• Blåklocka2107

Föräldrakooperativ eller förskola för aktivt barn

Hej,

jag och min sambo ska ansöka om förskola till vår son inför nästa år. Vi har besökt ett föräldrakooperativ alldeles i närheten och två kommunala förskolor. Jag fick bäst magkänsla av föräldrakooperativet, pedagogen som tog emot oss var så entusiastisk och mysig med barnen, det hela kändes lite som en blandning mellan dagmamma och förskola....nära, mysigt, roligt, tryggt. 

På de två kommunala förskolorna fick jag inte lika bra känsla riktigt. Det var få barn där pga sommarlov, så man fick inte se så mycket interaktion mellan pedagoger och barn tyvärr. Intrycket av pedagogerna var iaf att de inte kändes lika mysiga och roliga som på kooperativet... lite mer loja och distanserade, om än snälla, mysiga och trevliga. 

Problemet är bara att jag fick väldigt bra känsla för lokalerna i de kommunala förskolorna, lagom stort, kreativa rum där barnen får pyssla och måla och leka fritt, vilorum och fina utegårdar. Jag kan se min son, som nu är 8 månader och väldigt aktiv och framåt, trivas med att ha plats att leka och utforska fritt.

Föräldrakooperativet var en stor lägenhet, en trea kanske, med bara två lekrum och ett stort matrum/vardagsrum... och där ska det ändå få plats runt 17 barn, även om de ofta delar upp barnen så att en grupp är ute och leker medan de andra är inne. Det stod barnvagnar på den inglasade balkongen som barnen sover i. Det kändes lite trångt och kanske lite ostimulerande med sådan liten lokal för de små...även om det var mysigt och barnen såg ut att ha roligt och trivas.

Hur viktigt tror ni det är med inomhusmiljön för barnet? Min son är fysisk, framåt och nyfiken, vill sällan vara stilla, det ska hända mycket....kanske blir det för tråkigt för honom i en sådan liten lokal? Eller går det att ha lika roligt ändå?

Kooperativet har en fin utegård, men inte så mycket till lekplats direkt, eftersom det är en bostadsgård, men de är ute mycket och det finns massa fin natur/skog och fina lekplatser i närheten....

Som sagt, jag känner mer för kooperativet eftersom jag fick så bra känsla för pedagogen vi mötte, hon verkade också leka väldigt kreativt med barnen... Jag känner att jag skulle vara tryggare att lämna min son där.... lite färre barn, mysig miljö, bättre inblick i verksamheten....men det här med lokalerna gnager, jag fick så bra känsla för lokalerna på de kommunala förskolorna, det var som om det kom tillbaka lite minnen kring när jag var liten och gick på förskola och lekte och hade roligt...Vad jag minns så trivdes jag trots större barngrupp och gillade att ha olika saker att göra, att det fanns plats för lek och utforskande...

Hur har ni andra tänkt när ni sökt förskola till era barn? Vad har varit viktigt? Hur stor betydelse har det med lokalerna tror ni? Kan små lokaler hämma barns leklust och utforskande, eller handlar det mer om pedagogernas förmåga att möta varje barns behov?

Väldigt tacksam för tips, råd och tankar kring detta!

• Svar på tråden Föräldrakooperativ eller förskola för aktivt barn
  • Carambolan

Skulle du välja kooperativet även om du visste att den där supermysiga pedagogen inte arbetade kvar när ditt barn ska börja? Personal kommer och går även i välfungerande verksamheter.

• elyse

Vad krävs av dig som förälder på kooperativet? Har de begränsade öppettider (eller förväntningar på att du hämtar en viss tid?) och/eller stängt t.ex hela juli? Hur lagas maten? Hur får de vikarier? Hur verkar ekonomin?

• Blåklocka2107
    elyse skrev 2017-06-28 03:25:23 följande:

Vad krävs av dig som förälder på kooperativet? Har de begränsade öppettider (eller förväntningar på att du hämtar en viss tid?) och/eller stängt t.ex hela juli? Hur lagas maten? Hur får de vikarier? Hur verkar ekonomin?

Det är visst föräldraansvar. Städning runt 10 ggr per termin, men det kan lejas bort för en ganska billig peng. Tjänstgöring en timme på eftermiddagen 4 ggr per termin. Jag och min sambo har pratat och kommit fram till att vi kan lösa detta, att det känns bra att vara delaktig på det sättet, även om det såklart tar lite tid. Öppettiderna är samma som vanliga förskolan.
  • Blåklocka2107
    Carambolan skrev 2017-06-27 22:35:15 följande:

Skulle du välja kooperativet även om du visste att den där supermysiga pedagogen inte arbetade kvar när ditt barn ska börja? Personal kommer och går även i välfungerande verksamheter.

Hmm, ja jag tror faktiskt det. En av de äldre pedagogerna skulle sluta, och det skulle komma en ny pedagog. Men de andra två har jobbat länge. Jag fick en stabil och trygg känsla av hela besöket...
  • Kattflickan

Vi har våra barn på ett föräldrakooperativ och är sååå nöjda. Jag besökte fem förskolor innan vi valde och kooperativet gav absolut bäst intryck. Det intrycket har bestått och det är flera som går där som bytt från ett kommunalt dagis som säger att det är stor skillnad. På ett föräldrakooperativ har du ju också en möjlighet att påverka verksamheten. Lokalerna betyder inte jättemycket. Personalen och pedagogik tycker jag är viktigare. Att de är ute mycket var en viktig sak för oss när vi valde förskola.

• Kattflickan

Fråga: Hur hanterar ni mobbing om det uppstår?
    Svar från föreståndare på en kommunal förskola vi besökte: Du vet, små barn slår ju på varandra, det går inte att stoppa. Sen har vi ju en plan också.

Ett hemskt svar från en förskola som nu lagt ner.

Jag säger inte att alla kommunala förskolor är dåliga, det finns säkert många som är jättebra. Men jag tror inte alltid de får rätt förutsättningar för att kunna bedriva verksamheten så bra som de skulle kunna.

• Alexi

Vill bara säga att pedagoger byter jobb och är sjukskrivna stup i kvarten så organisationen bakom är lika viktig. Är ledningen engagerad och bra, rutiner för vikarier och allt sånt.

• forskolekock

Hej jobbar själv på förskola dock inget kooperativ utan privat men skulle absolut välja kooperativet.  Visst lokalerna kanske inte är lika inbjudande men samtidigt går de säkert i väg till närliggande parker och skogsområden om de finns. Man brukar oftast dela upp barnen under dagen om det är möjligt. Och en liten förskola med 17 barn känns alldeles lagom tycker jag. Det stora tar hänsyn till småbarnen och de små lär sig av de stora min erfarenhet när jag jobbade på förskola med blandade åldrar. jobbar som kock men fick ändå bra återkoppling från personalen och ibland satt man med och åt. känns personalen bra så kör på kooperativet tycker jag. fråga även hur budgeten ser ut lagas det egen mat och liknande. på ett kooperativ sköts ofta driften av föräldrarna och de pedagogiska av personalen. man är en aktiv förälder utan att peta allt för mycket i personalens arbete.

Svar på tråden Föräldrakooperativ eller förskola för aktivt barn