• ostpaj

Hur mycket kostar det att bo i hus?

God morgon!

Jag och en vän har spekulerat lite löst i att eventuellt hyra ett hus av en släkting till den här vännen och så satt vi häromdagen och försökte räkna på kostnader osv.

Släktingen säger att de betalar 15.000;- i fasta avgifter varje månad och det är vad jag och min vän då skulle få dela på.

Jag trodde att det var billigare att bo i hus för att man inte har avgifter osv. men verkar som att jag har helt fel!

Jag vet inte exakt hur stort huset är, på övervåningen finns 4 sovrum och nedtill antar jag kök och vardagsrum. Vi säger 150-200kvm.

Ute finns en pool, som kanske kostar något i drift.

Är 15.000 en rimlig summa? Det ska alltså vara endast fasta kostnader och ingenting i hyra.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att bo i hus?
  • Mia86a
    kvarnfot skrev 2017-06-21 15:14:29 följande:

Väg och samfällighets avgiften lät ju snordyr! Är det i Norrland med mycket snöröjning?

Vi betalar 3600 eller om det är 3800 i endast vägavgift per år så jag tycker också det verkar rimligt. (Stockholms län).
  • kvarnfot
    sextiotalist skrev 2017-06-21 15:39:14 följande:
    Vi betalade 1800 per år för 15 år sedan, så jag ser inte det som speciellt mycket
    Ja det är säkert olika överallt. I gbg-området betalar vi 450kr/år i vårat område. Men det är ju inte så mycket snöröjning här...
  • sextiotalist
    kvarnfot skrev 2017-06-21 15:48:50 följande:
    Ja det är säkert olika överallt. I gbg-området betalar vi 450kr/år i vårat område. Men det är ju inte så mycket snöröjning här...
    Samfälligheten kan omfatta mer än snöröjning, vi hade underhåll av vägen, underhåll av det dåvarande tv-nätet och andra gemensamma ytor.

• Femhenist
    Anonym (stämmer säkert med 15) skrev 2017-06-20 13:21:55 följande:
    Vi har radhus 120 kvadrat

4500 per månad i amortering
    4500 per månad i ränta
    3000 per månad på el, vatten och värme
    800 per månad i försäkring
    250 kr per månad i sophämtning
    300 kr pe rmånad i vägföreningsavgift (snöröjning och sånt)
    250 per månad i samfällighetsavgift.

så 13600

sen tillkommer ju internet, tv och andra frivilliga kostnader.

Så 15 tusen i månaden för ett hus när nog rimligt. Det lät som ett rätt stort hus också.
    Men om man hyr så ska man knappast betala amortering. Man ska dock bidra till underhållsfonden, som du utelämnade. Å andra sida så kan ju amortering på 4500 ses som att betala till underhållsfonden. Man har ju möjlighet att "låna tillbaka" den dagen underhåll ska bekostas. 
  • Dixie
    Hanky Panky skrev 2017-06-21 00:25:26 följande:

15000? Har dom räknat in amortering och ränta då? Annars låter det dyrt. Och är det inräknat är det väl inget ni ska betala när ni bara hyr huset.

Varför ska de inte betala ränta?
  • sextiotalist
    Femhenist skrev 2017-06-21 17:52:07 följande:

Men om man hyr så ska man knappast betala amortering. Man ska dock bidra till underhållsfonden, som du utelämnade. Å andra sida så kan ju amortering på 4500 ses som att betala till underhållsfonden. Man har ju möjlighet att "låna tillbaka" den dagen underhåll ska bekostas. 

Den som hyr ut vill antagligen ha in för alla utgifter som man har, vet du, man får faktiskt hyra ut sitt hus med vinst. Så man får visst räkna med både räntor, amorteing och till detta en vinst.
  • Anghammarad

Jag bor i ett hus på 130 kvadrat strax norr om Stockholm. 

Mina driftskostnader inklusive värme, vatten & avlopp, hushållsel, försäkring, bredband och sophämtning ligger på under 3000:- per månad. 

• Tom Araya
    ostpaj skrev 2017-06-20 08:02:26 följande:

God morgon!

Jag och en vän har spekulerat lite löst i att eventuellt hyra ett hus av en släkting till den här vännen och så satt vi häromdagen och försökte räkna på kostnader osv.

Släktingen säger att de betalar 15.000;- i fasta avgifter varje månad och det är vad jag och min vän då skulle få dela på.

Jag trodde att det var billigare att bo i hus för att man inte har avgifter osv. men verkar som att jag har helt fel!

Jag vet inte exakt hur stort huset är, på övervåningen finns 4 sovrum och nedtill antar jag kök och vardagsrum. Vi säger 150-200kvm.

Ute finns en pool, som kanske kostar något i drift.

Är 15.000 en rimlig summa? Det ska alltså vara endast fasta kostnader och ingenting i hyra.

Tacksam för hjälp!

Hur långt är ett snöre?

Vad ett hus kostar i drift varierar stort. Hur värms det upp? Hur energisnålt är huset (exempelvis isolering/värme)? Hur mycket el och varmvatten förbrukar man? Vad kostar sophämtning? Vad kostar det att fylla poolen? Drift för vattenrening? Ev uppvärmning av poolvatten o.s.v...
    Sedan har du försäkring, tele/bredband/tv, vatten och avlopp.
    Den du ska hyra av kanske också har lån den räknar in som kostnad.

• Jessicast

Ja låter rimligt..

Vi betalar ca 5000kr sammanlagt för lån och amortering. El, vatten, elnät, sophämtning ca 2500-3000kr, internet ca 500kr, larm 500kr, radiotjänst 500kr.
    Nästan 300 kvm utan pool med garage och stor tomt, inredd källare.

• Hanky Panky
    Dixie skrev 2017-06-21 18:05:13 följande:
    Varför ska de inte betala ränta?
    Varför ska dom? Det är inte deras lån.

Svar på tråden Hur mycket kostar det att bo i hus?