Bebis som sover otroligt dåligt, hjälp!
Är på bristningsgränsen nu så jag behöver verkligen råd. Jag är ensam med en 7,5 mån-bebis som sover så otroligt dåligt.
Hon är jättesvår att söva och om jag lägger henne i sängen och ger napp, sjunger, klappar om etc så spänner hon sig bara, gnider in huvudet i ett hörn, kastar bort nappen och går upp i brygga och storgråter. Hon går inte att bära till sömns eftersom hon är jättetung och att sitta och gunga henne blir hon piggare av. Jag har provat samsovning men det fungerar ännu sämre, hon blir bara piggare av att vara nära och vill leka även när hon är jättetrött. Enda sövningssättet som funkar är att det är kolmörkt i rummet, man ger flaska och gungar samtidigt och det går bara om hon är jättetrött och det tar kanske 30 min.
Det jobbigaste är dock inte sövandet utan att hon vaknar hela tiden. Hon vaknar var 10-15e minut hela natten igenom. Någon gång kan hon sova en timme. Inatt vaknade hon 26 gånger. Då måste man söva om på samma sätt igen men det går lite snabbare ibland. 10 minuter kanske. Så håller vi på i ca 10 timmar på natten.
På dagarna sover hon ca en timme två ggr men det är samma sak då.
Förutom sömnen har hon inga problem, hon äter jättebra, magen funkar bra och hon är glad och pigg på dagarna och utvecklas som hon ska. Så hon verkar inte lida så mycket av den dåliga sömnen. Däremot gör jag det.
Jag har själv svårt att somna så jag hinner inte somna i alla 15min-intervallerna och får därför ca 2-3 timmar sömn per dygn upphackat i småbitar och känner att jag blir helt galen av det.
Har ingen avlastning förutom att min mamma hälsar på kanske en dag i månaden och är med henne på dagen så jag kan sova då. Ingen annan lyckas få henne att somna alls på kvällen så ingen kan ta en natt och hjälpa så.
Tips, råd, frågor? Allt välkomnas.