• FranskTalande

Frukost för barn

Det är ett problem för mig varje morgon : Hitta den perfekta frukost för mina barn.
    Jag vill att det ska vara varierad ,nyttigt och mest av allt GOTT .
    Jag brukar göra pannkakor eller dom äter mjölk med flingor.
    Men det känns som dom börja tröttna av det här. Dom är lite komplicerat med mat.
    Vad äter eran barn till frukost ?

• Svar på tråden Frukost för barn
  • Carambolan

Vi brukar antingen äta grekisk yoghurt med granola eller müsli eller så äter vi mackor.

• Lena

Flingor och mjölk, yoghurt och müsli, gröt, smörgås och juice varierar vi mellan.

• Alexi

Måste det vara supergott? Måste det vara varierat?
    Jag frågar ärligt för jag tycker inte man måstw ha de kraven på vardagsfrukostar...

• modsey

Förutom pannkakor gör jag äggröra med något till; kokt skinka, kalkon eller grönsaker. Smoothis. Smörgåsar som jag i bland kör i ugn. Eller stekta toast.

Omelett. Yoghurt m honunf och frukt. Eller bara rostat bröd och te.

Ungefär det går vi runt på.

• Carambolan
    Alexi skrev 2017-06-21 07:29:02 följande:

Måste det vara supergott? Måste det vara varierat?

Jag frågar ärligt för jag tycker inte man måstw ha de kraven på vardagsfrukostar...

Håller med... Till vardags har vi alltid naturell yoghurt och två olika sorters müsli, en sorts bröd och en sorts pålägg. Vid nästa veckohandling väljer vi en annan sort, och det är inte som att man hinner föräta sig på ostmackor innan leverpastejen kommer nästa vecka
  • tulip79

5-åringen äter fil med ev bär och hembakad solrosfralla, 3-åringen äter alltid havregrynsgröt.

• Teresia0407

Håller med, det är så svårt med frukostar ! Men vi äter som du, pannkakor, men varvar ibland med att ha våfflor och roliga och goda tillbehör, annars äter vi fil/yoghurt med flingor, rostat bröd med varierande pålägg, kokta ägg till eller på smörgås, eller stekta ägg. Ibland har vi smörgåsrån och oboy till brödfrukosten. Händer ibland att vi har färska frallor till frukost.

På sommaren rör jag ihop lite drottningsylt till pannkaksfrukosten, super fräscht!

• Hmlan

Vi brukar erbjuda någon fet yoghurt eller bakteriefil med paulúns granola (hallon och kakao, supergod och utan tillsatt socker) vilket är mest populärt. Annars havregrynsgröt med chia- eller linfrön, ev några russin. Äggröra, med eller utan grönsaker i, bacon när man lyxar till det. Knäckemackor med ost brukar också gå hem.

Sedan är det ju en definitionsfråga vad som är nyttigt. Jag undviker t ex bröd eller mjölk och flingor till frukost, det är dessutom otroligt svårt att hitta flingor utan socker som inte smakar hundmat haha. Men många undviker naturligt fett så då går våra frukostar bort.

• Linnis92

Vi varierar mellan yoghurt och flingor, mackor, havregrynsgröt på vardagarna. På helgerna lägger vi till ägg och större utbud på pålägg och grönsaker. Vill vi "lyxa till" de hela lite så köper vi färskt bröd på morgonen.

• Pirpana

Hos oss brukar vi äta:

Fil (oftast a-fil, jordgubbsfil eller skogsbär) med banan/äpple och granola eller müsli till.

Mackor (varierar sort) med hårdkokt ägg/korv/ost/skinka på.

Dryck: yoghurt, mjölk eller juice.

Svar på tråden Frukost för barn