• Amanda84

Mat med havregryn. Finns det?

Min 3-åring har plötsligt fastnat för havregryn. I hans värld är havregryn det godaste man kan äta. Det började med att han behövde något att lasta i en pytteliten grävmaskin och jag hällde upp en skål havregryn åt honom så att han kunde gräva med grävmaskinen i det. Ungen åt och åt och åt och åt. Han tjatar om havregryn varje dag, går och småäter det och lyckas få tag i det genom att klättra upp i skåpet och plocka ner. Det kunde ju ha varit värre. Havregryn är inget problem i sig, men nu vill han helst ha det i maten också. Han äter det i filmjölk och vi har bakat med havregryn. Jag gillar dock inte att baka, så det blir inte särskilt ofta. Han vill helst att vi strör havregryn över allt från pyttipanna till spagetti med köttfärssås, men där har jag sagt absolut nej. Han hade en liknande period med frysta ärtor tidigare (det gillar han förstås fortfarande) men frysta ärtor kan man ju ha till i stort sett all mat, även om jag personligen tycker att det är märkligt att äta stenhårda ärtor.

Men, nu funderar jag på: finns det mat som innehåller havregryn? alltså inte bakning då, utan maträtter där vanliga torra havregryn ingår?

• Svar på tråden Mat med havregryn. Finns det?
  • Carambolan

Har ni testat mathavre? Det är ju inte riktigt samma konsistens som havregryn, men om det går hem så är det ett toppenbra alternativ till ris eller pasta i många rätter

• pix

Stekt havregrynsgröt. Jag skojar inte. Det är supergott om man piffar till det. Kom till en gång hemma hos mig när mina barn var tonåringar och jag helt plötsligt upptäckte att det inte fanns något snabbt att få till. Var ständig press med att hinna allt mellan alla hockyträningar mm mm mm. Fanns gröt kvar o jag gjorde en smet med den, kryddor o ägg. Stekte dem som rårakor o det blev supergott. 

Tänker att du kan göra en smet som rårakor fast med havregryn istället. Spontant känns det som att det blir torrt om det är på torra havregryn men det kanske funkar. 

• Dixie

Gröt

Panerad fisk

Köttbullar ( man borde ju kunna ha havregryn istället för ströbröd)

• Ellie

Man kan ju ha det istället för ströbröd i tex köttbullar, köttfärsbiffar, köttfärslimpa och liknande.
    Pajskal till en matpaj.
    Panera fisk med havregryn.
    Havresoppa har jag aldrig provat, men recept kan googlas.
    Potatis med havregryn i ugn: kryddburken.se/2014/11/13/grekisk-potatis/

Varför inte låta honom strö lite havregryn på pyttipanna, spaghetti mm? Det skadar knappast, han blir nöjd och kanske äter mer. Det gör ju inget att du inte vill äta just den kombinationen. En del har ketchup på allt :)

• Queennr1

Fast vad är problemet egentligen? Om han gillar havregrynsströssel på spagettin eller torsken så kan han väl få det? Både nyttigt och billigt.

• Amanda84
    Carambolan skrev 2017-06-22 22:19:30 följande:

Har ni testat mathavre? Det är ju inte riktigt samma konsistens som havregryn, men om det går hem så är det ett toppenbra alternativ till ris eller pasta i många rätter

Det har jag knappt hört talas om! (Känner igen namnet men vet inte hur det ser ut) Det måste jag absolut kolla upp!

pix skrev 2017-06-22 22:22:04 följande:

Stekt havregrynsgröt. Jag skojar inte. Det är supergott om man piffar till det. Kom till en gång hemma hos mig när mina barn var tonåringar och jag helt plötsligt upptäckte att det inte fanns något snabbt att få till. Var ständig press med att hinna allt mellan alla hockyträningar mm mm mm. Fanns gröt kvar o jag gjorde en smet med den, kryddor o ägg. Stekte dem som rårakor o det blev supergott. 

