• Anotherone

Svårmatad bebis, kolik? Reflux?

Jag har en sexveckors liten pojke hemma som verkar ha problem med magen. Min mjölk räcker inte till men jag ammar så att han får det som finns och sen kompletterar vi med ersättning. Från början NAN 1.

Lillen är rätt missnöjd generellt och särskilt kvällstid kan han skrika upp till 3h .

Utifrån detta misstänkte BVC kolik och sedan 5 dagar ger vi honom mjölkfri ersättning (Althera) som vi ska fasa över till NAN H.A. och se hur det funkar. Jag äter också mjölkfritt.

Vi matar med DrBrown flaskor och han får Sempers magdroppar + Minifom.

Efter att vi bytte ersättning har vi haft tre riktiga skrikkvällar och två lite lugnare kvällar men han är långt ifrån nöjd.

Det liksom rumlar runt i hans mage och kvällstid är han verkligen jätteledsen när det kniper. Gör sjukt ont i mammahjärtat att inte kunna göra något. Dagtid krånglar matningarna och det känns som att varje klunk han tar ger honom obehag och det är sällan han kan äta klart utan strul.

Han går upp i vikt som han ska och kräks inte så jag börjar misstänka tyst reflux. Kan det vara så? Någon som har barn som haft samma problem som min lilla plutt, vad berodde det på? Några tips?

• Svar på tråden Svårmatad bebis, kolik? Reflux?
  • Mandelskorpan

Om det är tyst reflux så kan det bli bättre av att han är lite mer upprätt. Har du han i bärsele något? Man kan även prova att höja huvudändan lite så han inte sover helt platt. Hoppas det snart blir bättre!

• legomum

Om det rumlar runt så mkt i magen... tänker om han rapar ordentligt..

min ene var det bara att sätta rakt upp så kom alla rapar inom någon minut men den andre var vi tvungna att sätta på knä och "skaka" benet så han kunde rapa ordentligt.
    Trodde innan att han hade rapat ordentligt men det visade sig att han inte gjorde det, blev bättre i magen iaf. (pepticate o dr B flaskor)

• silhuett

Har du testat att utesluta alla gasbildande matvaror ur din egen kost?
    Min son hade stora problem med magen tills jag verkligen hade uteslutit allt jag kunde komma på (lök, kål, bönor, ärtor, paprika, chili, jordgubbar, kolsyrad dryck m.m., minns inte allt)?

• Anotherone

Tack för alla era svar!!

Jag äter mjölkfritt sedan en dryg vecka. Upplever ingen förbättring än men ska givetvis fortsätta. Har plockat bort allt jag läst om typ jordgubbar, kål, lök, paprika, kaffe, the mm.

Han har problem med luft men lyckas oftast rapa om man kämpar lite och låter det ta sin tid. Är mycket upprätt men gillar tyvärr inte varken bärsele eller sjal. Men vi ska försöka igen om några veckor när han är mer stabil i nacken för jag tror det kan funka när han kan vara framåt.

• Canadasvensk
    Anotherone skrev 2017-06-27 19:29:37 följande:

Tack för alla era svar!!

Jag äter mjölkfritt sedan en dryg vecka. Upplever ingen förbättring än men ska givetvis fortsätta. Har plockat bort allt jag läst om typ jordgubbar, kål, lök, paprika, kaffe, the mm.

Han har problem med luft men lyckas oftast rapa om man kämpar lite och låter det ta sin tid. Är mycket upprätt men gillar tyvärr inte varken bärsele eller sjal. Men vi ska försöka igen om några veckor när han är mer stabil i nacken för jag tror det kan funka när han kan vara framåt.

Hmm det ända jag kan tänka är att försöka har huvudet lite högre än kroppen typ.
  • legomum

Mjölken kan ju komma för fort i början. "mjölka av" lite innan så kanske bebis inte sväljer så mkt luft.

• Bärseleärbäst

Jag vill bara tipsa om ett superbra knep som har hjälpt jättemycket när min bebis haft ont i magen och svårt att få upp raparna -> amma i bärselen! Han tar bröstet mycket lättare då och sväljer inte lika mycket luft. Först går jag runt en stund tills han lugnar sig och sen spänner jag upp selen lite så att jag kan positionera honom vid bröstet. Funkar super!

Svar på tråden Svårmatad bebis, kolik? Reflux?