• Äldre 15 Jun 22:20
    3461 visningar
    8 svar
    8
    3461

    Lön

    Förra året var jag i kontakt med ett företag som jag förstod inte anställde och betalade ut löner, utan gav istället presenter i form av lön. Är det något som företag vanligtvis gör eller är detta allvarliga fel? Jobbade inte på detta företag utan hade endast vänner/kontakter som delade denna infon med mig.

  • Svar på tråden Lön
  • Äldre 15 Jun 22:24
    #1

    Det är ju jättesvårt att betala hyra och mat med presenter, så nej detta är ju inget företag brukar göra för att betala sina anställda......

  • Caramb­olan
    Äldre 15 Jun 23:05
    #2

    Det är ju ett ganska vanligt förfarande bland till exempel jultidningsförlagen, där ungar får tjäna ihop till premienivåer och få prylar istället för skälig lön. Eller konsumentundersökningsföretag där man kan "jobba" med att svara på deras enkäter. Låter fruktansvärt oseriöst om man anställer vuxna för stadigvarande arbete under en längre tid.

  • Äldre 15 Jun 23:22
    #3

    Min uppfattning är att de inte är anställda, utan får presenter istället. Att de endast arbetar vid behov och har annan huvudsaklig sysselsättning, men att företaget gör såhär för att slippa betala skatt som arbetsgivare (eftersom de som arbetyar vid behov inte är anställda anses inte presenterna jämförbara med lön vilket inte resulterar i skatt på detta för varken företag eller de som arbetar).

    Undrar bara hur vcanligt förekommande detta är och om det är allvarligt?

  • Caramb­olan
    Äldre 15 Jun 23:33
    #4
    fmbnpp skrev 2017-06-15 23:22:41 följande:

    Min uppfattning är att de inte är anställda, utan får presenter istället. Att de endast arbetar vid behov och har annan huvudsaklig sysselsättning, men att företaget gör såhär för att slippa betala skatt som arbetsgivare (eftersom de som arbetyar vid behov inte är anställda anses inte presenterna jämförbara med lön vilket inte resulterar i skatt på detta för varken företag eller de som arbetar).

    Undrar bara hur vcanligt förekommande detta är och om det är allvarligt?


    Men det där stämmer inte. Om ett företag eller en förening ger bort presenter till ett värde av mer än 3% av ett prisbasbelopp (typ 1300kr) till samma person under ett år är de skyldiga att betala skatt och sociala avgifter, lämna skattedeklaration och kontrolluppgifter, på samma sätt som om det var en kontant ersättning. Gör de inte det så är det inget annat annat än fiffel.
  • Äldre 16 Jun 00:37
    #5

    3 % av ett prisbasbelopp, vill du hjälpa mig lite och förklara mer? Jag vill gärna lära mig! :)

    Det handlar om flera dagar som dessa arbetar under året.

  • Caramb­olan
    Äldre 16 Jun 05:59
    #6
    fmbnpp skrev 2017-06-16 00:37:13 följande:

    3 % av ett prisbasbelopp, vill du hjälpa mig lite och förklara mer? Jag vill gärna lära mig! :)

    Det handlar om flera dagar som dessa arbetar under året.


    Brytvärdet för när arbetsgivaren ansvarar för att betala skatt på lön är vid 999 kr per år. Ger de en gåva så är summan istället 1350 kr eftersom man räknar bort momsen.

    Enligt skatteverket finns det tre typer av gåvor som man får ge skattefritt: julklapp, jubileumsgåva (företaget fyller 100 år och liknande) och minnesgåva (den anställde går i pension, fyller jämnt, etc). Alla andra presenter är likställda med lön och ska deklareras. Att betala lön i form av presenter är alltså inget annat än skattefusk.
  • Äldre 19 Jun 00:04
    #7
    Carambolan skrev 2017-06-16 05:59:04 följande:
    Brytvärdet för när arbetsgivaren ansvarar för att betala skatt på lön är vid 999 kr per år. Ger de en gåva så är summan istället 1350 kr eftersom man räknar bort momsen.

    Enligt skatteverket finns det tre typer av gåvor som man får ge skattefritt: julklapp, jubileumsgåva (företaget fyller 100 år och liknande) och minnesgåva (den anställde går i pension, fyller jämnt, etc). Alla andra presenter är likställda med lön och ska deklareras. Att betala lön i form av presenter är alltså inget annat än skattefusk.
    Tack för svar! Då är det definitivt skattefusk, kan inte tänka mig att det understiger detta. Tur man inte jobbar kvar där!

    Finns det ens någon sannolikhet för att de "åker dit"? Det verkar som att deras kollegor dock är lojala nog att fortsätta ta emot presenter som lön utan anställningsavtal...
  • Caramb­olan
    Äldre 19 Jun 06:52
    #8
    fmbnpp skrev 2017-06-19 00:04:52 följande:

    Tack för svar! Då är det definitivt skattefusk, kan inte tänka mig att det understiger detta. Tur man inte jobbar kvar där!

    Finns det ens någon sannolikhet för att de "åker dit"? Det verkar som att deras kollegor dock är lojala nog att fortsätta ta emot presenter som lön utan anställningsavtal...


    Om ingen anmäler kommer de inte åka dit. Gör en anmälan till Skatteverket
Svar på tråden Lön