• Anonym (vuxen­)
    Äldre 20 Jun 09:33
    11537 visningar
    83 svar
    83
    11537

    Kan mina föräldrar stoppa mig?

    Jag är 20 , ska åka bort till en kompis i några dagar, men min mamma vägrar låta mig åka, hon säger att sålänge du bor här får du inte åka,

    Kan mina föräldrar stoppa mig från att åka då jag är vuxen? 

  • Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?
  • Caramb­olan
    Äldre 20 Jun 09:34
    #1
    +1

    Nej, de kan inte hindra dig men de kan självklart säga att du då inte längre är välkommen att bo där.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 20 Jun 10:13
    #2

    Nej det kan dom inte. Du är myndig och gör vad du vill.

  • Anonym (n)
    Äldre 20 Jun 10:17
    #3

    Du gör som du vill, men om de säger att du inte välkommen hem igen om du går mot deras vilja så är du hemlös efter. Är det värt det?

  • Anonym (myndi­g)
    Äldre 20 Jun 10:19
    #4

    Du får åka, du är myndig och styr själv över ditt liv. Din mamma kan däremot bestämma om du är välkommen i huset. Undantaget är om du fortfarande går i gymnasiet för då är hon försörjningsskyldig och får inte låta bli att släppa in dig om hon inte ordnat annat boende åt dig som hon står för..

  • Äldre 20 Jun 10:20
    #5

    De kan absolut inte stoppa dig, men de kan som sagt kasta ut dig ur huset om de vill. Så länge du som vuxen vill bo under deras tak är det deras regler som gäller.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 20 Jun 10:21
    #6

    Varför är hon så emot det ts? Är det en en kompis som inte har bra inflytande? Vad är det för "kompis"? Och ja hon kan säga att du får flytta då. Men hon kan inte hindra dig från att åka nej.

  • Äldre 20 Jun 10:32
    #7

    Nej, du är myndig.

  • Anonym (Lisa)
    Äldre 20 Jun 10:37
    #8
    +1

    Jag antar att din mamma är orolig över att antingen kompisen eller det ni har tänkt göra är dåligt för dej på något vis. Om det ligger någonting i det eller din mamma är överbeskyddande och orolig helt i onödan vet du bäst. Om hon oroar sej helt i onödan så hjälper det nog om du informerar och berättar mera. Du får åka, hon kan inte hindra dej men som andra sagt så har hon ingen skyldighet att låta dej bo där heller. Jag har haft mina 20 åringar hemma över lov och de måste skicka ett sms om de ska sova nån annanstans- för att jag ska slippa vara orolig. Det är svårt att helt släppa ansvaret man haft i så många år, när de kommer hem backas tiden och jag undrar om de är ok annars. Naturligtvis gör de precis som de vill när de är i sina egna bostäder precis som jag gjorde som jag ville sen jag flyttade hemifrån efter gymnasiet. Jag rekommenderar att du gör allt för att hitta ett eget boende istället för att gnälla över konflikter med din mamma som ni borde ha kommit över vid din ålder. Du blir kvar i tonåren och tonårsrelationen med din mamma tills du flyttar.

  • Anonym (vuxen­) Trådstartaren
    Äldre 20 Jun 10:51
    #9
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 10:37:02 följande:

    Jag antar att din mamma är orolig över att antingen kompisen eller det ni har tänkt göra är dåligt för dej på något vis. Om det ligger någonting i det eller din mamma är överbeskyddande och orolig helt i onödan vet du bäst. Om hon oroar sej helt i onödan så hjälper det nog om du informerar och berättar mera. Du får åka, hon kan inte hindra dej men som andra sagt så har hon ingen skyldighet att låta dej bo där heller. Jag har haft mina 20 åringar hemma över lov och de måste skicka ett sms om de ska sova nån annanstans- för att jag ska slippa vara orolig. Det är svårt att helt släppa ansvaret man haft i så många år, när de kommer hem backas tiden och jag undrar om de är ok annars. Naturligtvis gör de precis som de vill när de är i sina egna bostäder precis som jag gjorde som jag ville sen jag flyttade hemifrån efter gymnasiet. Jag rekommenderar att du gör allt för att hitta ett eget boende istället för att gnälla över konflikter med din mamma som ni borde ha kommit över vid din ålder. Du blir kvar i tonåren och tonårsrelationen med din mamma tills du flyttar.


    Ja precis min mamma är väldigt orolig av sig och överbeskyddande. Dock så hör jag alltid av mig till henne när jag är nånstans för att jag vet hur orolig hon kan bli. 

    Det är precis så det är , min mamma ser mig inte som en vuxen person utan hon ser mig fortfarande som ett barn/tonåring och jag vill så gärna flytta och hade verkligen gjort det om jag hade råd,men just nu pluggar jag och får bara studiebidrag.
  • Anonym (vuxen­) Trådstartaren
    Äldre 20 Jun 10:56
    #10
    Anonym (Nej) skrev 2017-06-20 10:21:36 följande:

    Varför är hon så emot det ts? Är det en en kompis som inte har bra inflytande? Vad är det för "kompis"? Och ja hon kan säga att du får flytta då. Men hon kan inte hindra dig från att åka nej.


    Min mamma har alltid varit överbeskyddande , alldeles för mycket enligt mig, när jag var yngre fick jag aldrig sova över hos kompisar pågrund av det t.ex. Det har liksom påverkat mig när jag var yngre ganska mycket eftersom jag hade få vänner och när någon ville att jag och andra skulle sova över hos personen då fick man inte det. 

    Tror hennes tänk är likadant nu, men jag förstår inte varför hon inte vill att jag ska umgås med folk och leva mitt liv. 
Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?