Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Kan mina föräldrar stoppa mig?

Jag antar att din mamma är orolig över att antingen kompisen eller det ni har tänkt göra är dåligt för dej på något vis. Om det ligger någonting i det eller din mamma är överbeskyddande och orolig helt i onödan vet du bäst. Om hon oroar sej helt i onödan så hjälper det nog om du informerar och berättar mera. Du får åka, hon kan inte hindra dej men som andra sagt så har hon ingen skyldighet att låta dej bo där heller. Jag har haft mina 20 åringar hemma över lov och de måste skicka ett sms om de ska sova nån annanstans- för att jag ska slippa vara orolig. Det är svårt att helt släppa ansvaret man haft i så många år, när de kommer hem backas tiden och jag undrar om de är ok annars. Naturligtvis gör de precis som de vill när de är i sina egna bostäder precis som jag gjorde som jag ville sen jag flyttade hemifrån efter gymnasiet. Jag rekommenderar att du gör allt för att hitta ett eget boende istället för att gnälla över konflikter med din mamma som ni borde ha kommit över vid din ålder. Du blir kvar i tonåren och tonårsrelationen med din mamma tills du flyttar.

• Anonym (Lisa)

Du är 20 år och ändå inte färdig med gymnasiet? Om du ligger två år efter så antar jag att du har haft rejäla problem av något slag? Jag tror det finns mer i detta än du skriver, kanske har din mamma god anledning att vara extra orolig för dej? Eller har jag fattat fel, du skrev att du inte kunde få csn förrän hösten 20 år och "sextiotalist"berättade att den regeln gäller gymnasiestudier. Vad studerar du? Det är rätt viktigt i frågan eftersom dina föräldrar är försöjningsskyldiga t.o.m gymnasiet men inte senare.

• Anonym (Lisa)

Sextiotalist, ta det lite lugnt nu så ts hinner svara innan du vet precis hur det funkar hos ts familj. Jag förstår att någon i din stora släkt hade en sträng mor och halkade efter pga detta men det är alltid bra att veta mer om trådstartarens situation innan man kan ge bra råd. Tycker jag.

Vill poängtera till ts att jag inte dömer någon för att inte bli klar med gymnasiet som 19åring , det finns tusen orsaker men femhundra av dom kan säkert göra en mor orolig.

• Anonym (Lisa)

Jag fick svar under tiden jag skrev. Tråkigt att du inte fick stöd och nej då verkar det ju inte vara förklaringen till hennes beteende. Vad säjer din pappa, bor han också med er och är han ett stöd för dej?

• Anonym (Lisa)

]sextiotalist skrev 2017-06-20 15:30:01 följande:

......Så alla som studerar efter gymnasiet är inte vuxna?

Du har en traditionell arbetarklasssyn på vad vuxen är. [/quote]

"Traditionell arbetarklassyn på vad vuxen är" , wow det var nog det drygaste jag läst på länge. Det fattar du mycket väl att yerteteds

"jobba" kan bytas ut mot "plugga med eget csn" eller "studier med extrajobb". Grejen är att stå för sin egen försörjning och fixa det praktiska när man kan. (Obs gäller inte ts som inte kan än ). Din syn på arbetarklass och studenter känns som att du är äldre än 60-talist, från en tid då det var väldigt speciellt att studera.

Och nej man är inte lika vuxen när man inte har bott för sej själv och haft ansvar för hela sin ekonomi och sitt hem . Att snittåldern är hög för flytt pga bostadsbrist och höga priser anses allmänt i samhället som ett problem, just för att unga inte kan bli självständiga.

Sorry ts för off topic.

• Anonym (Lisa)

@sextiotalist: Det var inte jag utan yertered som använde ordet arbeta och man fattar andemeningen bara man vill.

"Gråsosse"? Nu lät du ännu äldre och ännu snobbigare.

FYI;De som föddes på 20 talet var unga innan studielånen kom så då var enda möjligheten att stå på egna ben just att arbeta, annars var det lilla pappa eller borgenär som gällde. Så den "attityden" var deras verklighet, helt oavsett politisk hemvist.

• Anonym (Lisa)

Anonym (?) skrev 2017-06-20 18:08:52 följande:[/quote-nick]De flesta är 19 när de slutar gymnasiet så vad menar du med 2 år? Dessutom är det ganska många som är ett år äldre när de startar för att de antingen behövt komplettera betyg från grundskolan eller för att de bytt program efter ett år på gymnasiet = man hinner fylla 20 innan man tar studenten. Det är vanligare än man tror. Tro mig, jag är lärare på gymnasiet. 

Varför nämner du det ens? Bil du få det till att det är något fel på TS?[/quote]

Ts är inte färdig än så hon blir mer än ett år senare, men hon har redan förklarat i tråden att hon haft problem och jag har också förklarat varför jag undrade. Jag skulle inte kalla att ha allvarliga problem för att det är "fel på någon ", det är ditt ordval, som speglar din syn på ungdomar med problem.

Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?