• Huffabott

5 åring säger S istället för F

Min dotter lärde sig säga R med hjälp av D-leken. Hon kunde då säga R men hade vant sig vid att säga orden med L istället. Jag sa ord med R i men bytte ut R:en mot D. Tex dymden (rymden), badfota (barfota) och skdiva (skriva). Det låter knasigt och är kul. Hon fick härma efter mig.

När orden sägs med D i vänjer sig barnet vid att ha tungspetsen på rätt plats. Sen bytte vi och sa ordet först med D och sen som det skulle vara, med R. Vi tragglade. Hon var 5 då. Vi hittade tipset på en hemsida som en logoped har.

• Huffabott
    Glinda från Oz skrev 2017-06-28 20:30:25 följande:

Jag förstår inte varför du fortsätter om han blir arg och ledsen. Hur skulle du känna om någon fortsatte och fortsatte fast du sagt ifrån flera gånger? Det är viktigt att respektera barnets känslor.

Jag säger inte att du inte ska söka hjälp, det är bra, en logoped vet vad som behöver göras, du har inte den utbildningen, i värsta fall förstör du för ditt barn så han inte alls vill hos logopeden sen.

Instämmer i att man ska sluta när barnet inte längre vill. Vi gjorde övningar men slutade så fort hon tyckte att det var tråkigt.
Svar på tråden 5 åring säger S istället för F