• ostpaj

Hur mycket kostar det att bo i hus?

God morgon!

Jag och en vän har spekulerat lite löst i att eventuellt hyra ett hus av en släkting till den här vännen och så satt vi häromdagen och försökte räkna på kostnader osv.

Släktingen säger att de betalar 15.000;- i fasta avgifter varje månad och det är vad jag och min vän då skulle få dela på.

Jag trodde att det var billigare att bo i hus för att man inte har avgifter osv. men verkar som att jag har helt fel!

Jag vet inte exakt hur stort huset är, på övervåningen finns 4 sovrum och nedtill antar jag kök och vardagsrum. Vi säger 150-200kvm.

Ute finns en pool, som kanske kostar något i drift.

Är 15.000 en rimlig summa? Det ska alltså vara endast fasta kostnader och ingenting i hyra.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att bo i hus?
  • Studentpappa
    karamellflickan skrev 2017-06-26 13:22:28 följande:

Som sagt var, vill ni inte tro på det får ni låta bli. Jag ser inte vad det finns för syfte att antingen lägga ut en bild på en skärmdump där kontonummer och allt syns alternativt lägga upp en bild på en skärmdump där allt annat än själva procenten syns. På det sistnämnda skulle jag ju kunna om jag ville det ta procenttalet från något annat håll och påstå att det är mina lån.

Jag har inga problem att tro på det, och det krävs ju inte att man är Bill Gates för att stryka ett kontonummer på en bild i mobilen.

Att hitta en printad bild från en bank med samma ränta man sagt sig ha lär inte vara helt enkelt även om det säkert går. Det roliga är ju att dessa tjänster som kvarnfot refererar till anger 1,09% som lägsta förhandlade räntan så varför Mia inte skulle kunna ha 1,16% förstår jag inte men kvarnfot har ju Sveriges bästa ränta så det är väl bara att acceptera...
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Låg ränta?)
    karamellflickan skrev 2017-06-26 13:16:47 följande:
    Nej, jag menar 0,5%. De räntor som man kan se hos tex compricer och olika bankers hemsidor är de räntor som de ger just nu, inte de räntor som redan befintliga lån har.

Se vad Mia86a skriver. Men vill du inte tro på oss så behöver du inte. Det är upp till dig. Själv kan jag inte se varför jag skulle behöva ljuga om något sådant? Det ger ju inte mig något.
    Nu vet jag inte om du inte är läskunnig eller missat något inlägg.... För besökt sidan kan du inte ha gjort...
    Det redovisar som sagt listränta samt lägst förhandlade ränta senaste veckan.... Jag tittade själv in på länken som var bifogad och hittade mycket skoj där för oss som gillar ekonomi.
  • Mia86a
    kvarnfot skrev 2017-06-26 12:06:35 följande:

Nej det är förhandlade räntor under senaste veckan som deklareras i statistiken.

Tack! Då har vi ju rett ut att vi som förhandlat räntor tidigare alltså kan ha lägre räntor än de du uppgav.
  • karamellflickan
    Anonym (Låg ränta?) skrev 2017-06-26 13:44:31 följande:
    Nu vet jag inte om du inte är läskunnig eller missat något inlägg.... För besökt sidan kan du inte ha gjort...
    Det redovisar som sagt listränta samt lägst förhandlade ränta senaste veckan.... Jag tittade själv in på länken som var bifogad och hittade mycket skoj där för oss som gillar ekonomi.
    Läsa kan jag. Missat kan jag ha gjort. Eller så har jag inte gjort det, jag vet inte. Jag vet bara att folk påstår att jag ljuger rörande vår ränta vilket jag inte gör. Du skriver själv "Det redovisar som sagt listräntan samt lägst förhandlade räntan senaste veckan...". Vi förhandlade vårt för 8-9 år sedan och har sedan dess haft rörligt, men med samma rabatt. Att räntorna idag är annorlunda jämfört med då gör att vi kan ha så låg ränta.

Vill man inte tro på det så kan man låta bli. Vill man kolla upp det hela kan man kontakta någon bank och kolla om det är absolut omöjligt att ha den räntan om man har gamla lån som togs när räntorna var som högst och ända sedan dess haft obundet.
  • snedtak
    karamellflickan skrev 2017-06-26 21:28:36 följande:
    Läsa kan jag. Missat kan jag ha gjort. Eller så har jag inte gjort det, jag vet inte. Jag vet bara att folk påstår att jag ljuger rörande vår ränta vilket jag inte gör. Du skriver själv "Det redovisar som sagt listräntan samt lägst förhandlade räntan senaste veckan...". Vi förhandlade vårt för 8-9 år sedan och har sedan dess haft rörligt, men med samma rabatt. Att räntorna idag är annorlunda jämfört med då gör att vi kan ha så låg ränta. Vill man inte tro på det så kan man låta bli. Vill man kolla upp det hela kan man kontakta någon bank och kolla om det är absolut omöjligt att ha den räntan om man har gamla lån som togs när räntorna var som högst och ända sedan dess haft obundet.
    Jag tvivlar inte på att ni lyckats hålla ner räntan med en bra ränterabatt, men samtidigt antar jag att du är medveten om att det inte är så vanligt med såpass låg ränta. Då är frågan hur relevant det är för att svara på frågan "hur mycket kostar det att bo i hus?". Det kan kosta så lite i räntekostnader men det är inte supervanligt.
  • Helgonet
    Läsa kan jag. Missat kan jag ha gjort. Eller så har jag inte gjort det, jag vet inte. Jag vet bara att folk påstår att jag ljuger rörande vår ränta vilket jag inte gör. Du skriver själv "Det redovisar som sagt listräntan samt lägst förhandlade räntan senaste veckan...". Vi förhandlade vårt för 8-9 år sedan och har sedan dess haft rörligt, men med samma rabatt. Att räntorna idag är annorlunda jämfört med då gör att vi kan ha så låg ränta.

