Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Kan mina föräldrar stoppa mig?

Haskel skrev 2017-06-20 11:33:35 följande:
    Om du hade flyttat hemifrån, och försörjt dig själv, hade naturligtvis inte din mamma kunna hindra dig. Det kan hon, rent fysiskt, inte göra nu heller.

MEN, du studerar och har enbart studiebidrag. Med andra ord står du sannolikt under din mammas försörjning. Därmed bestämmer hon vad du får, och inte får rent ekonomiskt. Du bor även hos din mamma, vilket innebär att hon bestämmer reglerna i huset.

Du kan tyvärr inte komma och "vifta med något vuxenkort", och hävda att du gör som du vill. Inte förrän du flyttat hemifrån och visat att du kan försörja dig själv.
    Ts mamma kan diktera villkoren under hennes tak, men faktiskt, hon kan inte juridiskt hindra ts från att lämna hemmet, risken finns ju att hon inte har något hem längre när hon kommer tillbaka, men eftersom ts läser på gymnasiet och är under 21, så har mamman (tillsammans med pappan) ett grundläggande försörkningskyldighet.

Så den sekunden ts sätter foten utanför hemmet, så kan hon göra precis som hon vill.

Jag upplever inte ts mamma som en öm mamma som är orolig över sin dotter, hon verkar däremot ha ett extremt kontrollbehov.

Ts, googla narcissistiska mammor, se om det stämmer på din mamma
  • sextiotalist

Ts, du har ju fyllt 20, då kan du läsa på t,ex folkhögskola med studielån. Men du kanske är klar med gymnasiet snart, så du kan plugga vidare.

• sextiotalist
    Haskel skrev 2017-06-20 12:14:18 följande:
    Vilket är ganska precis vad jag säger.
    Eftersom mamman har försörjningsskyldighet, så kan hon till stor del diktera villkoren.
    Men givetvis är det upp till TS att när som helst avsäga sig "kraven och förmånen".
    Nja, en sanning med stor modifikation. Ts mamma skulle bli försörjningsskyldig om hon kastade ut ts, att inte få hälsa på en väninnan några mil bort skulle nog inte ses som en rimlig anledning att försörjningskyldigheten upphör.
    De krav som ts mamma ställer ska självklart vara rimliga.

Men om du läser hennes svar längre ner, där hon skriver att hennes mamma ofta varit elak om hon inte fått sin vilja igenom, så låter det som det är en mamma som mer än lovligt kontrollerar sin dotter.
  • sextiotalist
    huskur skrev 2017-06-20 12:47:54 följande:
    Låter lite konstigt att hon inte vill låta dig åka. Är det kanske så att denna kompis bor i en storstad där du inte är hemtam? Men det är ändå konstigt. Men konstigt eller inte, så är det ändå hon som bestämmer reglerna hemma hos sig.

Satsa på att tjäna ihop så mycket pengar som möjligt så du kan flytta, t.ex. till ett inneboenderum hos nån tant som har för stor lägenhet efter att hennas man gått bort. Du har kanske sommarjobb? Skaffa även helgjobb så du får inkomst under terminerna, om du inte har det redan. Spara så mycket som möjligt, och räkna ut hur mycket du behöver ha innan du kan flytta. Kolla redan nu på annonser om "rum uthyres". Lycka till!
    Hos sig ja, det innebär inte att hon bestämmer vad ts får göra utanför hemmet. Jag hade förstått om ts hade gjort val som är direkt farliga för henne. Men ett besök hos en väninna är inte ett sådant val
  • sextiotalist
    Meriall skrev 2017-06-20 12:55:11 följande:
    Nya regler eller? Jag flyttade hemifrån när jag var 19 och hade inga problem att få studielån då.

