• Anonym (TS)

Bebis som sover otroligt dåligt, hjälp!

Är på bristningsgränsen nu så jag behöver verkligen råd. Jag är ensam med en 7,5 mån-bebis som sover så otroligt dåligt.

Hon är jättesvår att söva och om jag lägger henne i sängen och ger napp, sjunger, klappar om etc så spänner hon sig bara, gnider in huvudet i ett hörn, kastar bort nappen och går upp i brygga och storgråter. Hon går inte att bära till sömns eftersom hon är jättetung och att sitta och gunga henne blir hon piggare av. Jag har provat samsovning men det fungerar ännu sämre, hon blir bara piggare av att vara nära och vill leka även när hon är jättetrött. Enda sövningssättet som funkar är att det är kolmörkt i rummet, man ger flaska och gungar samtidigt och det går bara om hon är jättetrött och det tar kanske 30 min.

Det jobbigaste är dock inte sövandet utan att hon vaknar hela tiden. Hon vaknar var 10-15e minut hela natten igenom. Någon gång kan hon sova en timme. Inatt vaknade hon 26 gånger. Då måste man söva om på samma sätt igen men det går lite snabbare ibland. 10 minuter kanske. Så håller vi på i ca 10 timmar på natten.

På dagarna sover hon ca en timme två ggr men det är samma sak då.

Förutom sömnen har hon inga problem, hon äter jättebra, magen funkar bra och hon är glad och pigg på dagarna och utvecklas som hon ska. Så hon verkar inte lida så mycket av den dåliga sömnen. Däremot gör jag det.

Jag har själv svårt att somna så jag hinner inte somna i alla 15min-intervallerna och får därför ca 2-3 timmar sömn per dygn upphackat i småbitar och känner att jag blir helt galen av det.

Har ingen avlastning förutom att min mamma hälsar på kanske en dag i månaden och är med henne på dagen så jag kan sova då. Ingen annan lyckas få henne att somna alls på kvällen så ingen kan ta en natt och hjälpa så.

Tips, råd, frågor? Allt välkomnas.

• Svar på tråden Bebis som sover otroligt dåligt, hjälp!
  • Fru Ve

Är du ensamstående alltså? Det låter fruktansvärt tufft och det är ju inte hållbart att sova så lite, du blir sjuk. Funkar det inte att samsova ens på natten? Hon kan ju inte vara pigg och leksugen vid varje uppvak? Vad händer om du har henne bredvid dig, sätter i öronproppar för att inte höra allt smågnäll och sen är tyst och tråkig då hon vaknar?

• randigorutig

Tufft att inte få sova! Min äldsta sov som du beskriver, vi testade allt, att korta ner lurarna under dagen, natta senare på kvällen, aktivera mer etc etc. Inget hjälpte, till sist visade det sig att hon hade matallergier. Det kliade helt enkelt i kroppen och hon kom inte till ro. Efter många tuffa månader, mkt skrik och helt förstörda föräldrar så blev vi av med det hon inte tålde och fick hjälp, resulterade i en helt annan unge. Har hon utslag? Kräkningar, ont i magen, allmänt grinig? Kan vara värt att kolla upp om du testat allt annat.

Lycka till!

• Anonym (TS)
    Fru Ve skrev 2017-06-16 14:58:43 följande:

Är du ensamstående alltså? Det låter fruktansvärt tufft och det är ju inte hållbart att sova så lite, du blir sjuk. Funkar det inte att samsova ens på natten? Hon kan ju inte vara pigg och leksugen vid varje uppvak? Vad händer om du har henne bredvid dig, sätter i öronproppar för att inte höra allt smågnäll och sen är tyst och tråkig då hon vaknar?

Jo jag är ensam med henne. Nej vid uppvaken på nätterna så är hon trött och ligger i sängen och vrider sig och skriker men blundar först (gör man inget skriker hon tills hon vaknar och är nästan otröstlig). Får hon flaska i munnen så tystnar hon och slappnar av (napp funkar inte, den spottar hon ut direkt) och småäter tills hon somnar om efter ca 10 min. Tar man ut flaskan innan dess eller byter mot napp så börjar hon skrika och vrida sig igen. Hon verkar nästan halvsova så hon märker nog inte riktigt att jag är där. Lyfter jag upp henne för att vagga i famnen så skriker hon och vrider sig och blundar och blir inte lugnad (gillar att bli buren/kramas på dagen dock). Om vi samsover så vaknar hon inte bara varje kvart utan även när jag rör mig det minsta lilla.

