• Anonym (TS)

Tacka nej till jobb, a-kassa?

Är sedan två månader tillbaka för första gången i mitt liv arbetslös och söker nu jobb för fullt. Vill verkligen komma ut i arbetslivet igen.

Mitt dilemma; blev uppringd av en arbetsgivare som jag sökt jobb hos och blev efter en telefonintervju erbjuden att komma på ytteligare en intervju.

I slutet av samtalet säger arbetsgivaren "lönen du isf kommer ha ligger på 19300:- brutto"... Vilket gör att jag enl mina beräkningar kommer landa på runt 13000:- efter skatt. (Tjänsten är på heltid 40h/v)

Detta fick mig att tappa suget helt, det är lika mycket jag idag får i A-kassa. Och om jag blir erbjuden jobbet kommer jag ha kostnader för att ta mig dit & tillbaka samt för barnomsorg. Vet inte riktigt hur jag ska få det att gå runt med en så dålig lön..

Enl vad jag läst får jag inte tacka nej till jobb jag blir erbjuden, min fråga är därför hur jag ska lösa detta?

Jag är överkvalificerad för tjänsten egentligen även om jag tycker jobbet i sig låter intressant. Men inte så intressant att jag är villig att gå back varje månad...

Hur ska jag lösa detta om jag blir erbjuden tjänsten? Hjälp mig med råd ni som har mer erfarenhet än jag kring att vara arbetslös.

• Svar på tråden Tacka nej till jobb, a-kassa?
  • Anonym (TS)
    Anonym (***)) skrev 2017-06-14 20:11:59 följande:

Menar du att den länken skulle visa att din skatt är 33%?

Länken visar genomsnittet för Blekinge län, vilket stämmer väl överens med den skatt jag ligger på. Givetvis skiljer det sig från person till person, grannen tex som gått ur svenska kyrkan betalar mindre.
    Anonym (***)) skrev 2017-06-14 20:14:04 följande:

Menar du att du tjänat nästan 40 000 i månaden?

Runt 42 000 brutto.
  • Anonym (***))
    Anonym (TS) skrev 2017-06-14 20:28:35 följande:
    Länken visar genomsnittet för Blekinge län, vilket stämmer väl överens med den skatt jag ligger på. Givetvis skiljer det sig från person till person, grannen tex som gått ur svenska kyrkan betalar mindre.
    Anonym (***)) skrev 2017-06-14 20:14:04 följande:

Menar du att du tjänat nästan 40 000 i månaden?

Runt 42 000 brutto.
    Känns märkligt att du inte förstår hur skattesystemet i Sverige fungerar.

Tror du verkligen att man betalar samma %-sats fast man tjänar mindre än hälften?
  • fornminne

Jag har hört att man inte måste tacka nej till jobb om det ger mindre än A-kassan ger. Man ska inte behöva gå back på att jobba. Sen kan man inte räkna med hög lön, men det där låter som ett skambud!

• fornminne
    fornminne skrev 2017-06-14 20:36:13 följande:
    Jag har hört att man inte måste tacka nej till jobb om det ger mindre än A-kassan ger. Man ska inte behöva gå back på att jobba. Sen kan man inte räkna med hög lön, men det där låter som ett skambud!
    Att man inte måste tacka ja till jobb menar jag förstås

Du får inte tacka nej till jobb hur som helst utan att förlora din A-kassa. Men lönen måste vara rimlig. Det måste vara ett arbete som du klarar av, det får inte vara en "svartlistad" arbetsplats osv. Dvs det finns undantag från tacka ja-kravet.
  • Anonym (Elin)

Det är bättre att tjäna pengar. Att ha ett bra cv men ändå gått utan arbete en längre tid ser skumt ut. Du slipper meningslösa arbetssökarkurser. Du kan resa iväg på semestern ohämmat. Du tillhör de närande istället för de tärande och kan se dej själv i spegeln. Alla som vill ha arbete och försöker men inte lyckas, de behöver A-kassa och behöver inte skämmas. Men att gå på bidrag istället för att arbeta när man får arbete, det är sånt som ger moderaterna rätt att man behöver sänka a kassan för att få latmaskar att arbeta. Såna som du drar ner ryktet för andra arbetslösa som vill jobba. Sök nytt jobb sen, men inte bidrag när alternativ finns! Intressant dessutom skrev du.

