Inlägg från: Anonym (vuxen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vuxen)

Kan mina föräldrar stoppa mig?

huskur skrev 2017-06-20 12:47:54 följande:

Låter lite konstigt att hon inte vill låta dig åka. Är det kanske så att denna kompis bor i en storstad där du inte är hemtam? Men det är ändå konstigt. Men konstigt eller inte, så är det ändå hon som bestämmer reglerna hemma hos sig.

Satsa på att tjäna ihop så mycket pengar som möjligt så du kan flytta, t.ex. till ett inneboenderum hos nån tant som har för stor lägenhet efter att hennas man gått bort. Du har kanske sommarjobb? Skaffa även helgjobb så du får inkomst under terminerna, om du inte har det redan. Spara så mycket som möjligt, och räkna ut hur mycket du behöver ha innan du kan flytta. Kolla redan nu på annonser om "rum uthyres". Lycka till!

Ne min kompis bor inte i en storstad.

Ja jag ska sommarjobba och nog sen jobba extra på helgerna. Tack så mycket ! Jag ska verkligen börja spara.
  • Anonym (vuxen)
    sextiotalist skrev 2017-06-20 12:53:32 följande:

Hos sig ja, det innebär inte att hon bestämmer vad ts får göra utanför hemmet. Jag hade förstått om ts hade gjort val som är direkt farliga för henne. Men ett besök hos en väninna är inte ett sådant val

Ja precis så känner jag att hon kan väl bestämma vad jag ska göra utanför hemmet...
  • Anonym (vuxen)
    yertered skrev 2017-06-20 14:09:49 följande:

Din mamma bestämmer inte över dig MEN hon ger dig ett val, om du inte gillar det vännen kan du klippa dig och skaffa dig ett jobb betala för ditt eget boende 

Jag vet att hon ger mig ett val , men det är ju samtidigt mitt liv och varför ska jag låta henne bestämma vad jag ska göra på fritiden med mina pengar ? Jag tänker åka och jag tänker ta den risken att jag blir utslängd ,men jag tycker det är en så konstig anledning att bli utslängd av , om jag känner min mamma rätt så hade hon aldrig slängt ut mig på grund av det eftersom hon inte vill förstöra sitt rykte... jag är inte rädd för det jag är mer rädd för att hon ska blockera mig från att gå ut från lägenheten och åka.
  • Anonym (vuxen)
    sextiotalist skrev 2017-06-20 14:22:53 följande:

Och om mamman är den typen jag misstänker (utifrån det jag läst ts) så kommer hon alltid försöka styra över ts, sådana personer håller sin nära hårt och styr dom vredesutbrott, silent treatment och tårar.

Men du har rätt, för ts skull så borde hon komma hemifrån, helst geografiskt långt bort, så hennes mamma minska makten över henne.

Mamman missbrukar sin roll som förälder, utpressar och hotar och hindrar ts att vara den vuxna person som hon är.

Det stämmer verkligen in på min mamma !
  • Anonym (vuxen)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:36:16 följande:

Du är 20 år och ändå inte färdig med gymnasiet? Om du ligger två år efter så antar jag att du har haft rejäla problem av något slag? Jag tror det finns mer i detta än du skriver, kanske har din mamma god anledning att vara extra orolig för dej? Eller har jag fattat fel, du skrev att du inte kunde få csn förrän hösten 20 år och "sextiotalist"berättade att den regeln gäller gymnasiestudier. Vad studerar du? Det är rätt viktigt i frågan eftersom dina föräldrar är försöjningsskyldiga t.o.m gymnasiet men inte senare.

Ja precis jag är inte färdig med gymnasiet än och anledningen var att jag började få ångest och panikångest vilket ledde till att jag hamnade efter i skolan. Jag mår bättre nu men min mamma stöttade inte alls mig när jag mådde dåligt utan tvärtom hon sa att jag överdrev och hittade på så det är knappast det hon är orolig över...
  • Anonym (vuxen)
    sextiotalist skrev 2017-06-20 14:47:03 följande:

TS, jag tog studieuppehåll ett år under gymnasiet, så jag var också 20 när jag avslutade gymnasiet, inget konstigt alls.

