Tacka nej till jobb, a-kassa?
Är sedan två månader tillbaka för första gången i mitt liv arbetslös och söker nu jobb för fullt. Vill verkligen komma ut i arbetslivet igen.
Mitt dilemma; blev uppringd av en arbetsgivare som jag sökt jobb hos och blev efter en telefonintervju erbjuden att komma på ytteligare en intervju.
I slutet av samtalet säger arbetsgivaren "lönen du isf kommer ha ligger på 19300:- brutto"... Vilket gör att jag enl mina beräkningar kommer landa på runt 13000:- efter skatt. (Tjänsten är på heltid 40h/v)
Detta fick mig att tappa suget helt, det är lika mycket jag idag får i A-kassa. Och om jag blir erbjuden jobbet kommer jag ha kostnader för att ta mig dit & tillbaka samt för barnomsorg. Vet inte riktigt hur jag ska få det att gå runt med en så dålig lön..
Enl vad jag läst får jag inte tacka nej till jobb jag blir erbjuden, min fråga är därför hur jag ska lösa detta?
Jag är överkvalificerad för tjänsten egentligen även om jag tycker jobbet i sig låter intressant. Men inte så intressant att jag är villig att gå back varje månad...
Hur ska jag lösa detta om jag blir erbjuden tjänsten? Hjälp mig med råd ni som har mer erfarenhet än jag kring att vara arbetslös.