Kan mina föräldrar stoppa mig?
Tror hennes tänk är likadant nu, men jag förstår inte varför hon inte vill att jag ska umgås med folk och leva mitt liv.
Jag föreslår att du tar kontroll över situationen genom att visa dig vuxen. Öva i huvudet först så att du inte tappar humöret och blir sur och vresig. Du vill förmedla att du är ung vuxen och ingen tonåring.
Säg till henne: Mamma, jag vill jättegärna åka på den här resan med min kompis. Hon är en bra tjej och du har uppfostrat mig att vara duktig och ansvarsfull. Vi gör så här: jag smsar dig till frukost och på kvällen innan jag går och lägger mig så att du vet att allt är ok.
Förhandla med henne om hur ofta du ska höra av dig så att hon inte ska sitta med panik hemma heller. (Jag vet att du nog tänker att hon ska skärpa sig, men det är inte så lätt för gamla mammor alla gånger och jag tror inte att du vill att hon ska sitta och vara orolig)
Sen MÅSTE du följa upp och faktiskt smsa när du har sagt att du ska. För hör du inte av dig kommer hon tro att du är död och blir helt hysterisk.
Lugna ner dig, var inte sur, prata med henne. Ni kommer nog komma varandra närmare då.
Lycka till!