Det är vid första somnandet som hon vill leka och är pigg. Lyckas man få henne att somna en gång (har aldrig lyckats vid samsovning) så blir hon som jag beskrev ovan när hon vaknar på natten.
  • Fru Ve

Jag tror också hon bör utredas för allergier. Utifall att det är något sånt som stör henne. Har hon alltid sovit väldigt illa? Tycker synd om dig :( har haft ett barn med kolik som också kunde vakna 20 ggr per natt men då turades jag och pappan om samt att vi hade visst hjälp av svärmor.

• Anonym (TS)
    randigorutig skrev 2017-06-16 15:04:31 följande:

Tufft att inte få sova! Min äldsta sov som du beskriver, vi testade allt, att korta ner lurarna under dagen, natta senare på kvällen, aktivera mer etc etc. Inget hjälpte, till sist visade det sig att hon hade matallergier. Det kliade helt enkelt i kroppen och hon kom inte till ro. Efter många tuffa månader, mkt skrik och helt förstörda föräldrar så blev vi av med det hon inte tålde och fick hjälp, resulterade i en helt annan unge. Har hon utslag? Kräkningar, ont i magen, allmänt grinig? Kan vara värt att kolla upp om du testat allt annat.

Lycka till!

Vi har allergi i släkten men hon har inte reagerat på något som jag har tänkt på. Inga utslag, inga kräkningar, verkar inte ha ont och är pigg och glad på dagen och äter det mesta med god aptit. Så det är jättekonstigt. Vad var ert barn allergisk mot?

Hon har ätit ersättning med mjölk sedan födseln och sov bra i början, detta började när hon var ca 5 mån och har blivit värre och värre.
  • Anonym (TS)
    Fru Ve skrev 2017-06-16 15:12:47 följande:

Jag tror också hon bör utredas för allergier. Utifall att det är något sånt som stör henne. Har hon alltid sovit väldigt illa? Tycker synd om dig :( har haft ett barn med kolik som också kunde vakna 20 ggr per natt men då turades jag och pappan om samt att vi hade visst hjälp av svärmor.

Kan det vara allergier med det jag skrev ovan? Åh om jag hade fått sova varannan natt hade det ju varit som en dröm. Det mest tärande är just att man inte vet när man kommer få sova igen. Har liksom inget att se fram emot förutom mer trötthet. Även när hon somnat och jag lägger mig i sängen så kan jag inte slappna av för jag vet ju att jag måste upp igen om 5 minuter. Inatt kände jag att jag nästan hade lust att gå och hoppa från balkongen för att få mörkt och tyst runtomkring mig. Skulle ju aldrig göra så förstås men att bara ha tanken är skrämmande. Känner också att jag är så trött att jag inte har något tålamod med henne på dagen. Orkar knappt leka med henne utan blir som en zombie som hivar i mig kaffe för att orka. Att tex gå ut till lekparken känns oöverstigligt jobbigt. Blä vill inte ha så här lite energi.
  • randigorutig
    Anonym (TS) skrev 2017-06-16 15:13:31 följande:

Vi har allergi i släkten men hon har inte reagerat på något som jag har tänkt på. Inga utslag, inga kräkningar, verkar inte ha ont och är pigg och glad på dagen och äter det mesta med god aptit. Så det är jättekonstigt. Vad var ert barn allergisk mot?

Hon har ätit ersättning med mjölk sedan födseln och sov bra i början, detta började när hon var ca 5 mån och har blivit värre och värre.

Hon var allergisk mot ägg och vete. Började från att hon var ca 4 veckor gammal. Eftersom det var första barnet så kopplade vi inte det utan tänkte att bebisar är så, BVC sköterskan tyckte oxå att det lät normalt. Ibland hade hon utslag ibland inte osv. När de är så små så kan de ju reagera på vad som helst. Blev värre o värre och när hon var ca 5 månader gammal så hade hon så kände vi att något måste ju vara fel! Vi kontaktade vården och fick till slut en remiss där hon utreddes.

Har en liten bebis nu oxå som verkar allergisk, verkar ha kommit senare för honom men mkt svårt att veta när de är så små. Vi vet med honom enbart för att vi har erfarenhet av tiden med dottern.

Tycker du ska be om hjälp! Vad det än är så skadar det inte att kolla med vården. Om inte annat så kanske DU får hjälp på något sätt. Ibland finns det t.ex. Psykologer kopplade till BVC så man kan få stöttning och konkreta hjälpmedel för att hantera bebisens sömn.
  • Fru Ve

Ja absolut kan hon vara allergisk eller ha något annat medicinskt problem så kräv utredning. Det kan ju vara en fas också om jag ska trösta dig. Bebisar ändrar ju sig hela tiden om vad som funkar. Så försök prova dig fram och kör på det som är enklast om du märker att något får henne att sova. Och en samtalskontakt via bvc kan säkert vara bra i alla fall för att du ska få ventilera lite! Jag vet hur det känns att aldrig sova, var väldigt deppig då största sonen var bebis och allt var skit :(

• Anonym (TS)
    randigorutig skrev 2017-06-16 15:22:29 följande:

Hon var allergisk mot ägg och vete. Började från att hon var ca 4 veckor gammal. Eftersom det var första barnet så kopplade vi inte det utan tänkte att bebisar är så, BVC sköterskan tyckte oxå att det lät normalt. Ibland hade hon utslag ibland inte osv. När de är så små så kan de ju reagera på vad som helst. Blev värre o värre och när hon var ca 5 månader gammal så hade hon så kände vi att något måste ju vara fel! Vi kontaktade vården och fick till slut en remiss där hon utreddes.

