• Anonym (Iqfri)

Är det skadligt med låg vilopuls?

För att inte framstå som en komplett idiot så gör jag en anonym tråd hahaha!

Jag har en vilopuls på 40-45 när jag sitter i soffan , ligger jag i sängen och tittar på mobilen har den varit som lägst 35.

Har pulsklocka som jag kollat med , använder den när jag tränar.

Dom säger ju att pulsen går ner mer när man sover , undra vad fan jag har då? 20 eller?!

Är inte orolig över detta men är det skadligt?

• Svar på tråden Är det skadligt med låg vilopuls?
  • Anonym (Iqfri)

Alltså varför blev det 2 trådar skapade?? Mod får ta bort ena.

• Meriall

Ja det kan vara farligt. Oftast är det ett tecken på bra kondition men det har hänt (ovanligt) att riktigt vältränade elitidrottsmän har dött för att de fått så låg vilopuls att hjärtat hinner glömma bort att det ska slå mellan två slag.

• Anonym (Nej)

Nej, det är inte farligt. Snarare tvärtom.

• Anotherone

Jag har både låg vilopuls och stadigt lågt blodtryck, har alltid haft. Enbart positivt enligt läkare och nu senast barnmorskan när jag väntade mitt andra barn.

Enda gången någon visat oro var efter en planerad operation då mätaren larmade in personal hela tiden pga min låga puls . Men det är ju normalt för mig, det var inget "fel".

• Anonym (spliff)

Rent generellt, ju lägre puls desto bättre. Det är ett friskhetstecken att ha låg vilopuls. Dessutom sparar man på hjärtslag och lever längre med låg vilopuls.

• Egon den stora

Varje gång jag är hos företagsläkare så frågar dom om jag tränar mycket eftersom jag har så låg puls, men jag hatar träning! Vad jag hört så är det ingen nackdel. Har även lågt blodtryck

• Egon den stora
    Meriall skrev 2017-06-16 18:48:53 följande:

Ja det kan vara farligt. Oftast är det ett tecken på bra kondition men det har hänt (ovanligt) att riktigt vältränade elitidrottsmän har dött för att de fått så låg vilopuls att hjärtat hinner glömma bort att det ska slå mellan två slag.

Handlade inte det om östtyska dopade cyklister som var tvungna att stiga upp mitt i natten för att pulsen inte skulle bli för låg?
  • Anonym (Iqfri)
    Meriall skrev 2017-06-16 18:48:53 följande:

Men det är väl ungefär lika stor risk som att drunkna i en vattenpöl? Ofta hjärtat kan glömma bort att slå pga låg puls? Då måste man väl ha nå hjärtfel före?

Enda problemet jag upplever med detta är yrsel när jag reser mig , men det kanske har med blodtrycket att göra?

Utöver det mår jag inte dåligt , men det känns lite weird ibland när man känner pulsen och det är sånt långt mellanrum mellan varje slag , kan hända att den var lägre innan jag kollade på pulsklockan eftersom jag rörde på mig för att ta på mig den o kolla, brukar ju inte direkt ha den i sängen annars.

Jag kan jogga en mil i lagom takt men för det mesta kör jag ca 6km per dag.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (spliff) skrev 2017-06-16 21:21:09 följande:

Rent generellt, ju lägre puls desto bättre. Det är ett friskhetstecken att ha låg vilopuls. Dessutom sparar man på hjärtslag och lever längre med låg vilopuls.

Då borde den som rör sig minst leva allra längst, märkligt resonemang!
  • Egon den stora
    Anonym (Nej) skrev 2017-06-19 18:58:02 följande:

Min läkare sa att det finns vissa belägg för att människor med låg vilopuls lever längre.
  • Egon den stora
    Anonym (Nej) skrev 2017-06-19 18:58:02 följande:

Fast om man aldrig rör sig så är väl inte vilopulsen så låg?
  • Anonym (Nej)
    Egon den stora skrev 2017-06-19 21:17:02 följande:

Min läkare sa att det finns vissa belägg för att människor med låg vilopuls lever längre.

Det var "spara på slagen" som hördes märkligt.
  • Anonym (spliff)
    Anonym (Nej) skrev 2017-06-19 22:02:22 följande:

Det var "spara på slagen" som hördes märkligt.

Antalet hjärtslag är begränsat. Så ju lägre vilopuls desto längre liv. Träning höjer pulsen men det är tillfälligt och sänker vilopulsen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (spliff) skrev 2017-06-19 22:34:36 följande:

Antalet hjärtslag är begränsat. Så ju lägre vilopuls desto längre liv. Träning höjer pulsen men det är tillfälligt och sänker vilopulsen.

Hahaha...det var något av det mest korkade jag läst. Har du sovit igenom alla biologilektionerna?
  • Anonym (spliff)
    Anonym (Nej) skrev 2017-06-19 23:38:08 följande:

Hahaha...det var något av det mest korkade jag läst. Har du sovit igenom alla biologilektionerna?

Nej det får man verkligen hoppas att jag inte gjorde då jag jobbar som läkare ;)

Det finns faktiskt ett visst vetenskapligt belagt samband mellan hjärtfrekvens och livslängd. Kan inte länka från min mobil men googla på heart rate + life expectancy.
  • Anonym (inte farligt)

Själv har jag en vilopuls på runt 10 när jag ligger i soffan och degar. Det beror på att jag är atlet och tränar mycket. Idrottsläkarna jag pratat med säger att det inte är farligt, snarare tvärt om, det är bra för en.

Du skriver att du springer 6km varje dag. Där har du anledningen till din låga puls. Du är aktiv och din kropp kan syresätta sig själv bra. Var glad för det :) 

Det du kan kolla upp däremot är varför du har yrsel när du reser dig upp ibland. Det verkar inte bra. Men jag är ingen läkare, så jag vet inte. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (spliff) skrev 2017-06-19 23:51:53 följande:

Nej det får man verkligen hoppas att jag inte gjorde då jag jobbar som läkare ;)

Det finns faktiskt ett visst vetenskapligt belagt samband mellan hjärtfrekvens och livslängd. Kan inte länka från min mobil men googla på heart rate + life expectancy.

Doktorn får gärna länka till en vetenskaplig rapport som specificerar totalt antal hjärtslag som varje människa har tillgodo. Då kan jag kanske räkna ut hur mycket mitt aktiva liv förkortar mina totala livstid. //Ingenjören
  • Anonym (hjärtat)
    Anonym (inte farligt) skrev 2017-06-20 09:40:16 följande:

Själv har jag en vilopuls på runt 10 när jag ligger i soffan och degar. Det beror på att jag är atlet och tränar mycket. Idrottsläkarna jag pratat med säger att det inte är farligt, snarare tvärt om, det är bra för en.

Du skriver att du springer 6km varje dag. Där har du anledningen till din låga puls. Du är aktiv och din kropp kan syresätta sig själv bra. Var glad för det :) 

Det du kan kolla upp däremot är varför du har yrsel när du reser dig upp ibland. Det verkar inte bra. Men jag är ingen läkare, så jag vet inte. 

Googlade låg vilopuls, råkade ramla in här. 

Tio slag i minuten HAHAHAHAHAHAH
Svar på tråden Är det skadligt med låg vilopuls?