• Anonym (TS)

5 åring säger S istället för F

Mitt barn har svårt med vissa bokstäver. Han kan inte säga R utan säger L eller J istället, beroende på vilket ord det är. Han byter ut F mot S och säger Sisk istället för Fisk, sot istället för för, etc. Han har fått remiss till logoped men det är fyra månaders väntetid.

Jag hittade ett par övningar på Södra Älvsborgs sjukhus hemsida där man kan träna på F-ljudet. Vilket vi gjorde. Han kan säga själva F-ljudet men svårigheten är att få in det i orden. Det slutar med att han blir arg och ledsen och säger att det är svårt och att han får säga hur han vill. Det gör ont i mitt hjärta och jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom fram tills tiden hos logoped.

Han är uppmärksam på att han säger fel och jag får känslan av att han mår dåligt över det. Vad kan jag göra för att hjälpa honom?

• Svar på tråden 5 åring säger S istället för F
  • Anonym (Inte tjata)

Inte sitta och tragga och tragga. Rätta när han säger fel, rätta tydligt och betona bokstaven han säger fel tydligt och lite långsamt.

• Anonym (mmm)

Gör inte så mkt innan logopeden. Du skapar bara en stress och en känsla av att han inte duger.
    Jag vet, har en son som var liknande under dagisåldern. Läspandet försvann när han fick sina permanenta framtänder tex. R kan han nätt och jämt säga nu heller som tonåring men tycker jag inte spelar så stor roll, det är så många dialekter där det inte är så framträdande, tex i Stockholm. 

Vi lät logopeden sköta det där. Hon följde honom ända tills åk3.

• Anonym (mmm)
    Anonym (Inte tjata) skrev 2017-06-28 15:15:45 följande:

Inte sitta och tragga och tragga. Rätta när han säger fel, rätta tydligt och betona bokstaven han säger fel tydligt och lite långsamt.

nja, håller inte helt med dig. Om han inte kan få tungan rätt så hjälper det inte att rätta och tala om. Det är här logopeden ska hjälpa och stötta. 
    Här handlar det ofta om rent fysiskt att träna på vad det är man gör för rörelse så att det blir rätt ljud och det tycker jag är bättre att vänta tills man fått expertråd och ev träningsupplägg av logopeden.
  • Vickan I

Vår femåring (snart sex) går också hos logoped. Jag skulle faktiskt inte göra ngt innan logoped har fått lyssna och kan utröna vart svårigheten ligger. Vår kille hade också problem med vissa bokstäver. Sade sarsar (farfar) och marmor (farmor) osv. Vår logoped tyckte inte det var så stort bekymmer i denna ålder och har mer bara följt upp att det inte blir mer svårigheter. Sista halvåret har det blivit mkt bättre utan ngn särskild träning. Mognad mest. Skulle inte öva och traggla om barnet inte själv vill det. Säger kompisarna ngt? Vår son hade ett tag svårt göra sig förstådd hos kompisar och vi fick tolka. Avvakta är mitt råd och låtsas som inget ett tag. Tråkigt om man råkar förstöra självförtroendet, fast det handlar om att man vill så väl.

• Anonym (A)

Bekräfta att du vet att det är svårt och prata om hur ni kan tränar lite för att hjälpa den busiga tungan att hitta rätt och bli stark på visa ljud.Träna först bara på ljudet, sedan kanske stavelser och ord med F i olika positioner. Ni ser snabbt var det är lätt eller svårt att få in F. Ett trick är att välja lättare ord i högre grad, så han kan lyckas.

Spel och lekar är det som funkat bäst för min dotter, och då i mycket små doser. Beröm honom för att han försöker och ägna minimalt tid åt att rätta honom. Memory och tärningsspel med det ljud som ska tränas och uppmuntran för att man anstränger sig.

Koncentrera er på F just nu. R-ljudet är svårt att lära ut själv, och kommer ofta sent.

Vi fick lite hjälp nu i våras för vår 5.5-åring, inför skolstart.

Efter några ganger hos logopeden hittade hon ljudet. Efter det tränade vi i väldigt små doser hemma och förskolan jobbade lite med det i en språkgrupp med andra barn, och gradvis kom R-ljudet in i talet.

Först var det bara när hon koncentrerade sig, och nu använder hon oftast ett riktigt R-ljud och inte J som tidigare. När hon blir trött tappar hon det fortfarande ibland, men det gör ju inget.

• Anonym (TS)

Detta var ju mer som en lek med bilder etc. Inget tragglande.

Jag vet inte om kompisarna säger något på förskolan. Vet däremot andra, äldre barn, som kommenterat det och vuxna som gör sig roliga över hur han pratar...

Han kan få tungan rätt. Han kan säga F-ljudet. Fffff. Men det svåra blir att forma om munnen så det blir ett ord t ex fot eller fiska etc. Då kan han säga t ex fffffsiska. Han blir arg även när man bekräftar orden åt han. Om han säger Titta en sisk och man säger Ja titta där är en Fisk. Så blir han arg.

• Anonym (TS)

Jag rättade inte honom under spelet där uran bekräftade när han sa rätt och gav beröm. Han kan säga R-ljudet också. Men inte i ord. Precis som med F. Han tycker inte memory är roligt. Direkt han märker att det går ut på att träna på bokstäverna blir han arg och ledsen.

• Huffabott

Min dotter lärde sig säga R med hjälp av D-leken. Hon kunde då säga R men hade vant sig vid att säga orden med L istället. Jag sa ord med R i men bytte ut R:en mot D. Tex dymden (rymden), badfota (barfota) och skdiva (skriva). Det låter knasigt och är kul. Hon fick härma efter mig.

När orden sägs med D i vänjer sig barnet vid att ha tungspetsen på rätt plats. Sen bytte vi och sa ordet först med D och sen som det skulle vara, med R. Vi tragglade. Hon var 5 då. Vi hittade tipset på en hemsida som en logoped har.

• Anonym (Inte tjata)
    Anonym (mmm) skrev 2017-06-28 15:25:04 följande:

nja, håller inte helt med dig. Om han inte kan få tungan rätt så hjälper det inte att rätta och tala om. Det är här logopeden ska hjälpa och stötta. 

Här handlar det ofta om rent fysiskt att träna på vad det är man gör för rörelse så att det blir rätt ljud och det tycker jag är bättre att vänta tills man fått expertråd och ev träningsupplägg av logopeden.

Ja precis, inte tragga utan rätta tydligt tills logoped kommer in i bilden.

Risken är dels att sonen tröttnar och dels att ts lär ut fel när hon försöker hjälpa. Därav tycker jag att ts bara ska rätta orden utan att direkt sitta och träna. Sen kommer de får tips, råd och träningsövningar av logopeden
  • Anonym (A)

Se om han kan tänka sig leka med ljuden och med stavelser i korta pass för att stärka ljudet. Sedan är det kanske lättare att saga f+vokal än f+konsonant. Vänta då med det svårare.

"Förbjudna ord"- fis, fan- kan ju vara lite mer spännande än fiskt

Kort övning (1-2 minuter) innan något roligt kan ju också vara ett sätt att få till övningen.

Svar på tråden 5 åring säger S istället för F