• Anonym (Ensam)

Hur tar man hand om en 2:åring?

Min mamma har blivit svårt sjuk och ligger inlagd.

Jag är storasyster till en snart två:åring och eftersom jag är myndig så har jag ansvar över min lillebror. Skulle mor gå bort så blir jag automatisk vårdnadshavare.

Pappan finns inte med i bilden. Eller nästan inget.

Frågan är, hur tar jag hand om en två:åring på bästa sätt? Läggdags? Mat? Hur utvecklar man de, språk mm? Jag ger honom kärlek och trygghet men jag märker att han saknar mamma. Kort innan mamma blev sjuk så försvann pappan ur bild så lillebror har haft det jobbigt. Jag också, men jag är ju vuxen och förstår mer. Jag är snart 25 år.

• Svar på tråden Hur tar man hand om en 2:åring?
  • Anonym (Kärlek)

Kära du!
    Jag har en 2 (snart 3 åring).
    Han går ju på dagis några timmar men annars så brukar vara dagar se ut såhär.
    Vi hår upp och byter blöja, hör frukost och äter tillsammans.
    Min grabb älskar gröt så det äter han.
    Sen brukar vi läsa en bok eller så leker hab med sina bilar.
    Dags för lunch. Han älskar att vara med så vi brukar oftast laga mat tillsammans men det är långt ifrån alla barn som gillar det så annars hade han nog lekt i sitt rum eller med mig i köket.
    Sen sover han lite ibland.
    Vaknar och äter lite och så leker vi. Allt från allt måla, spela spel på ipaden gosar.
    Vi har en nära kontakt och sitter gärna nära med leksaker och böcker.
    Vi sjunger ganska mycket med men som sagt, alla är ju olika.
    Vissa är ute med sina barn hela dagarna men jag är sjuk fysiskt så jag har tyvärr inte orken att vara så aktiv varje dag.
    Man kommer långt med kärlek och trygghet. Jag är inte sträng men försöker berätta för min son varför hab inte får göra vissa saker mer än att jag skriker och gapar. Det är inte min typ av uppfostran men du gör som du vill.
    Hoppas att allt kommer gå bra för din mamma men annars kommer du säkert klara det galant. De gör de flesta.

• Gunegnica
    Hej!
    Det låter jobbigt! Jag tycker du ska ringa socialkontoret och be om hjälp. De kan tex lotsa dig till rätt kontakter i övrigt och ge dig stöd om du behöver. Går han på förskola så tycker jag att du ska prata med personalen där och fråga om de kan ge dig lite tips. Och sist men inte minst - kontakta hans bvc (Barnavårdscentral) och be att få en tid snarast. De borde kunna hjälpa dig med allt från omvårdnad till kontakter med myndigheter mm. 

När det gäller dina frågor så kan man rent generellt säga att en tvååring kan äta samma sak som vi vuxna, men de äter oftast tätare med mellanmål tex frukt eller liten smörgås. Många tvååringar sover middag men inte alla, och de flesta somnar vid 19-20 på kvällen och vaknar vid 6-7 (men detta kan ju vara jätteindividuellt!).

Jag tror ni kommer hitta er rytm. Det viktigaste för pojken nu är att du är en vuxen och trygg person som inte försvinner på oförutsägbara sätt. Det har han ju redan varit med om för många gånger! Håll honom nära, sov i samma säng (om han gillar det), trösta honom, ställ inga tuffa krav utan försök vara ditt snällaste jag. Tvååringar är jättesmå, de behöver hjälp med allt - och det är du som kan hålla honom i handen och hjälpa honom.

Och ta hjälp! Du sitter i en svår sits, men det kan gå hur bra som helst. Och glöm inte att ta hand om dig själv!
  • Anonym (J)

Beklagar att din mor är sjuk, det måste vara jobbigt för dig att dels oroa dig för henne och samtidigt över det faktum att du blir "mamma" själv om hon skulle gå bort. Jag tycker att du har fått bra svar ovan, tycker också att du ska be om någon slags kontakt, kanske från socialen eller från bvc kanske.

Jag har en pojke som nyss fyllt två (han har även tre storasyskon). Nu har vi sommarlov, men annars går han på förskola varje dag. Då brukar han vakna vid kvart i sju, han får en ny blöja, kläder, frukost och borsta tänder (ibland äter han inte frukost hemma, men på förskolan). Jag lämnar honom, hämtar igen vid tre, åker hem, han leker lite med brorsorna, jag lagar mat, de leker lite till, sen är det ev bad, tandborstning och läggdags med bok och/eller sång. Min tvååring äter det mesta, men det kan vara lite svårt att tugga kött med bara fyra kindtänder!

Prata mycket med barnet, om vad ni ser, när han/ni leker, läs böcker, sjung! Kärlek och trygghet är det viktigaste, det andra kommer oftast naturligt om man har sunt förnuft.

Du kommer säkert att klara det galant! Det är inte alltid en dans på rosor, två-treåringar kan ju ha en vilja som heter duga, då gäller det att vara lugn själv ;) Det bästa med barn är ju den obeskrivliga kärleken som man får och känner!

Lycka till!

• Anonym (En grej)

Du blir INTE automatiskt vårdnadshavare om din mamma går bort.

Hoppas ni hittar på saker tillsammans och att det går bra att ha hand om ditt syskon. Lycka till.

• Anonym (En grej)

Plus kärlek och trygghet kommer man väldigt långt med!

• Anonym (Ensam)

Tack för era svar.

Märker att han inte pratar så mycket. Ska läsa och sjunga mycket med honom.