Men det är alltså bara tillfälligt problem för du kommer börja få studielån till hösten och kunna flytta då? Du kan inte få redan under sommaren (sommarkurser på uni)?
    Det beror på vilken form av studier det gäller. Studielån för studier på eftergymnasial nivå, ja, studier motsvarande gymnasienivå nej.
  • sextiotalist
    yertered skrev 2017-06-20 14:09:49 följande:

Din mamma bestämmer inte över dig MEN hon ger dig ett val, om du inte gillar det vännen kan du klippa dig och skaffa dig ett jobb betala för ditt eget boende 

Och om mamman är den typen jag misstänker (utifrån det jag läst ts) så kommer hon alltid försöka styra över ts, sådana personer håller sin nära hårt och styr dom vredesutbrott, silent treatment och tårar.

Men du har rätt, för ts skull så borde hon komma hemifrån, helst geografiskt långt bort, så hennes mamma minska makten över henne.

Mamman missbrukar sin roll som förälder, utpressar och hotar och hindrar ts att vara den vuxna person som hon är.
  • sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:36:16 följande:

Du är 20 år och ändå inte färdig med gymnasiet? Om du ligger två år efter så antar jag att du har haft rejäla problem av något slag? Jag tror det finns mer i detta än du skriver, kanske har din mamma god anledning att vara extra orolig för dej? Eller har jag fattat fel, du skrev att du inte kunde få csn förrän hösten 20 år och "sextiotalist"berättade att den regeln gäller gymnasiestudier. Vad studerar du? Det är rätt viktigt i frågan eftersom dina föräldrar är försöjningsskyldiga t.o.m gymnasiet men inte senare.

Föräldrar som inte låter sina barn utvecklas, utan håller tillbaka barnen, kan leda till att barnen tappar i skolan t.ex.
    Ju mer jag läser det ts skriver, desto mer förstår jag att hon har en mamma som inte har goda orsaker till att hålla henne tillbaka, utan att mamman inte vill släppa kontrollen för sin egen skull.
  • sextiotalist
    Anonym (vuxen) skrev 2017-06-20 14:44:35 följande:
    Ja precis jag är inte färdig med gymnasiet än och anledningen var att jag började få ångest och panikångest vilket ledde till att jag hamnade efter i skolan. Jag mår bättre nu men min mamma stöttade inte alls mig när jag mådde dåligt utan tvärtom hon sa att jag överdrev och hittade på så det är knappast det hon är orolig över...
    TS, jag tog studieuppehåll ett år under gymnasiet, så jag var också 20 när jag avslutade gymnasiet, inget konstigt alls.
  • sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:53:26 följande:

Sextiotalist, ta det lite lugnt nu så ts hinner svara innan du vet precis hur det funkar hos ts familj. Jag förstår att någon i din stora släkt hade en sträng mor och halkade efter pga detta men det är alltid bra att veta mer om trådstartarens situation innan man kan ge bra råd. Tycker jag.

Vill poängtera till ts att jag inte dömer någon för att inte bli klar med gymnasiet som 19åring , det finns tusen orsaker men femhundra av dom kan säkert göra en mor orolig.

Nix, det stämmer inte alls. Jag blir bara sur på de kommentarerna om att föräldrarna bestämmer tills barnen blir 18, passar det inte så får du flytta. Jag behövde bara läsa andra eller tredje inlägget så förstod jag att det är inte en omhändertagande normalt orolig mamma.
  • sextiotalist

En undran, tycker ni det är helt normalt att en förälder styr sitt vuxna barn med järnhand?
    Att man villkorar till orimlighet när det vuxna barnet bor kvar hemma?
    Att man villkorar sin försörjningsskyldighet som förälder?

• sextiotalist
    yertered skrev 2017-06-20 15:20:50 följande:
    TS bor hemma hoss mamma, så nej hon räknas knappast som en vuxen person. En vuxen person arbetar och betalar sittt eget boende 
    Jodå, man kan visst vara vuxen, lika vuxen som alla andra 20-åringar, även om man bor hemma. Du är väl medveten om att snittåldern att flytta till eget är kring 23 år i Sverige och på vissa orter än äldre än så.