Ja precis så fort man säger att man inte är klar med gymnasiet så tror vissa att man varit stökig och lat men så är det oftast inte alls utan det finns så många andra orsaker.
  • Anonym (vuxen)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:53:26 följande:

Sextiotalist, ta det lite lugnt nu så ts hinner svara innan du vet precis hur det funkar hos ts familj. Jag förstår att någon i din stora släkt hade en sträng mor och halkade efter pga detta men det är alltid bra att veta mer om trådstartarens situation innan man kan ge bra råd. Tycker jag.

Vill poängtera till ts att jag inte dömer någon för att inte bli klar med gymnasiet som 19åring , det finns tusen orsaker men femhundra av dom kan säkert göra en mor orolig.

Oj läste ditt inlägg nu , men bra att du inte gör de
  • Anonym (vuxen)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-06-20 14:57:03 följande:

Jag fick svar under tiden jag skrev. Tråkigt att du inte fick stöd och nej då verkar det ju inte vara förklaringen till hennes beteende. Vad säjer din pappa, bor han också med er och är han ett stöd för dej?

Ja min pappa bor också med oss och han säger inte så mycket , men jag vet att han låter mig att åka eftersom han aldrig har sagt något om det. Men min mamma lyssnar ju inte på honom..

Sen är min relation med min pappa ganska dålig också.
  • Anonym (vuxen)
    yertered skrev 2017-06-20 15:20:50 följande:

TS bor hemma hoss mamma, så nej hon räknas knappast som en vuxen person. En vuxen person arbetar och betalar sittt eget boende 

Så en 30 åring som bor hemma är inte vuxen heller eller?
  • Anonym (vuxen)
    Haskel skrev 2017-06-20 17:28:16 följande:

TS mamma är redan försörjningsskyldig. Det är just därför, som hon också kan ställa krav på TS. Försörjningsplikten upphör som sagt inte heller för att hon åker bort några dagar. Därför kan även mamma hindra TS från att åka bort.

Att gå utanför husets väggar, är en helt annan fråga. Men där kommer frågan om rimliga krav upp.

Du är lite väl naiv, när du fullt lyssnar och tror på allt TS säger. De flesta tonåringar/tjugoåringar, har synpunkter på sina föräldrar. Särskilt i de fall ungdomarna inte får göra som de vill.

Vi vet ingenting om orsakerna till att hon vill hindra TS från att åka. Den verkliga sanningen kommer vi inte heller få höra, såvida inte i TS mamma själv berättar.

Varför skulle jag hitta på allt det här för ? Kan inte föräldrar också göra fel eller är de alltid oskyldiga enligt dig ?? Det är nog du som är naiv som tror att det inte finns föräldrar som min mamma.
  • Anonym (vuxen)
    Rock on skrev 2017-06-20 17:54:31 följande:

Detta svar är inte till mig men jag svarar ändå!

Min mamma är tyvärr lika som din ;-(

Jag är 47 år, gift och har 2 tonårsbarn.

Min mamma tror att hon kan bestämma över mig och min familj.

Innan någon ens tänker tanken; vi bor INTE hos mamma!

Jobbigt att höra.. vissa vägrar att lyssna och ändra på sig själva :/
  • Anonym (vuxen)
    Anonym (mimmi) skrev 2017-06-20 21:00:08 följande:

Det låter som om din mamma är störd. På riktigt alltså. Såna föräldrar finns det gott om. Mitt råd skulle för din egen skull vara att du accepterar din mamma så som hon är och försöker lösa saker och ting så smidigt som möjligt så länge du är beroende av hennes goda vilja för din försörjning. Om det går i alla fall. Du har bara ett år kvar på gymnasiet. Det blir mycket enklare om du kan bo kvar hemma i lugn och ro och avsluta dina studier. Enklare för dig sedan att hitta jobb och bli självförjande. När du tagit examen och hittat ett jobb nästa år kan du flytta hemifrån och visa henne långfingret och aldrig mer träffa henne om hon försöker köra med dig. Men det här är bara vad jag tycker. Lyssna främst till dig själv.

tack för råden! Men hur visste du att jag bara har 1 år kvar?
Svar på tråden Kan mina föräldrar stoppa mig?