• Vixen90

    Fick du men efter förlossningen?

    Vill försöka få en bild av hur många som fått sådana men efter att ha fött barn att de är missnöjda med läget. Allt som orsakats av barnets födsel och som utgör ett problem för dig ska räknas in. Är det något som skett med din kropp som du inte trivs med så rösta 'ja'. Är allt tip top så rösta 'nej'. Är i huvudsak ute efter kroppsliga förändringar/men. Ej psykiska.

    Jag ber er även bortse från ärr vid kejsarsnitt. Det är ju givet, och räknas därför inte in såvida det inte uppstått ytterligare komplikationer.

    Jag tänker att det inte talas så öppet om allt som riskerar att ske med kroppen och dess funktioner eller utseende efter dn förlossning. Jag vill därför veta hur många som upplever försämrad livskvalitet eller som mår dåligt till följd av förändringar efter en förlossning.

    Och berätta gärna vad det är för men ni fått och varför det är jobbigt, samt om ni sökt hjälp för det och hur det gått.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du men efter förlossningen?
  • Anonym (Skillnad på första och andra)

    Har röstat utifrån min senaste förlossning. Fick dock men av den första då jag syddes och det blev för tajt där stygnen sattes. Fick göra ett litet klipp efter några månader och då blev det bättre.

  • Carambolan

    Fött tre barn vaginalt och inte fått några men av det.

  • Anonym (K)

    Har fött två barn vaginalt och svarade nej. Att utseendet/kroppen förändras efter en eller flera förlossningar är för många en självklarhet. Jag har fått några bristningar på magen, har en liten diastas (magmuskeldelning) kvar och tuttarna har "försvunnit". Dessa saker hänger visserligen mer ihop med graviditeten än förlossningen så jag vet inte om det är det du är ute efter också. Hur som helst är det inget jag lider av. Vid min andra förlossning fick jag en total sfinkterrupturer grad fyra (jag sprack alltså hela vägen bak i alla muskellager) och blev sydd på operation i nästan två timmar. Jag hade många men efter det i början som otrolig smärta i underlivet, jättesvårt att göra nr 2 i flera månader och var tvungen att använda laxeringsmedel, kroppen tog inte upp tråden så jag var på mvc en gång i veckan de första tre månaderna och tog bort tråd som "kröp ut" och gav skavsår och jag hade tränings- och lyftförbud i minst 6 månader efter förlossningen. Jag fick dock väldigt bra uppföljning och vid ett återbesök efter 6 månader bedömdes jag vara helt återställd. Det har nu gått ett år sedan den förlossningen och jag har inga men efter skadan varken med smärta vid sex, göra nr 2, avföringsinkontinens eller att jag släpper mig okontrollerat. Så eftersom jag inte har några men nu röstade jag nej men hade jag svarat på samma fråga ett par månader efter förlossningen hade jag svarat ja. Det enda jag skulle kalla men nu är att jag är väldigt osäker på om jag skulle våga föda vaginalt igen trots att jag fått garanterat att risken att få samma skada igen är lika stor/liten som den var innan jag fick skadan. Men det räknas ju mer som psykiska men så då räknas det inte in här.

  • irrbloss_83

    Fött vaginalt, svarade nej. Däremot har jag fortfarande ca 7 mån efter förlossningen ont i bäcken/rygg. Tror att det beror på graviditeten snarare än förlossningen, och sannolikt skulle det bli bättre om jag bara fick ändan ur och började träna lite...

  • Let it Rain

    Har fött vaginalt och har inte fått några men alls, till och med kroppen ser ut som innan utan några bristningar, extravikt eller annat. Är nöjd. :)

  • viseversa

    Nej inga men. Har fött 5 barn vaginalt. Blev sydd efter första förlossningen men inga allvarliga bristningar. Dom läkte utan problem.

  • Anonym (Gullefjun)

    Jag har men efter förlossningen, men inte orsakade AV förlossningen. Jag har foglossning tre år efter födsel och det kommer att dröja innan den går över.

Svar på tråden Fick du men efter förlossningen?