falukorv skrev 2017-06-24 16:10:45 följande:
Folk som vet att de är bra/bättre än andra på något men som ändå hävdar att de är "så dåliga" gör det ju för att hävda sig själva och nedvärdera andra.
Tex när någon springer en mil och sen påstår att denne inte har nån kondition. Eller någon säger att den är dålig på bowling och så slår den strike fem ggr i rad. Eller de som alltid får högsta betyg på prov men "är så dåligt pålästa".
Har man dålig självkänsla säger man att man är dålig och så är man dålig även om man egentligen är bra eftersom man inte vågar/klarar av det man ska görs.
Jag säger inte att jag har rätt och du har fel, bara att det kan vara olika.
Och, ja, jag lider själv av detta.... Jag VET att jag kan spela piano (jag vet till och med att jag är rätt jävla bra på det), men tro fan att när någon annan säger det/vill att jag ska spela så säger jag att nej, men jag är så dålig på det.
Har 0 med mina kunskaper eller min vilja att häva mig att göra och allt med mitt dåliga självförtoende/dåliga självkänsla i ämnet...... Det är lite som att hjärnan och hjärtat inte riktigt är överens, om man säger så.
Att alla automatiskt skulle bli dåliga för att de har låg självkänsla kanske kan vara sant på intellektuella utmaningar, men när det är muskler som styr är det en annan femma, eftersom muskler väldigt mycket göra saker "automagiskt" när de väl kommit igång. Visst kan det staka sig i början, sedan kan de flesta faktiskt sina färdigheter med förbundna ögon, hur mycket de än invänder pga låg självkänsla eller kanske blyghet.
Men som sagt, det finns båda sorterna.....