• MJ1
    Anonym (TS) skrev 2017-06-14 20:08:56 följande:
    Via aktivitetsrapporten jag måste lämna in.
    Precis, och där behöver du bara uppge att du varit på intervju inte att du fått ett erbjudanden. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (***)) skrev 2017-06-14 20:31:17 följande:

Känns märkligt att du inte förstår hur skattesystemet i Sverige fungerar.

Tror du verkligen att man betalar samma %-sats fast man tjänar mindre än hälften?

Förra året betalade jag betydligt mer skatt än så förra året eftersom jag föll över skiktgränsen. Sluta försöka idiotförklara mig.

Här har du info direkt från skatteverkets hemsida baserat på mina uppgifter.

Du verkar inte ha något gott råd att ge kring min fråga i trådstarten, att diskutera skatter intresserar mig föga.
  • Anonym (TS)
    fornminne skrev 2017-06-14 20:38:05 följande:

Att man inte måste tacka ja till jobb menar jag förstås

Du får inte tacka nej till jobb hur som helst utan att förlora din A-kassa. Men lönen måste vara rimlig. Det måste vara ett arbete som du klarar av, det får inte vara en "svartlistad" arbetsplats osv. Dvs det finns undantag från tacka ja-kravet.

Tack för bra svar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elin) skrev 2017-06-14 20:39:29 följande:

Det är bättre att tjäna pengar. Att ha ett bra cv men ändå gått utan arbete en längre tid ser skumt ut. Du slipper meningslösa arbetssökarkurser. Du kan resa iväg på semestern ohämmat. Du tillhör de närande istället för de tärande och kan se dej själv i spegeln. Alla som vill ha arbete och försöker men inte lyckas, de behöver A-kassa och behöver inte skämmas. Men att gå på bidrag istället för att arbeta när man får arbete, det är sånt som ger moderaterna rätt att man behöver sänka a kassan för att få latmaskar att arbeta. Såna som du drar ner ryktet för andra arbetslösa som vill jobba. Sök nytt jobb sen, men inte bidrag när alternativ finns! Intressant dessutom skrev du.

Fast nu har du nog inte läst igenom det jag skrivit alls varken i trådstarten eller i själva tråden. Du antar att jag är en latmask som inte vill jobba och du kunde inte ha mer fel. Att jag sedan tvekar på att ta ett jobb med en så dålig lön att jag går back jämfört med min A-kassa är något annat.

Jag har dragit mitt strå till stacken mer än tillräckligt, och varken skäms eller ha problem med att se mig själv i spegeln för att jag just nu råkar vara arbetslös.
  • Anonym (TS)
    MJ1 skrev 2017-06-14 20:39:53 följande:

Precis, och där behöver du bara uppge att du varit på intervju inte att du fått ett erbjudanden. 

Ja.. iofs... De kan inte kontrollera det på något sätt då?
  • MJ1
    Anonym (TS) skrev 2017-06-14 20:57:50 följande:
    Ja.. iofs... De kan inte kontrollera det på något sätt då?
    Det enda sättet är att A-Kassan skulle kontakta företaget i frågan. Tror knappast att varken arbetsförmedlingen skulle göra det. Även om de skulle göra det vad är chansen att de skulle kontakta just det arbetet samt chansen att företaget i fråga skulle ens svara. 
  • Anonym (Anonym 1500)

Du glömde jobbskatteavdraget på 1500. Du skulle då få ut ca 15000 Man kan räkna ut det på ekonomifakta.

