• Haskel

Kan mina föräldrar stoppa mig?

Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 10:51:11 följande:
    Ja precis min mamma är väldigt orolig av sig och överbeskyddande. Dock så hör jag alltid av mig till henne när jag är nånstans för att jag vet hur orolig hon kan bli. 

Det är precis så det är , min mamma ser mig inte som en vuxen person utan hon ser mig fortfarande som ett barn/tonåring och jag vill så gärna flytta och hade verkligen gjort det om jag hade råd,men just nu pluggar jag och får bara studiebidrag.
    Om du hade flyttat hemifrån, och försörjt dig själv, hade naturligtvis inte din mamma kunna hindra dig. Det kan hon, rent fysiskt, inte göra nu heller.

MEN, du studerar och har enbart studiebidrag. Med andra ord står du sannolikt under din mammas försörjning. Därmed bestämmer hon vad du får, och inte får rent ekonomiskt. Du bor även hos din mamma, vilket innebär att hon bestämmer reglerna i huset.

Du kan tyvärr inte komma och "vifta med något vuxenkort", och hävda att du gör som du vill. Inte förrän du flyttat hemifrån och visat att du kan försörja dig själv.
  • Haskel
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 11:40:43 följande:
    Fast om jag själv har betalat för resan dit så kan jag väl visst göra som jag vill? 
    Inte nödvändigtvis.
    Om du lägger dina egna få pengar, på "annat/onödigt" måste din mamma sannolikt betala för det som du normalt sett kan betala själv.
  • Haskel
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 11:56:53 följande:
    om du menar mat och hyra så har jag aldrig beöhövt att betala något av det eftersom jag bara får 1050 i studiebidrag och de pengarna får jag använda hur jag själv vill.
    Nej, jag menar sådant som du normalt använder dina 1050 kr till. Exempelvis kläder, smink, busskort, telefon etc. Lägger du ni istället dina pengar på en resa, så måste ju din mamma täcka upp extra, för saker du annars kunnat betala själv.
  • Haskel
    sextiotalist skrev 2017-06-20 12:00:32 följande:
    Ts mamma kan diktera villkoren under hennes tak, men faktiskt, hon kan inte juridiskt hindra ts från att lämna hemmet, risken finns ju att hon inte har något hem längre när hon kommer tillbaka, men eftersom ts läser på gymnasiet och är under 21, så har mamman (tillsammans med pappan) ett grundläggande försörkningskyldighet.
    Vilket är ganska precis vad jag säger.
    Eftersom mamman har försörjningsskyldighet, så kan hon till stor del diktera villkoren.
    Men givetvis är det upp till TS att när som helst avsäga sig "kraven och förmånen".
  • Haskel
    sextiotalist skrev 2017-06-20 12:52:20 följande:
    Nja, en sanning med stor modifikation. Ts mamma skulle bli försörjningsskyldig om hon kastade ut ts, att inte få hälsa på en väninnan några mil bort skulle nog inte ses som en rimlig anledning att försörjningskyldigheten upphör.
    De krav som ts mamma ställer ska självklart vara rimliga.

Men om du läser hennes svar längre ner, där hon skriver att hennes mamma ofta varit elak om hon inte fått sin vilja igenom, så låter det som det är en mamma som mer än lovligt kontrollerar sin dotter.
    TS mamma är redan försörjningsskyldig. Det är just därför, som hon också kan ställa krav på TS. Försörjningsplikten upphör som sagt inte heller för att hon åker bort några dagar. Därför kan även mamma hindra TS från att åka bort.
    Att gå utanför husets väggar, är en helt annan fråga. Men där kommer frågan om rimliga krav upp.

Du är lite väl naiv, när du fullt lyssnar och tror på allt TS säger. De flesta tonåringar/tjugoåringar, har synpunkter på sina föräldrar. Särskilt i de fall ungdomarna inte får göra som de vill.
    Vi vet ingenting om orsakerna till att hon vill hindra TS från att åka. Den verkliga sanningen kommer vi inte heller få höra, såvida inte i TS mamma själv berättar.
  • Haskel
    sextiotalist skrev 2017-06-20 17:42:52 följande:
    En 16-åring ja, men jag anser det inte som vare sig vettigt eller normalt föräldraskap att förbjuda en 20-åring att åka bort några dagar och lika lite normalt föräldraskap att reglera en 20-åring med orden, jag försörjer dig därför får jag bestämma över dig. Med så vuxna barn så har man överrenskommelser som fungerar för tre vuxna som delar ett hem, oavsett vem som håller i plånboken.

Det skulle till grava problem om man ska begränsa en 20-åring.
    Oavsett var/hur lågt bort kompisen bor, vem kompisen är, oavsett färdmedel, vad de kan förväntas göra, och hur mycket resan kan förväntas kosta totalt?
Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?