Mat med havregryn. Finns det?
Min 3-åring har plötsligt fastnat för havregryn. I hans värld är havregryn det godaste man kan äta. Det började med att han behövde något att lasta i en pytteliten grävmaskin och jag hällde upp en skål havregryn åt honom så att han kunde gräva med grävmaskinen i det. Ungen åt och åt och åt och åt. Han tjatar om havregryn varje dag, går och småäter det och lyckas få tag i det genom att klättra upp i skåpet och plocka ner. Det kunde ju ha varit värre. Havregryn är inget problem i sig, men nu vill han helst ha det i maten också. Han äter det i filmjölk och vi har bakat med havregryn. Jag gillar dock inte att baka, så det blir inte särskilt ofta. Han vill helst att vi strör havregryn över allt från pyttipanna till spagetti med köttfärssås, men där har jag sagt absolut nej. Han hade en liknande period med frysta ärtor tidigare (det gillar han förstås fortfarande) men frysta ärtor kan man ju ha till i stort sett all mat, även om jag personligen tycker att det är märkligt att äta stenhårda ärtor.
Men, nu funderar jag på: finns det mat som innehåller havregryn? alltså inte bakning då, utan maträtter där vanliga torra havregryn ingår?