• Meriall

Sambandet mellan Stress och fertilitet

Anledningen till varför det är svårare att bli gravid vid kronisk (alltså inte tillfällig) stress är att kortisol-stresshormonet byggs av samma byggstenar som progesteron. Är man stressad får detta ökad prioritet i kroppen då den tror att det tex är krig eller liknande och man tillverkar mindre progesteron. Har man för mycket östrogen i förhållande till progesteron hamnar man i ett "låtsas-klimakterium" och då är det svårt att bli gravid. Kroppen tänker att det finns för mycket fara i omgivningen och då är det inte bra att vara gravid och ha svårare att röra sig eller litet barn. Bättre vänta tills faran är över.

Så har jag förstått det iaf. Men man måste ha rejäl bakgrundsstress under längre tid för att det ska bli så. Att ha svårt att bli gravid kan säkert öka stressen och mår man väldigt dåligt kanske även till de nivåer som orsakar östrogendominans.

• Meriall
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-25 15:36:34 följande:

Jag har förstått det som att vi har en biologisk försvars mekanism i kroppen som gör att vi är skapade så att våran kropp känner av om vi är kapabla till att ta hand om ett barn eller inte och känner kroppen att psyket inte är kapabel till det så utsöndras detta precis som du beskriver, även hört att mycket oförklarlig barnlöshet kan bero på just detta.

Ja precis, det kan ju vara anledningen till att kortisol och progesteron görs av samma sak, att det ska kunna regleras så.

Sedan är man säkert olika känslig också.

Jag tror dock att merparten av oförklarlig barnlöshet beror på immunologiska faktorer.
Svar på tråden Sambandet mellan Stress och fertilitet