Har en liten bebis nu oxå som verkar allergisk, verkar ha kommit senare för honom men mkt svårt att veta när de är så små. Vi vet med honom enbart för att vi har erfarenhet av tiden med dottern.

Tycker du ska be om hjälp! Vad det än är så skadar det inte att kolla med vården. Om inte annat så kanske DU får hjälp på något sätt. Ibland finns det t.ex. Psykologer kopplade till BVC så man kan få stöttning och konkreta hjälpmedel för att hantera bebisens sömn.

Fru Ve skrev 2017-06-16 15:28:30 följande:

Ja absolut kan hon vara allergisk eller ha något annat medicinskt problem så kräv utredning. Det kan ju vara en fas också om jag ska trösta dig. Bebisar ändrar ju sig hela tiden om vad som funkar. Så försök prova dig fram och kör på det som är enklast om du märker att något får henne att sova. Och en samtalskontakt via bvc kan säkert vara bra i alla fall för att du ska få ventilera lite! Jag vet hur det känns att aldrig sova, var väldigt deppig då största sonen var bebis och allt var skit :(

Jag har tagit upp det med BVC på de två senaste besöken men de säger bara att det är en fas som går över... ska dit igen på tisdag så ska försöka ta upp det igen då och säga att jag inte tycker det känns normalt. Men det är svårt. Jag har provat det mesta men har ändå en osäkerhet om att det skulle vara jag som brister med rutiner eller något sånt.

Jag funderar på vad hon i så fall skulle kunna vara allergisk emot i så fall. Mjölk har hon ju fått från början. Vi har inget med ägg i hemma eftersom jag är allergisk mot det. Vete äter hon sällan. Det hon äter mest är nog kött, rotfrukter, frukt och grönsaker. Hon är så varje natt så borde det isf vara något hon äter varje dag? Hon har aldrig haft utslag heller. Jag tror att jag tänkt allergisk bebis = utslag och inte att det bara kan slå mot sömnen.

Ja samtalskontakt eller konkreta tips hur man orkar vore bra men det är ju om jag får ta med bebisen dit, har som sagt ingen avlastning.

Jag funderar också kring maten om det skulle kunna vara något sånt? Att hon är hungrig på natten eller så. Som kvällsmat äter hon en grötklämmis ca 45 min innan hon ska sova, sedan 50-100 ml ersättning innan hon somnar. När hon vaknar på natten äter hon ca 100 ml ersättning vid ca 2-3 tillfällen, de andra uppvaken så smuttar hon bara kanske 5 ml och somnar. Hade hon bara vaknat 2 ggr och ätit är det ju hållbart, det är de små uppvaknanden som blir jobbiga.

Hon är jättestor och tung (drygt 10 kg) för sin ålder så det är därför jag funderar på maten.
  • Alexi

Se till att få hjälp, kräv det! Allergier, eksem, reflux?

• Anonym (TS)
    Alexi skrev 2017-06-16 16:13:14 följande:

Se till att få hjälp, kräv det! Allergier, eksem, reflux?

Jag ska försöka på tisdag när vi ska till bvc men känner mig så liten gentemot bvc-sköterskan att det är svårt att kräva. Hon tycker det är helt normalt eller att jag har dåliga rutiner...

Inga eksem och har inte reagerat på någon mat vad vi vet. Verkar inte ha kliande eller ont någonstans på dagen. Jag har provat ge Alvedon till natten men blir ingen skillnad.

Ingen reflux vad jag vet. Hon hade lite överskottskräkningar som yngre men de har slutat helt.

Sedan det där vridandet hon gör när hon vaknar och skriker, det gör hon så fort jag lägger henne i sängen på kvällen. Inte på skötbordet där hon också ligger på rygg. Att lägga henne på sidan i sängen gör ingen skillnad.
  • Anonym (Mo)

Hur sover hon på dagen? Har hon någon längre sammanhängande sömn då? En period vid den åldern kunde vi bara söva vår dotter i bärsele, gungande i babysitter eller i rullande vagn. Tufft att vara själv så du inte kan turas om. Men någon hjälp och råd måste bvc kunna ge.

