerhet

• Anonym (InkMaster)

Alltså sånt ska inte göras själv, blöjbyte i säng går göra själv men knappast bra för ryggen och blir många moment innan man är färdig, enklare om man är två. Sen ta upp med turner eller lyft får man absolut inte göra själv! På mitt jobb går jag som löpare på natten, jag springer på alla avdelningar och hjälper till där det behövs. Du ska nog ta och kolla upp det där för brukare och din egna skull :)

• Anonym (osäker)

Tack för tipsen, så det är alltså inte bara jag som är dålig som känner mig lite osäker på att göra sånt själv då?

• Anonym (Hej)
    Anonym (osäker) skrev 2017-06-14 19:02:25 följande:

Tack för tipsen, så det är alltså inte bara jag som är dålig som känner mig lite osäker på att göra sånt själv då?

Nä, sånt ska du inte behöva göra själv. 
  • Anonym (....)
    Anonym (InkMaster) skrev 2017-06-14 17:31:10 följande:

Alltså sånt ska inte göras själv, blöjbyte i säng går göra själv men knappast bra för ryggen och blir många moment innan man är färdig, enklare om man är två. Sen ta upp med turner eller lyft får man absolut inte göra själv! På mitt jobb går jag som löpare på natten, jag springer på alla avdelningar och hjälper till där det behövs. Du ska nog ta och kolla upp det där för brukare och din egna skull :)

Varför skulle man inte få använda turner eller lift själv
  • Anonym (Hej)
    Anonym (....) skrev 2017-06-17 19:39:58 följande:

Varför skulle man inte få använda turner eller lift själv

Hos oss får man inte göra det pga säkerheten. Det kanske beror på att vi tar hand om dementa?
  • Anonym (....)
    Anonym (Hej) skrev 2017-06-17 19:43:12 följande:

Hos oss får man inte göra det pga säkerheten. Det kanske beror på att vi tar hand om dementa?

Har jobbat med dementa i 15 år och aldrig hört det.

Turner är ju gjort för att man ska hantera själv.
  • Anonym (sun)

Hos oss får man inte heller utföra dessa förflyttningar själv. Som du säger, du ska inte utföra sådant som innebär en risk för dig och patienten.

• Anonym (#)

Låter brukaren ligga lutad mot en stor kudde när de ligger på sidan så jag slipper hålla upp och torka samtidigt ????

Svar på tråden Tips från er som jobbar i vården