Malineest skrev 2017-06-26 23:56:32 följande:
Tack för era svar..!! Jag blir så glad men samtidigt nervös.. hur berättar man en sån här sak för sin sambo? Han har ju inte tänkt sig barn på några år och jag är inte så sugen på den väntan. Och hur går allt ihop med ekonomin? Vi har ganska dyrt boende, två inkomster givetvis men inte så höga löner..åh vad jag vill kunna säga det här rätt ut men jag är så rädd för hans respons
Försök att inte oroa dig så mycket. Oavsett om du hade velat ha barn senare eller nu så tycker jag alltid det är bra att prata mer konkret kring framtiden (såsom barn, jobb, om man vill flytta någon gång och liknande) om man är i en seriös och längre relation. Fråga honom kring hur han tänker sig framtiden; vill han bo kvar där ni bor, är han intresserad av att byta jobb eller plugga och såklart- hur tänker han kring barn? Då kan du själv också inflika dina egna tankar kring dessa saker, säga att du längtat efter barn länge men förut alltid sett det som längre bort men på sistone börjat fundera på det mer konkret och att det inte längre känns så långt ifrån.
Det kommer gå bra! Oavsett hur han känner är det bra för er att prata om. Om han inte vill nu direkt så kanske han kan ge dig en ungefärlig tid när han kan tänka sig att börja försöka, det kan göra det lättare för dig att hantera din längtan - att du kan se ett "slut" på väntan om man säger så. Istället för att bara tänka att det blir "sen" om någta år utan att ni riktigt har någon direkt plan. Eller om han inte riktigt vet när, då kanske du kan be han fundera lite på det och hur han tänker och känner - så kan ni komma tillbaka till det lite senare, om en månad eller så. Eller så kanske han känner som dig; att det känns rätt och redo redan nu. Oavsett vad så är det bara positivt för dig att få veta hur han tänker. Och det ger er också tillfälle att reda ut andra viktiga saker, såsom hur ni vill göra med föräldrarledigheten, hur ni ser på uppfostran och liknande.
Vad gäller ekonomin har jag inte så många bra råd, då jag och min sambo fortfarande har några år kvar till barn. Men har ni båda jobb tror jag faktiskt inte det kommer vara några problem. En bebis behöver inte kosta så jättemycket. Finns några större utgifter, såsom vagn, men detta kan man komma undan relativt billigt med också. Facebookgrupper och familjeliv (och internet överlag) är fullt av bra tips på hur man kan vara ekonomiskt smart under graviditet och bebis/småbarnstiden och få det att gå ihop bra. Föräldrarledigheten kan ju innebära ett viss inkomstbortfall, men även där finns det många sätt att trixa och fixa för att minimera "skadan". Har inte satt in mig fullt i det än; men som med det andra så kryllar det av tips kring det online :)