• lodjuret10

Bikini/baddräkt

Vad tycker ni om att använda bikini eller baddräkt på barn (som då inte behöver det egentligen)? Jag har så svårt att forma en åsikt om detta, då å ena sidan bikini sexualiserar barnet i sig, men å andra sidan vill jag inte att nån ska titta på mitt barn/ta bilder när hon är naken (självklart inte oavsett vad hon har på sig men ni förstår).

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Bikini/baddräkt
  • Anonym (UVdräkt)

Jag kör UVdräkt på min, av flera anledningar. Hade jag inte gjort de hade jag haft baddräkt på henne.

• Anonym (Dotter, 9)

Min dotter är 9. Hon använder bikinibyxa, badshorts eller baddräkt. Överdel behövs inte och används därför inte. Är vi i stark sol använder hon UV-tröja då hon är väldigt ljus.

Jag har flera flickor och ingen av dom har använt överdel förrän de fått bröst. De glider runt och är i vägen.

• Milleman

Vi har haft badbyxa på vår tjej när hon badat. Nu är hon 1 år och i sommar kommer hon ha kortärmad uv-dräkt eller badblöja/badbyxa. Naken där det inte är så mycket folk. Skulle ALDRIG sätta på en bikiniöverdel på ett barn som inte bett om det. Tror min bonus var 6 eller 7 när hon själv valde att ha det.

• sextiotalist
    lodjuret10 skrev 2017-06-15 10:12:53 följande:

Vad tycker ni om att använda bikini eller baddräkt på barn (som då inte behöver det egentligen)? Jag har så svårt att forma en åsikt om detta, då å ena sidan bikini sexualiserar barnet i sig, men å andra sidan vill jag inte att nån ska titta på mitt barn/ta bilder när hon är naken (självklart inte oavsett vad hon har på sig men ni förstår).

Vad tycker ni?

Det är du som sexualiserar barnet med ditt sätt att resonera.
    Jag är över 55 och jag är uppvuxen med att ha bikini och baddräkt (har foton på mig och min syster i de mest bedårande bikinis när vi var 4 och 6 år gamla). Det var ingen som pratade om att sexualisera flickorna för att de har bikini.

• Bullimor
    sextiotalist skrev 2017-06-15 11:49:08 följande:
    Det är du som sexualiserar barnet med ditt sätt att resonera.
    Jag är över 55 och jag är uppvuxen med att ha bikini och baddräkt (har foton på mig och min syster i de mest bedårande bikinis när vi var 4 och 6 år gamla). Det var ingen som pratade om att sexualisera flickorna för att de har bikini.
    Jag är några år yngre men iaf 50+ och har samma erfarenhet.
    Har foton från när jag är ca fem år med bikini på mig.
    Alla kompisar hade också antingen bikini eller hel baddräkt.
  • lodjuret10

UV-dräkt tänkte jag inte ens på, det är ju toppen! Tycker dock det är skillnad för där har det en "funktion", förstår inte varför två-åringar måste gå med små bikinis med volangkant. Jag har själv inte barn men jobbar i butik som säljer barnkläder och det är från det som dessa funderingar väckts.

Menar inte att sexualisera barnen, menar att plagget i sig blir sexualiserande då det inte tillför något men samtidigt vill man ju inte att barnen ska vara nakna ifall det är någon gubbe eller gumma som får för sig saker...

Får jag en dag barn kommer jag absolut köra på badkläder med UV-funktion. Praktiskt!

• sextiotalist
    lodjuret10 skrev 2017-06-15 15:13:56 följande:

UV-dräkt tänkte jag inte ens på, det är ju toppen! Tycker dock det är skillnad för där har det en "funktion", förstår inte varför två-åringar måste gå med små bikinis med volangkant. Jag har själv inte barn men jobbar i butik som säljer barnkläder och det är från det som dessa funderingar väckts.

Menar inte att sexualisera barnen, menar att plagget i sig blir sexualiserande då det inte tillför något men samtidigt vill man ju inte att barnen ska vara nakna ifall det är någon gubbe eller gumma som får för sig saker...

Får jag en dag barn kommer jag absolut köra på badkläder med UV-funktion. Praktiskt!

Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar. Klänningar och kjolar fyller ju inte heller någon mening om man säger som så. De bärs ju också av vuxna kvinnor. Så att en bikini eller baddräkt sexualiserar barnet är ju något som finns i de vuxnas huvud och inget annat. Och det är först de senaste 10-20 åren som man gjort detta. Vi som var små innan dessa plagg blev tabu, så var det nog ingen, med vettiga tankar, som gjorde detta. Numera ser ju var och varannan vuxen i generationerna efter oss, dessa plagg som sexualiserade
  • Anonym (Annie)

Jag är tvärt om angående UV kläder, jag skulle aldrig sätta på en sådan när vi badar i Sverige. Barnen blir så varm i den då dom inte badar och jag har ingen lust att ta av dom kläderna mellan varje badning.

Vi använder bikinitrosor på våran 2 och 4 åring.

• Anonym (Sol)
    Anonym (Annie) skrev 2017-06-15 20:13:16 följande:

Jag är tvärt om angående UV kläder, jag skulle aldrig sätta på en sådan när vi badar i Sverige. Barnen blir så varm i den då dom inte badar och jag har ingen lust att ta av dom kläderna mellan varje badning.

Smart. Jag har aldrig smort mina barn. Bara om vi ska vara i värme mitt på dagen i vatten. Annars har dom vant sig vid solen från början och har aldrig bränt sig. 3 barn äldsta är 10år
  • Anonym (Dotter, 9)
    Anonym (Annie) skrev 2017-06-15 20:13:16 följande:

Använder ytterst sällan i Sverige, det ska vara om vi är ute i skärgården eller det är väldigt varmt och hon badar hela tiden. Men utomlands måste hon ha det, hon är så väldigt ljus och rödlätt och jag vill inte hålla på och smörja hela tiden.
Svar på tråden Bikini/baddräkt