• Anonym (TS)

Tacka nej till jobb, a-kassa?

Är sedan två månader tillbaka för första gången i mitt liv arbetslös och söker nu jobb för fullt. Vill verkligen komma ut i arbetslivet igen.

Mitt dilemma; blev uppringd av en arbetsgivare som jag sökt jobb hos och blev efter en telefonintervju erbjuden att komma på ytteligare en intervju.

I slutet av samtalet säger arbetsgivaren "lönen du isf kommer ha ligger på 19300:- brutto"... Vilket gör att jag enl mina beräkningar kommer landa på runt 13000:- efter skatt. (Tjänsten är på heltid 40h/v)

Detta fick mig att tappa suget helt, det är lika mycket jag idag får i A-kassa. Och om jag blir erbjuden jobbet kommer jag ha kostnader för att ta mig dit & tillbaka samt för barnomsorg. Vet inte riktigt hur jag ska få det att gå runt med en så dålig lön..

Enl vad jag läst får jag inte tacka nej till jobb jag blir erbjuden, min fråga är därför hur jag ska lösa detta?

Jag är överkvalificerad för tjänsten egentligen även om jag tycker jobbet i sig låter intressant. Men inte så intressant att jag är villig att gå back varje månad...

Hur ska jag lösa detta om jag blir erbjuden tjänsten? Hjälp mig med råd ni som har mer erfarenhet än jag kring att vara arbetslös.

• Svar på tråden Tacka nej till jobb, a-kassa?
  • Anonym (inte tacka nej)

Då talar du om för arbetsgivaren att du inte klarar dig på den lönen och begär en högre summa i lön. Vill de absolut ha dig så höjer de din lön (ta i lite så kan de få pruta lite) annars väljer de någon annan.

Om de anmäler till akassan att du har tackat nej kan du ärligt säga att du inte tackade nej, de valde att inte ta dig efter att ha fått veta dina löneanspråk.

Givetvis kan du inte säga att du vill ha hur mycket som helst, det måste ändå vara rimligt för den typ av jobb det gäller.

• Kerubmamman

Om du tackar nej blir du avstängd fem ersättningsdagar första gången.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • molly11

Ta jobbet och fortsätt söka andra bättre betalda jobb. 19.300 låter väldigt lite för ett heltidsjobb så förstår din ovilja att ta det.

• såkalladbonusmamma

Försök förhandla upp lönen alternativt ta jobbet och sök andra jobb under tiden?

• Anonym (Wildrat)

Kolla med din a-kassa, du kan i vissa fall tacka nej om lönen är för låg.
    Annars är det ett bra tips ovan, begär en lön du tycker är rimlig och säger de nej så är det ju bra sen.

• Anonym (cdsca)

Hur kan A-Kassan ens få reda på att du bilvit erbjuden ett arbete?

• Anonym (***))

För varje månad du går arbetslös blir det svårare att söka jobb.

Det är lättare att få jobb om man redan har ett jobb. 

Sedan,  var bor du, eftersom du betalat 32% i skatt på en sådan lön?

• Anonym (Vbn)

Det är okej att tacka nej till jobb om lönen ligger någon viss procent under det du haft, så den här kanske faller inom det för dig.

Annars är "straffet" bara en varning första gången, och det kan det kanske vars värt?

Svar på tråden Tacka nej till jobb, a-kassa?