• Perils

Natta syskon ensam

Jag behöver tips, hur gör ni för att natta syskon ensam?

Våra barn är 2,5 resp 6 mån. 2-åringen är och har alltid varit jobbig att natta, men hon har nu slutat sova dagtid och då både somnar hon fortare och sover bättre på natten. Jag har varit ensam med båda barnen för natten vid några tillfällen tidigare och alla gånger har det slutat i kaos och en förkrossad mamma. Ikväll ingen skillnad. Nu är pappa borta några dar till och innan ångesten efter kvällens nattning har lagt sig kommer redan den inför morgondagens...

2-åringen kan bara somna om man sitter inne hos henne, vilket innebär att bebisen måste somna först, alternativt alla i samma säng. Det som händer när jag försöker natta lilla är att stora inser att jag släpper uppmärksamheten från henne och ser det som sitt mission att göra allt för att lilla inte ska få sova. Hon skriker och vrålar, springer efter mig och lilla om vi går till ett annat rum, pickar och petar på henne om hon är nära, ja i princip allt som går att komma på. Jag fösöker givetvis prata med stora, men det är lönlöst, hon stänger öronen. Jag försöker gå iväg, hon följer efter, försöker avleda med tv, lek etc men det hjälper inte. Jag blir arg och höjer rösten, lägger ner lilla och bär iväg stora för att markera att det inte är ok, spelar ingen roll. Hon skrattar och tycker allt är jätteroligt.

Det hela slutar med att jag har två övertrötta barn som ligger och gråter i var sitt rum och mamman känner sig extremt misslyckad. Nu 2,5h efter vi släckt lampan för att sova, sover båda barnen men jag har så sjukt dåligt samvete över att ha fått avsluta kvällen med 2-åringen med att bli arg på henne och sagt åt henne att hon inte får vara inne hos lilla och mig om hon inte kan vara tyst så lilla kan sova, varpå hon kontrat med att fråga om pappa kommer hem snart...

Har jag sabbat 2-åringens förtroende för mig för all framtid med dessa helvetiska nattningar, och hur gör jag för att få detta till den mysiga stund jag försöker få det att vara?

• Svar på tråden Natta syskon ensam
  • Ellie

Jag tyckte också det var svårt. Jag kunde dock ibland få bägge att somna bra i bilen (vagnen?) och sedan bära in en i taget. När de var övertrötta var det nästan enda alternativet. Ibland fungerade det att stora fick lyssna på någon skiva. Antingen musik, men oftare en ljud-cd med saga. Vi introducerade "Kaninen som så gärna ville somna". Hon somnade inte till den, men låg stilla och lyssnade. Samtidigt kunde jag promenera omkring i hennes rum, ammandes bebisen till sömns. Någon gång gick det att sitta och amma på sängkanten och stora nöjde sig med det och kunde somna.
    Hur nattar du bebisen? Kan du få till det i stora tjejens rum? Berätta innan för stora vad som kommer att hända och hur ni kommer sköta nattningen. Låt henne vara med och bestämma något om möjligt. Kanske hon kan få sitta och se på någon lugn film under bebisnattningen? Spela ipad? Alla "fula knep" kan nog få vara tillåtna.

• Fru Ve

Jag har en 4-månaders och två större barn. Om jag är ensam så knyter jag på mig bärsjalen och den lilla får sitta i den och sova/halvsova hela kvällen ända tills de stora lagt sig. Då får jag händerna fria till att hjälpa och natta syskon. Tycker det funkar. Eller sitt uppe i soffan med båda och mys och läs böcker tills 2-åringen somnar av ren trötthet? Ibland får man köra en annan lösning då man är ensam.

• Fru Ve

Ha definitivt inte dåligt samvete. Ibland blir man arg och speciellt då man själv är trött. Men försök tänk att du ska ha låga ambitioner på tiden som barnen somnar och att det är okej att inte följa rutiner om du är själv.

• Perils

Ellie: Bebis somnar normalt sett "själv" i babynestet i soffan med nån av oss sitter och håller handen på henne. Hon är dock alldeles för nyfiken för att kunna natta om stora håller på med nåt (syrran är ju största idolen). Får försöka sätta ipaden i handen på stora imorgon, känns som det är enda alternativet för att kunna avleda hennes uppmärksamhet från vad som händer med lilla.

Fru Ve: Lilla bodde i bärsjalen de första månaderna (prematur och kolik...) men har sen två månader tillbaka vägrat den tyvärr. Hade annars varit ett mkt bra alternativ!

2-åringen har vi hittills aldrig fått att somna i soffan, för nyfiken.

Men man får väl helt enkelt skippa visionen om en mysig stund alla tre när vi ska sova och ta dem en och en som de är vana, och hoppas att stora inte fattar att lilla ska sova imorgon när hon plötsligt får kolla Bolibompa innan hon ska sova... ????