Vill man inte tro på det så kan man låta bli. Vill man kolla upp det hela kan man kontakta någon bank och kolla om det är absolut omöjligt att ha den räntan om man har gamla lån som togs när räntorna var som högst och ända sedan dess haft obundet.
    Så ni har ca 1% i rabatt då, rätt unikt!
  • Anonym (Beror helt på)

Beror lite på var i landet man bor men bi ska inte betala deras amortering på lånet! Räntan ja, det kan man se som en hyra men amorteringen är en avbetalning på det lån de en gång tog för huset. Betalar ni amorteringen betalar ni av deras lån.

Vi bor väldigt billigt. Huset är på 120 kvm värms upp med pellets och till viss del el. Vi har egen vattenbrunn och eget avlopp.

Ränta 1400 kr

El 1000 kr

Uppvärmning 750 kr

Sophämtning 150 kr

Tömning av septiktank 75 kr

Summa 3375 kr

Jag tycker 15 000 är väldigt mycket. Be dem specificera vad de pengarna går till

• Helgonet
    Anonym (Beror helt på) skrev 2017-06-27 08:42:06 följande:

Beror lite på var i landet man bor men bi ska inte betala deras amortering på lånet! Räntan ja, det kan man se som en hyra men amorteringen är en avbetalning på det lån de en gång tog för huset. Betalar ni amorteringen betalar ni av deras lån.

Vi bor väldigt billigt. Huset är på 120 kvm värms upp med pellets och till viss del el. Vi har egen vattenbrunn och eget avlopp.

Ränta 1400 kr

El 1000 kr

Uppvärmning 750 kr

Sophämtning 150 kr

Tömning av septiktank 75 kr

Summa 3375 kr

Jag tycker 15 000 är väldigt mycket. Be dem specificera vad de pengarna går till

Tänk på att du verkar bo extremt billigt....
  • Anonym (Beror helt på)

Japp, vi bor väldigt billigt eftersom vattnet bara kostar elen som pumpen drar. Septiktanken kostar inte ens 900 kr att tömma en gång om året.

Men efter att googlat vatten- och avloppspriser inser jag att det inte är billigt alls! Och variationerna är betydligt större än jag trodde så där beror det verkligen varpå i la det man bor. Dessutom med dagens priser på villor stiger räntekostnaderna snabbt. 15 000 är kanske inte så farligt ändå!

• Studentpappa
    Anonym (Beror helt på) skrev 2017-06-27 13:58:39 följande:

Japp, vi bor väldigt billigt eftersom vattnet bara kostar elen som pumpen drar. Septiktanken kostar inte ens 900 kr att tömma en gång om året.

Men efter att googlat vatten- och avloppspriser inser jag att det inte är billigt alls! Och variationerna är betydligt större än jag trodde så där beror det verkligen varpå i la det man bor. Dessutom med dagens priser på villor stiger räntekostnaderna snabbt. 15 000 är kanske inte så farligt ändå!

Nej hyr man ut sitt hus vill man ju ha betalt för slitage också. Så det är inte billigt men antaligen inte dyrare än att äga ett hus där du räknar in underhåll.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Beror helt på)

Kan inte citera men men.

hade varit intressant att se hur de 15 000 är fördelade!

• Stavros65

Jag följer också "aktuella bästa förhandlade räntor". Märkligt att ni skulle ha ca 0.5% lägre än det bäst förhandlade (dvs med rabatt mm).
  • karamellflickan

Ok, jag får väl lägga in en bild. Jag vill som sagt var inte lägga ut en bild med all info men ni får i alla fall en skärmdump på räntan, lånesumman och summan som det blir med den nämnda räntan (som jag för övrigt ser att jag tidigare skrev fel rörande tusendelen). När vi tog lånen fördelade vi dom i tre delar för att på sikt, om vi ville, kunna binda dom på olika lång tid, därav anledningen till att lånesumman just här ligger på 795000kr. Nu kommer ni väl fortfarande inte tro mig, den som vill kan ju förfalska bilder på flera olika sätt, men jag vill inte ha med mitt, eller makens namn, lånenummer etc som syns när man går in på banken och jag är inte så teknisk att jag skulle kunna dölja dessa på en bild annat än med hjälp av att beskära en bild, särskilt inte som jag enbart använder mobil till mitt surfande.

Kan tillägga att på den tiden som vi tog lånen så var "obunden"=2 månader, inte 3 som det är idag.

• ilovetogamble

Varför funkar inte en stor husvagn, det blir det perfekta livet utan krav och du kommer enbart få ett skönt liv

• Stavros65
    ilovetogamble skrev 2017-06-29 23:25:46 följande:

Varför funkar inte en stor husvagn, det blir det perfekta livet utan krav och du kommer enbart få ett skönt liv

Så där skoj att bo på ca 10 kvm....
Svar på tråden Hur mycket kostar det att bo i hus?