• FranskTalande

Frukost för barn

Det är ett problem för mig varje morgon : Hitta den perfekta frukost för mina barn.
    Jag vill att det ska vara varierad ,nyttigt och mest av allt GOTT .
    Jag brukar göra pannkakor eller dom äter mjölk med flingor.
    Men det känns som dom börja tröttna av det här. Dom är lite komplicerat med mat.
    Vad äter eran barn till frukost ?

• Svar på tråden Frukost för barn
  • LillaJag06

Min son är snart 3 år och han älskar Hipps plommongröt.
    Det håller honom mätt och magen igång.
    Har försökt att ge honom annat.
    Ex. Smörgås med olika pålägg och yoghurt men det går inte riktigt hem.
    Han äter gärna en smörgås men blir inte riktigt mätt lika länge.
    Han äter frukost nu och börjar på dagis vid 9. Efter det får alla barnen frukt (så mycket de vill om det finns) så han är aldrig hungrig länge.

Jag åt havregrynsgröt eller smörgås som barn.
    Han gillar inte pannkakor men hade gärna ätit kött till frukost. Haha men så roligt ska vi inte ha det. P

• Misscaswell

Min snart tvååring brukar äta rostmacka med smör och till det antingen gröt eller smoothie. Inte så spännande eller varierat alltså, mer än att jag ibland varierar vad jag har i gröten (oftast baserad på havregryn, och så slänger jag i flingor/gryner av andra slag, färsk/torkad frukt etc) och smoothien (oftast baserad på banan, avocado och havredryck och så lägger jag till någon sorts bär och ofta nötsmör eller nötmjöl).

• Fru Ve

Min 9-åring äter ofta havregrynsgröt eller rågmjölsgröt med lingonsylt. En smörgås till. Ibland äter han fil. Han tycker också om kokt eller stekt ägg.

Min 5-åring vill oftast ha välling i tallrik och en smörgås. Ibland fil. Tycker också om stekt ägg.

Jag tycker inte man måste ha jättemycket variation i frukosten.

• Duckan

Dottern är ingen frukostmänniska alls så jag är glad om hon äter något över huvud taget. Varierar lite vad hon kan tänka sig att äta. För stunden är det en rostad macka med enbart smör och ett glas mjölk. Gröt funkar i perioder.

• tolou
    Det är ett problem för mig varje morgon : Hitta den perfekta frukost för mina barn.
    Vad är egentligen en perfekt frukost? Det måste väl vara upp till var och en. 
    Jag vill att det ska vara varierad ,nyttigt och mest av allt GOTT . 
    Vad som är gott är ju väldigt individuellt.
    Jag brukar göra pannkakor eller dom äter mjölk med flingor. 
    Men det känns som dom börja tröttna av det här. Dom är lite komplicerat med mat.
    Vad äter eran barn till frukost ?

Mina barn brukar äta:
    yoghurt eller mjölk med flingor.
    mjuk macka med olika pålägg som ost, skinka, leverpastej, ibland Nutella eller marmelad.
    hård macka med kaviar. 
    kokt eller stekt ägg (mest på helgen)
    juice, mjölk, oboy, te.

Gröt är det ingen som gillar hemma hos oss men annars skulle det vara bra. Smoothie på yoghurt med bär? Scones med pålägg? 

• Alexi

Hur mycket tid lägger ni på barnens frukost undrar jag. Ni som kör massa olika, går ni runt och tar upp önskemål på morgonen?

• Pirpana
    Alexi skrev 2017-06-21 16:33:19 följande:

Hur mycket tid lägger ni på barnens frukost undrar jag. Ni som kör massa olika, går ni runt och tar upp önskemål på morgonen?

Nu kör vi ju inte en MASSA olika men de får det som finns hemma, har inte alla valmöjligheter alltid utan varvar vad jag handlar. För att hålla det effektivt när det är skola/dagis så gör jag färdigt till barnen så sätter de sig bara och äter. Annars får de välja.
  • modsey
    Alexi skrev 2017-06-21 16:33:19 följande:

Ha ha nä de får det som bjuds. Tid...hm 10 minuter kanske. Max
  • mammalovis

Barnen får välja själva på morgonen. Vi kör på några få standardalternativ som:
    havregrynsgröt med mjölk
    yoghurt med müsli
    mjuk macka eller Falu rågrut
    påläggen kan variera, men ost, kaviar, korv och leverpastej går vi väl runt på. Kokt ägg möjligen på helgen.

Oftast går löpelden, så ska en ha gröt, ska nästa det med, så det är inte så avancerat ändå. Barnen är 6, 4 och 1,5 år. På vardagar när vi jobbar äter de möjligen en minifrukost hemma innan förskola och fritids.

Pannkakor och våfflor serveras som lunch enstaka gånger.

• Frontline
    Duckan skrev 2017-06-21 15:04:13 följande:
    Dottern är ingen frukostmänniska alls så jag är glad om hon äter något över huvud taget. Varierar lite vad hon kan tänka sig att äta. För stunden är det en rostad macka med enbart smör och ett glas mjölk. Gröt funkar i perioder.

Samma här, är glad om barnen får i sig en smörgås och ett glas mjölk. Nåt annat en smörgås eller nåt kokt ägg är ingen idé att fixa..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Frukost för barn