• Anonym (***))
    Anonym (TS) skrev 2017-06-14 20:49:23 följande:
    Förra året betalade jag betydligt mer skatt än så förra året eftersom jag föll över skiktgränsen. Sluta försöka idiotförklara mig.

Här har du info direkt från skatteverkets hemsida baserat på mina uppgifter.

Du verkar inte ha något gott råd att ge kring min fråga i trådstarten, att diskutera skatter intresserar mig föga.
    Och? Den infon ger dig inte hela bilden, den talar om vilken tabell du  titta i.

Får du inte jobbskatteavdrag som alla andra?

Nä, jag förstår att du hellre tror att du ska betala en massa skatt på din låga lön, då har du ju ett skäl att tacka nej.
  • Unaangelita

Jag hade aldrig tagit ett heltidsjobb med den låga lönen heller. Måste du uppge till À-kassan att du fått jobbet? Eller ger du nummer/mail till À-kassan? om du ber om högre lön kommer de kanske säga nej och då har du ju faktiskt inte fått jobbet kan man väl säga?

• Anonym (***))
    Anonym (TS) skrev 2017-06-14 16:59:50 följande:

Är sedan två månader tillbaka för första gången i mitt liv arbetslös och söker nu jobb för fullt. Vill verkligen komma ut i arbetslivet igen.

Mitt dilemma; blev uppringd av en arbetsgivare som jag sökt jobb hos och blev efter en telefonintervju erbjuden att komma på ytteligare en intervju.

I slutet av samtalet säger arbetsgivaren "lönen du isf kommer ha ligger på 19300:- brutto"... Vilket gör att jag enl mina beräkningar kommer landa på runt 13000:- efter skatt. (Tjänsten är på heltid 40h/v)

Detta fick mig att tappa suget helt, det är lika mycket jag idag får i A-kassa. Och om jag blir erbjuden jobbet kommer jag ha kostnader för att ta mig dit & tillbaka samt för barnomsorg. Vet inte riktigt hur jag ska få det att gå runt med en så dålig lön..

Enl vad jag läst får jag inte tacka nej till jobb jag blir erbjuden, min fråga är därför hur jag ska lösa detta?

Jag är överkvalificerad för tjänsten egentligen även om jag tycker jobbet i sig låter intressant. Men inte så intressant att jag är villig att gå back varje månad...

Hur ska jag lösa detta om jag blir erbjuden tjänsten? Hjälp mig med råd ni som har mer erfarenhet än jag kring att vara arbetslös.

Så dina barn går inte på dagis nu?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2017-06-14 20:05:32 följande:
    Lönen är nästan hälften av det jag tidigare haft.
    Det spelar ingen roll. Det du ska gå efter är din ersättning. Vill minnas att man inte får tacka nej om lönen som erbjuds är minst 90% av din ersättning. Just för att det är bättre att jobba.
    Anonym (TS) skrev 2017-06-14 20:08:56 följande:
    Via aktivitetsrapporten jag måste lämna in.
    Den skickas till arbetsförmedlingen, inte a-kassan. Din handläggare måste "skvallra" för att du ska förlora ersättning. Första gången man tackar nej till jobb förlorar man en ersättningsdag. Om det inte ändrats nyligen.

• fornminne

Alltså, det finns ju en enkel lösning. Begär högre lön på intervjun. Kan de inte ge dig det så lär du inte få jobbet. Sedan skriver du bara i din aktivitetsrapport att du varit på intervju men inte fått det. Du behöver inte skriva varför. Skulle Arbetsförmedlingen mot förmodan kolla upp det och fråga dig, kan du säga som det är. Du har ju inte ljugit, och ingen ska behöva jobba för hur låg lön som helst. Även om det alltid är bättre att jobba än att inte göra det. Men du vill ju ha jobbet, bara inte för vilken skamlön som helst, du ska inte behöva gå back.

• fornminne

Sen kan du givetvis inte begära hur hög lön som helst, men under 20 000 kr låter väl lågt.

Svar på tråden Tacka nej till jobb, a-kassa?