Natta syskon ensam
Jag behöver tips, hur gör ni för att natta syskon ensam?
Våra barn är 2,5 resp 6 mån. 2-åringen är och har alltid varit jobbig att natta, men hon har nu slutat sova dagtid och då både somnar hon fortare och sover bättre på natten. Jag har varit ensam med båda barnen för natten vid några tillfällen tidigare och alla gånger har det slutat i kaos och en förkrossad mamma. Ikväll ingen skillnad. Nu är pappa borta några dar till och innan ångesten efter kvällens nattning har lagt sig kommer redan den inför morgondagens...
2-åringen kan bara somna om man sitter inne hos henne, vilket innebär att bebisen måste somna först, alternativt alla i samma säng. Det som händer när jag försöker natta lilla är att stora inser att jag släpper uppmärksamheten från henne och ser det som sitt mission att göra allt för att lilla inte ska få sova. Hon skriker och vrålar, springer efter mig och lilla om vi går till ett annat rum, pickar och petar på henne om hon är nära, ja i princip allt som går att komma på. Jag fösöker givetvis prata med stora, men det är lönlöst, hon stänger öronen. Jag försöker gå iväg, hon följer efter, försöker avleda med tv, lek etc men det hjälper inte. Jag blir arg och höjer rösten, lägger ner lilla och bär iväg stora för att markera att det inte är ok, spelar ingen roll. Hon skrattar och tycker allt är jätteroligt.
Det hela slutar med att jag har två övertrötta barn som ligger och gråter i var sitt rum och mamman känner sig extremt misslyckad. Nu 2,5h efter vi släckt lampan för att sova, sover båda barnen men jag har så sjukt dåligt samvete över att ha fått avsluta kvällen med 2-åringen med att bli arg på henne och sagt åt henne att hon inte får vara inne hos lilla och mig om hon inte kan vara tyst så lilla kan sova, varpå hon kontrat med att fråga om pappa kommer hem snart...
Har jag sabbat 2-åringens förtroende för mig för all framtid med dessa helvetiska nattningar, och hur gör jag för att få detta till den mysiga stund jag försöker få det att vara?