• narie24

Föräldrapenning eller semester?

Jag är gravid och beräknad till 14/7. Just nu är jag sjukskriven och är sjukskriven till bf.

Hur skulle ni göra sedan, ta ut semester el fp? Ta en del semester och spara en del?

Svårt att sätta datum när man inte vet när bebben kommer.

• Svar på tråden Föräldrapenning eller semester?
  • riboflavin

Har du rätt till föräldralön? I så fall hade jag kollat upp reglerna för rätt till föräldralön. Kan du ta semester under pågående fl-period utan att det påverkar föräldralön?

Det finns säkert mer man behöver tänka på men det här var det jag hade att komma med.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • narie24
    riboflavin skrev 2017-06-19 12:16:10 följande:

Har du rätt till föräldralön? I så fall hade jag kollat upp reglerna för rätt till föräldralön. Kan du ta semester under pågående fl-period utan att det påverkar föräldralön?

Det finns säkert mer man behöver tänka på men det här var det jag hade att komma med.

Föräldralön?
  • Norris
    narie24 skrev 2017-06-19 12:23:00 följande:
    Föräldralön?
    Vissa kollektivavtal har att arbetsgivaren betalar 10 % av din lön i ett visst antal månader, beroende på hur länge du har varit anställd.
  • Anotherone

Främst beror det väl på hur du tänker dig uttaget av FP samt hur många semesterdagar du har och om du vill spara semester till längre fram?

Annars om du vill ta semester så gör det direkt när sjukskrivningen tar slut och sen lägger du FP direkt efter. Exakt när sen som bebisen föds spelar inte någon roll.

Vi har föräldralön på vårt jobb men det går att pausa uttaget. Så jag tog först f-ledighet 6v och fick föräldralön. Sen har jag semester nu hela juni och därefter f-ledig igen from juli och då fortsätter föräldralönen att betalas ut.

Jag har sparat en del semester till kommande år och tar ut 2-3 FP-dagar per vecka.

• Dixie

Har du semesterdagar du måste ta ut 2017? Då hade jag tagit dessa dagar direkt efter sjukskrivning och sedan fp - men även fp kan du ju ta ut även om babyn inte kommer till bf-datum.

• IsabelleLi

Kolla med FK vad de säger, åtminstone förr så var det så att om det står på läkarintyget att man är sjukskriven till beräknad förlossning så justerar de själva datumet så att du får sjukpenning tills bebisen kommer oavsett om den kommer före/efter/exakt på bf. 
    Om läkaren däremot har skrivit ett datum istället för "till bf" på intyget så är det datumet som gäller.

• Kasperina

På mitt jobb var man tvungen att ta ut föräldralönen i 30-dagarsperioder och man var tvungen att ta full FP under de perioderna för att få full föräldralön.

Svar på tråden Föräldrapenning eller semester?