Hur mycket mat ska han ha? Just nu ger jag honom ungefär två smör/ost mackor till frukost. Lunch vid 15 tiden och middag vid 19 ungefär. Jag matar honom när jag själv ska äta men ska jag ge honom mat tidigare?

Räcker det med ungefär 3-4dl mat till lunch/middag?

• Anonym (Lycka till!)
    Anonym (Ensam) skrev 2017-06-27 20:40:20 följande:

Tack för era svar.

Hur mycket mat ska han ha? Just nu ger jag honom ungefär två smör/ost mackor till frukost. Lunch vid 15 tiden och middag vid 19 ungefär. Jag matar honom när jag själv ska äta men ska jag ge honom mat tidigare?

Såhär kan en bra matdag för en tvååring se ut. Tiderna kan ju variera men det är bra att ge många små mål istället för få större.
    8:00 Frukost
    10:00 Frukt
    12:00 Lunch
    15:00 Mellanmål
    18:00 Middag
    Ev gröt eller välling till läggningen.

Fint att du tar hand om din bror. Han behöver kärlek, närhet och trygghet. Läsa böcker är toppen! Be om hjälp också. Du ska inte behöva ta allt ansvar själv även om jag förstår att du tar på dig det.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ensam) skrev 2017-06-27 20:40:20 följande:

Tack för era svar.

När det gäller mat har jag läst någon stans att en handfull (barnets hand) potatis, en lite mindre handfull kött och lika mycket grönsaker. Det är såklart väldigt individuellt, men tror att det är på ett ungefär. När man haft barnet hos sig från början är det ju lättare att veta. Tre huvudmål och två mellanmål, som hos oss vuxna, men små barn brukar vilja ha mat med ca 3 timmars mellanrum. På mitt barns förskola äter de frukost halv åtta, fruktstund (knappt en halv frukt tror jag) vid nio, lunch vid elva-halv tolv och mellanmål klockan två. Vi brukar därför äta middag/kvällsmat vid fem, och vissa barn vill även ha något innan de lägger sig (kanske mjölk/välling/ersättning/halv smörgås).

Att han inte pratar så mycket kan ju också bero på omständigheterna, men prata/sjung ändå!
  • Anonym (Definitely, maybe)

Lilla vän... Vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg, men samtidigt så glad över att du verkar beredd att sörja för din lillebror. Du gör verkligen både din lillebror och världen en stor och fantastisk tjänst! 

Angående hur man tar hand om en tvååring, så behöver du inte vara orolig. Allt kommer att lösa sig om du har tålamod och är beredd att vara en trygg punkt i lillebrors liv men var inte rädd för att ta kontakt med stadsdelens/kommunens familjeenhet. Du har också fått många goda råd av andra i den här tråden. 

P.s. håller alla tummar för att er mamma blir frisk igen.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Lycka till!) skrev 2017-06-27 20:51:33 följande:
    Såhär kan en bra matdag för en tvååring se ut. Tiderna kan ju variera men det är bra att ge många små mål istället för få större. 8:00 Frukost 10:00 Frukt 12:00 Lunch 15:00 Mellanmål 18:00 Middag Ev gröt eller välling till läggningen. Fint att du tar hand om din bror. Han behöver kärlek, närhet och trygghet. Läsa böcker är toppen! Be om hjälp också. Du ska inte behöva ta allt ansvar själv även om jag förstår att du tar på dig det.

Hej TS, bara för att illustrera att barn kan vara olika, beskriver jag hur det var med min tvååring: han brukade äta gröt till frukost, men slutade helt att äta frukost i den åldern, stenvägrade. Frukt kl. 10:30, lätt lunch kl. 12:00, frukt/yoghurt kl. 15:00, mellanmål kl. 18:00, middag kl. 20:00. Han slutade sova middag, och sov cirka tio timmar per natt (12är vanligt). Han gillade att jag sjöng mycket för honom (har noll sångröst), och gillade att plocka med små saker (typ lägga en massa små kulor i en låda, fast passa så inte han stoppar något i munnen). De flesta börjar vilja välja kläder själv, ta på sig kläder själv etc, men inte min son. "Kan själv" är typiskt, men inte för alla. Sång med rörelse (klappa händerna etc) är kul och bra, läsa för honom är bra, och snart kan du hjälpa honom att fantisera ihop små sagor, det är utvecklanden. Prata med honom som med en vuxen. Få honom att hjälpa dig att para ihop strumpor efter tvätt. Kom ihåg att alla småbarn och hundar behöver rastas varje dag, regnar det så dansa inomhus.
  • Anonym (Ensam)

Jag har läst alla era svar och känner mig mer säker nu. Vill bara att han ska må bra och få en bra uppväxt. Han är oftast så glad och jag vill att han ska fortsätta vara det.

• Ruter

Kära du vad duktig du är som tar hand så fint om din lillebror, han har tur att han har en så snäll syster. Beklagar att du behövt hamna i denna situation men du kommer ge honom den bästa och mest kärleksfulla omvårdnaden du kan.

Hur mår din mamma? Är det så att du kan prata med henne och fråga lite hur hon gjorde med sin lillebror och vad han är van vid för rutiner? Har du någon annan släkt , mormor,morfar,farmor,farfar, mostrar som du kan vända dig till och få stöd och avlastning? Annars är att kontakta BVC bra och be att få komma på möte och få vägledning/stöttning om hur du ska hantera situationen och kunna hjälpa både dig och din lillebror i den jobbiga situationen ni hamnat i.

Svar på tråden Hur tar man hand om en 2:åring?