• Ellie

Angående att stora skrattar när du blir arg är det inte säkert det är för att hon tycker det är roligt. Det är också en försvarsmekanism för att få dig på bättre humör. När små barn upplever obehaglig ilska är det vanligt att de skrattar för att försöka mildra anfallet med ett smittande skratt. Ungefär så. Hon är nog snarast osäker på hela situationen och vet inte riktigt hur hon skall bete sig. Hoppas det går lättare imorgon! I annat fall så handlar det om några få dagar som nog är allra värst för dig :)

• Fru Ve
    Perils skrev 2017-06-29 23:14:40 följande:

Ellie: Bebis somnar normalt sett "själv" i babynestet i soffan med nån av oss sitter och håller handen på henne. Hon är dock alldeles för nyfiken för att kunna natta om stora håller på med nåt (syrran är ju största idolen). Får försöka sätta ipaden i handen på stora imorgon, känns som det är enda alternativet för att kunna avleda hennes uppmärksamhet från vad som händer med lilla.

Fru Ve: Lilla bodde i bärsjalen de första månaderna (prematur och kolik...) men har sen två månader tillbaka vägrat den tyvärr. Hade annars varit ett mkt bra alternativ!

2-åringen har vi hittills aldrig fått att somna i soffan, för nyfiken.

Men man får väl helt enkelt skippa visionen om en mysig stund alla tre när vi ska sova och ta dem en och en som de är vana, och hoppas att stora inte fattar att lilla ska sova imorgon när hon plötsligt får kolla Bolibompa innan hon ska sova... ????

Ipaden låter väl som en utmärkt idé. Man får ta till alla lösningar som förenklar. Säg åt henne att vissa kvällar har ni "lyx-kväll" och hon får se Ipad. Och som du skriver, skippa alla förväntningar. Jag brukar t.o.m tänka att det säkert kommer att bli jobbigt när jag vet att jag ska vara ensam. Kanske lite negativt men då blir jag ofta positivt överraskad om allt flyter bra.
  • Alexi

Har precis samma åldersskillnad och jag tyckte inte det funkade. Så jag var helt enkelt inte ensam med barnen vid läggning första året...

• Lisasmor

Har samma ålderskillnad mellan barnen. Antingen fick storasyster sitta med ipaden i soffan/ sin säng när jag nattade lillebror, och när han somnat så nattade jag storasyster. Eller så satt jag bredvid storasysters säng när hon skulle somna och ammade samtidigt lillebror.

• Nyfikna72

Annars blir ju barn som man behandlar dom. Gör man det till en vana att vara med dom tills de somnar så blir de vana med det och det blir såklart ett evigt gråtande om man bryter detta. Oftast är det ju snabbt övergående om man väljer att göra på nåt annat sätt och nej, det blir inga livslånga trauman.

• Perils

Tackar för tips och support och avlägger här kvällens rapport. Det gick lite bättre ikväll men fortfarande en massa gråt och skrik. Stora fick ta ipaden och kolla Bolibompa medan jag gick in med lilla i sovrummet. Att vara kvar i samma rum funkade inte för lilla då hon är alldeles för nyfiken. Det funkade att gå iväg med lilla i typ 2 min, sen började stora hysterigrina för att jag inte var där. Jag satt och pratade och kramade henne en stund men fick ingen respons alls, bara gråt och skrik. Till sist fick jag henne att gå med på att gå och kolla på tv, satte stora i soffan framför barnprogram och fick lägga ner lilla i vagnen och sen gå mellan hallen och stoppa tutten i lilla och vardagsrummet och sätta på nya avsnitt. När lilla somnat gick jag till sovrummet med stora men vid det laget var hon så övertrött att hon grät i typ 30 min, allt var fel: om jag tog på henne, inte tog på henne, satt bredvid, gick ut osv. Till sist tog jag upp henne i min famn och höll om henne tills hon slappnade av och somnade. Summa sumarum: skrik och gråt men ingen arg mamma i vilket fall och något kortare tid än igår.

Nyfiken: Tro mig, vi har försökt med det mesta. Stora har alltid haft svårt att somna, redan som bebis. Hon kämpar emot precis allt vad hon har, sen slår det över och hon blir övertrött och kan skrikgråta i timmar. Där har vi varit allt för ofta och dit vill vi inte. Behöver hon ha oss där för att slappna av så får hon det, det kommer inte vara för evigt.

• Fru Ve

Usch det låter jättetufft TS. Men om du tar barnvagn med bebisen med dig och gungar vagnen med foten inne i stora barnets rum då, medan du nattar den stora? Eller blir den stora alltför störd av bebis då? Ibland känner man med flera barn att man inte räcker till! Det bästa för er är nog att ni så långt som möjligt inte är ensamma kvällstid. Har man lugna barn som somnar lätt så går det ju men med svårsövda barn och/eller som måste ha sällskap så är det tufft.

Svar på tråden Natta syskon ensam