Att vara vuxen är glidande. Själv blev jag inte "vuxen" förrän jag hade avslutat mina studier, trots att jag inte bodde hemma och betalade för mitt eget boende och det finns de som är vuxna redan som 16-åringar även om de bor hemma och inte betalar sitt boende (snarare tvingas att bli vuxna i förtid).

Så alla som studerar efter gymnasiet är inte vuxna?
    Du har en traditionell arbetarklasssyn på vad vuxen är.

• sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 15:56:50 följande:

]sextiotalist skrev 2017-06-20 15:30:01 följande:

......Så alla som studerar efter gymnasiet är inte vuxna?

Du har en traditionell arbetarklasssyn på vad vuxen är. [/quote]

"Traditionell arbetarklassyn på vad vuxen är" , wow det var nog det drygaste jag läst på länge. Det fattar du mycket väl att yerteteds

"jobba" kan bytas ut mot "plugga med eget csn" eller "studier med extrajobb". Grejen är att stå för sin egen försörjning och fixa det praktiska när man kan. (Obs gäller inte ts som inte kan än ). Din syn på arbetarklass och studenter känns som att du är äldre än 60-talist, från en tid då det var väldigt speciellt att studera.

Och nej man är inte lika vuxen när man inte har bott för sej själv och haft ansvar för hela sin ekonomi och sitt hem . Att snittåldern är hög för flytt pga bostadsbrist och höga priser anses allmänt i samhället som ett problem, just för att unga inte kan bli självständiga.

Sorry ts för off topic.

Det var inte jag som skrev att man var vuxen först när man flyttat hemifrån och försörjer sig själv, det var du som skrev det och det lät så mycket gråsosse i mina öron som det kunde.
    Det är faktiskt jag som kan se att vuxenhet har mer faktorer än vad du har.
    I andra länder så är snittåldern än högre, svenskarna är faktiskt de som flyttar hemifrån tidigast i hela EU.
    Du skrev arbeta, inte försörja sig själv (hade du skrivit det, så hade jag uppfattat det som att du inkluderade studerande också).
    Så i mina ögon är ditt sätt att resonera typiskt gråsossigt (den där attityden man mötte av de som var födda på 20-talet när jag växte upp)
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2017-06-20 17:28:16 följande:

TS mamma är redan försörjningsskyldig. Det är just därför, som hon också kan ställa krav på TS. Försörjningsplikten upphör som sagt inte heller för att hon åker bort några dagar. Därför kan även mamma hindra TS från att åka bort.

Att gå utanför husets väggar, är en helt annan fråga. Men där kommer frågan om rimliga krav upp.

Du är lite väl naiv, när du fullt lyssnar och tror på allt TS säger. De flesta tonåringar/tjugoåringar, har synpunkter på sina föräldrar. Särskilt i de fall ungdomarna inte får göra som de vill.

Vi vet ingenting om orsakerna till att hon vill hindra TS från att åka. Den verkliga sanningen kommer vi inte heller få höra, såvida inte i TS mamma själv berättar.

En 16-åring ja, men jag anser det inte som vare sig vettigt eller normalt föräldraskap att förbjuda en 20-åring att åka bort några dagar och lika lite normalt föräldraskap att reglera en 20-åring med orden, jag försörjer dig därför får jag bestämma över dig. Med så vuxna barn så har man överrenskommelser som fungerar för tre vuxna som delar ett hem, oavsett vem som håller i plånboken.

Det skulle till grava problem om man ska begränsa en 20-åring.
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2017-06-20 17:53:04 följande:

Oavsett var/hur lågt bort kompisen bor, vem kompisen är, oavsett färdmedel, vad de kan förväntas göra, och hur mycket resan kan förväntas kosta totalt?

Ja, inga problem. Eftersom jag är av den uppfattning att man inte ska begränsa. Sonen reste på egen hand redan som 16-åring till Stockholm.

Nu betalar ts resan själv.

Skulle jag inte känna mig trygg när min nu 20-åring åkt iväg, så har jag antingen misslyckats med min uppfostran eller är det jag som har problem.

Sambons äldre barn var på musikfestivaler innan de var myndiga.
Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?