• kallebakom

vart är gubbröran ??

läser midsommartrådarna,men INGEN verkar åta gubbröra ? varje eftrmiddag kl 3 varje år så länge jag kan minnas äter vi det iallafall

• Svar på tråden vart är gubbröran ??
  • Rymdmoln
    EnAnonumius skrev 2017-06-22 20:35:37 följande:

Länken misslyckades ser jag..

Men det var detta jag syftade på.

Mums! Perfekta tallriken haha.

Undrar lite i vilken del av landet som gubbröra är vanligt, själv är jag uppvuxen i Stockholm men har släkt från både Norrland och Skåne och för min familj är gubbröra tradition. Ska nog googla lite och se var denna goda röra kommer ifrån :)
  • Aniiee
    Rymdmoln skrev 2017-06-22 20:49:57 följande:
    Mums! Perfekta tallriken haha.

Undrar lite i vilken del av landet som gubbröra är vanligt, själv är jag uppvuxen i Stockholm men har släkt från både Norrland och Skåne och för min familj är gubbröra tradition. Ska nog googla lite och se var denna goda röra kommer ifrån :)

Lustigt.... jag:
    - är hemmahörande/uppväxt (nåja...) i Stockholm
    -Har släkt från norra Norrland (dagens Norrbottens län)
    -Har släkt från västra Blekinge
    -Gubbröra som (enligt mig totalt överflödig) tradition både på midsommar och som nattvickning.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Nandez
    EnAnonumius skrev 2017-06-22 20:43:39 följande:
    Nej men så grymt...

Sorry kunde inte heller låta bli.. FlörtTungan ute

• Rymdmoln
    Aniiee skrev 2017-06-22 21:08:30 följande:

Lustigt.... jag:

- är hemmahörande/uppväxt (nåja...) i Stockholm

-Har släkt från norra Norrland (dagens Norrbottens län)

-Har släkt från västra Blekinge

-Gubbröra som (enligt mig totalt överflödig) tradition både på midsommar och som nattvickning.

Vad roligt :) haha ja alltså om vi inte hade haft gubbröra som tradition hade jag nog skippat den. Den är god men inte såååå himla god. Men för mig är den ungefär som surströmming.
  • EnAnonumius
    Nandez skrev 2017-06-22 21:40:51 följande:
    Tänkte på låten min julskinka har rymt smile1.gif
    Samma här det var liksom den låten som poppad upp i min skalle när jag såg ditt inlägg.. Tungan ute
  • EnAnonumius
    Rymdmoln skrev 2017-06-22 21:49:19 följande:
    Vad roligt :) haha ja alltså om vi inte hade haft gubbröra som tradition hade jag nog skippat den. Den är god men inte såååå himla god. Men för mig är den ungefär som surströmming.
    Surströmming, det effektiva sättet att få mina vänner (även norlänningar) att fly fältet snabbt vid stanken av den..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Rymdmoln
    EnAnonumius skrev 2017-06-22 23:24:52 följande:

Surströmming, det effektiva sättet att få mina vänner (även norlänningar) att fly fältet snabbt vid stanken av den..

Haha :) helt rätt! Trevlig midsommar förresten :)
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2017-06-22 23:24:52 följande:
    När jag var liten hade min mamma en kompis som hade en ledarhund. Väldigt fin, lydig och glad svart labrador. En sån där vacker augustidag när vi firade ALLAS födelsedagar i familjen utom min, eftersom jag är den enda som INTE är född i Augusti, så fanns så klart surströmming på menyn, och den burken ställdes, intelligent nog, ute i trädgården för att vädras.....

Och plötsligt kom denna fina labbe in och STANK surströmming. Han hade INTE ätit den. Han hade vält burken och RULLAT sig i den =P

(Samma labbe åt en gång upp en hel lasagne för 8 personer.....)
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden vart är gubbröran ??