Tänker att du kan göra en smet som rårakor fast med havregryn istället. Spontant känns det som att det blir torrt om det är på torra havregryn men det kanske funkar. 

Att jag inte tänkte på det! Stekt havregrynsgröt med socker och smör åt jag ibland som fattig student!

Tack för era tips!

• Meriall

Du kan nog rosta havregrynen med lite salt och ha som knaprigt på annan mat :) istället för hackade nötter typ.

Jättegott med havregryn i köttbullar som någon sade. Lägg lite havregryn med lite vatten i ett glas och låt stå så de sväller lite. Blanda i smeten. Blir saftigt och gott och smakar inte havregryn.

Du kan göra eget knäckebröd och ha havregryn på. Tror tom det finns ngt att köpa som är gjort på det.

• Queennr1

Varför varför varför gör en grej av och säga absolut nej till havregryn på pyttipannan? Detta är inget problem, så varför göra det till ett?

• Amanda84
    Queennr1 skrev 2017-06-22 22:26:58 följande:

Fast vad är problemet egentligen? Om han gillar havregrynsströssel på spagettin eller torsken så kan han väl få det? Både nyttigt och billigt.

Ellie skrev 2017-06-22 22:25:53 följande:

Varför inte låta honom strö lite havregryn på pyttipanna, spaghetti mm? Det skadar knappast, han blir nöjd och kanske äter mer. Det gör ju inget att du inte vill äta just den kombinationen. En del har ketchup på allt :)

Problemet med de frysta ärtorna var att han matvägrade om han inte fick frysta ärtor till maten. Han har alltid varit svår med mat men det har äntligen lossnat. Under en period så åt han absolut  ingenting på dagis om det inte var ärtor till och det var säkert för att vi gjorde som han sade och gav honom frysta ärtor till allt, eftersom vi var så glada att han åt. Nu när han har släppt de frysta ärtorna och faktisk kan äta mat utan dem så vill jag inte gärna införa havregryn till alla rätter, utan då är det bättre att han får vara med och laga mat med de där älskade havregrynen i :)
  • Anonym (havremums)

Vilken underbar lilten unge...skrattar gott;)))

Testa matvete påminner lite om havre och..funkar i sallader, gratänger, risotto mm

En annan supersmarrig grej är att lägga havre i blöt i olika fruktjuicer som apelsin eller äpple t ex eller lite mjölk (soja, mandel)  Låta det svälla över natten i kylen eller ett par timmar.  Sen blanda ner kokos, rivet äpple och olika fröer och nötter innan servering.
    Detta är riktigt gott och kan rekommenderas istället för kokta havregryn på morgonen:P

• Aniiee

Om du rostar havregryn så kan du ha det på nästan vad som helst. Du kan salta dem också....

Du kan koka havregryn med buljong, smör och lite ost och servera som "risotto". Gärna med små fina ärtor =)

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Pumakvinna
    Aniiee skrev 2017-06-22 22:52:36 följande:

Om du rostar havregryn så kan du ha det på nästan vad som helst. Du kan salta dem också....

Du kan koka havregryn med buljong, smör och lite ost och servera som "risotto". Gärna med små fina ärtor =)

Wow vad smarrigt det lät:) ska testa detta snarast!
  • Anonym (A)

Mina barn äter gärna havregryn med apelsinjuice eller mjölk. På helgerna får det ta o'boy till sina havregryn

Har även ersatt hälften av vetemjölet med havregrynsgröt i pannkakor.

Om han gillar havregryn så är det väl toppen om han får det, speciellt om han äter andra bra saker med dem.

• Amanda84

Aniiee skrev 2017-06-22 22:52:36 följande:

"Risotton" låter spännande! Det måste jag absolut prova. Tack också för tipset med de rostade havregrynen!
  • Stavros65

Negerbollar! Även om det mer är till fikat så är det gott.

Svar på tråden Mat med havregryn. Finns det?