Föräldrakooperativ eller förskola för aktivt barn
Hej,
jag och min sambo ska ansöka om förskola till vår son inför nästa år. Vi har besökt ett föräldrakooperativ alldeles i närheten och två kommunala förskolor. Jag fick bäst magkänsla av föräldrakooperativet, pedagogen som tog emot oss var så entusiastisk och mysig med barnen, det hela kändes lite som en blandning mellan dagmamma och förskola....nära, mysigt, roligt, tryggt.
På de två kommunala förskolorna fick jag inte lika bra känsla riktigt. Det var få barn där pga sommarlov, så man fick inte se så mycket interaktion mellan pedagoger och barn tyvärr. Intrycket av pedagogerna var iaf att de inte kändes lika mysiga och roliga som på kooperativet... lite mer loja och distanserade, om än snälla, mysiga och trevliga.
Problemet är bara att jag fick väldigt bra känsla för lokalerna i de kommunala förskolorna, lagom stort, kreativa rum där barnen får pyssla och måla och leka fritt, vilorum och fina utegårdar. Jag kan se min son, som nu är 8 månader och väldigt aktiv och framåt, trivas med att ha plats att leka och utforska fritt.
Föräldrakooperativet var en stor lägenhet, en trea kanske, med bara två lekrum och ett stort matrum/vardagsrum... och där ska det ändå få plats runt 17 barn, även om de ofta delar upp barnen så att en grupp är ute och leker medan de andra är inne. Det stod barnvagnar på den inglasade balkongen som barnen sover i. Det kändes lite trångt och kanske lite ostimulerande med sådan liten lokal för de små...även om det var mysigt och barnen såg ut att ha roligt och trivas.
Hur viktigt tror ni det är med inomhusmiljön för barnet? Min son är fysisk, framåt och nyfiken, vill sällan vara stilla, det ska hända mycket....kanske blir det för tråkigt för honom i en sådan liten lokal? Eller går det att ha lika roligt ändå?
Kooperativet har en fin utegård, men inte så mycket till lekplats direkt, eftersom det är en bostadsgård, men de är ute mycket och det finns massa fin natur/skog och fina lekplatser i närheten....
Som sagt, jag känner mer för kooperativet eftersom jag fick så bra känsla för pedagogen vi mötte, hon verkade också leka väldigt kreativt med barnen... Jag känner att jag skulle vara tryggare att lämna min son där.... lite färre barn, mysig miljö, bättre inblick i verksamheten....men det här med lokalerna gnager, jag fick så bra känsla för lokalerna på de kommunala förskolorna, det var som om det kom tillbaka lite minnen kring när jag var liten och gick på förskola och lekte och hade roligt...Vad jag minns så trivdes jag trots större barngrupp och gillade att ha olika saker att göra, att det fanns plats för lek och utforskande...
Hur har ni andra tänkt när ni sökt förskola till era barn? Vad har varit viktigt? Hur stor betydelse har det med lokalerna tror ni? Kan små lokaler hämma barns leklust och utforskande, eller handlar det mer om pedagogernas förmåga att möta varje barns behov?
Väldigt tacksam för tips, råd och tankar kring detta!