• Anonym (Mo)

Såg nu att du skrivit hur hon sover på dagen. Har du provat att hon får vara vaken längre på kvällen så att hon blir riktigt trött? Istället för att försöka söva henne. Uttröttningsmetoden helt enkelt. Har funkat ibland för oss.

• Anonym (TS)
    Anonym (Mo) skrev 2017-06-16 16:57:57 följande:

Såg nu att du skrivit hur hon sover på dagen. Har du provat att hon får vara vaken längre på kvällen så att hon blir riktigt trött? Istället för att försöka söva henne. Uttröttningsmetoden helt enkelt. Har funkat ibland för oss.

Jag har provat det och då går första sövandet lättare men nattvaknanden är likadana. Dessutom så vrider hon dygnet då, håller sig uppe 1-2 timmar längre varje kväll. Iofs så tar jag inte upp henne när hon sover på morgonen utan låter henne sova ut (dvs tills hon öppnar ögonen och inte går att söva om längre). Ibland tänker jag på kvällen att nu imorgon ska jag ta upp henne kl 7 oavsett och vrida tillbaka dygnet men sedan på morgonen är jag så trött efter nattvaket att jag gör vad som helst för att få chans att sova några minuter extra...
  • Anonym (Thea)

Känner igen mig min 15 månaders är likadan. Sover aldrig känns som.. Sov max 30-40 min pass som liten.. Nu kan hon sova lite längre på dagen dock... Men nätterna är fortfarande ett bök... Vaknar ibland varje kvart... En bra Nat vaknar hon kanske 5 gånger.. MN blir helt slut... Hon har dock en körtel bakom näsan som måste opereras bort då den stör andningen och jag tror att den varit boven hela tiden.

Mitt. Äldsta barn vaknade var 20 min när hon var liten. BVC sa samma till mig det är en fas, vissa barn sover dåligt etc... Tillslut ringde jag direkt till barnmottagninge n.. Visade sig vid 16 månader ålder att. Hon inte. Tålde mjölkprotein... Det blev betydligt bättre men jag tror hon fick nån sömnrubbning för hon sov inte på nätterna förändringar hon var runt sju

• Louise62

Min son sov väldigt dåligt fram till 8 månaders ålder, då fick vi möjligheten att lägga honom i eget rum och hade monitor. Plötsligt vaknade han bara 2 ggr under natten och ville ha mat. Visade sig att han vaknade förmodligen av oss, och då var han vaken 2 timmar innan han somnade om och sov 2 timmar, hela natten igenom. Jag var så sliten men det vände där och då. Strax efter 1 år började han sova hela natten.

• Louise62

Förresten, jag tycker det låter som du borde byta BVC eller barnmorska. I det här läget behöver du allt stöd du kan få. Det är tortyr att inte få sova och man kan bli helt galen. Har du några vänner som kan vara barnvakt någon helgdag?

Ett annat tips är mat i magen, svalt och mörkt rum.

• Anonym (Mer)

Vilken tuff situation! Sömnbrist är fruktansvärt.

Nu har jag inte läst alla svar, men jag tänker också på mer mat närmare inpå läggning.

En grötklämmis innehåller mycket vätska, märkte det en gång när vi skulle resa iväg. Fick packa med massor av såna, det gick typ åt 3 st för att motsvara en portion vanlig gröt (pulvergröt).

När min lilla hade en period med flera uppvak på natten började jag ge henne dagens största flaska innan läggdags, runt 200-250 ml. Då sov hon bättre. Hon hade långt ifrån lika många uppvak som din bebis, men kanske värt att testa?

Hoppas verkligen att det löser sig!!

• Meowbaby

Ush vad jobbigt ni har det! Tyvärr har vi ungefär samma. Min dotter som är 9 månader sover dock bra på dagen (sover 2x 1-1.5 timme) och är rätt lättnattad, men vaknar sedan minst 5-6 gånger under en natt, oftast mer. Hon vrider och vänder sig nätterna igenom, försöker sätta sig upp, gråter om man inte genast är där (samma med samsovning). Ofta får man ställa sig och vagga henne i famnen en 10-15 min någon gång under natten. Galet frustrerande!!!

Min tjej är allergisk mot mjölkprotein, ägg och sojaprotein (vad vi vet) men känns inte som att detta har med magen att göra... snarare problem med att self-sooth:a. Hon somnar inte själv så därför kan hon inte somna om själv när hon vaknar heller. Vi börjar bli desperata här hemma. Experimenterar med olika strategier (pyjamas vs ingen pyjamas, helt mörkt vs lite ljus i sovrummet, försök till att inte ta upp henne när hon vaknar, försök till att låta henne somna själv) men inte hittat någon vinnande än.

Hoppas det löser sig för dig!

Svar på tråden Bebis som sover otroligt dåligt, hjälp!