• Anonym (J)

Världens sämsta mamma:(

Jag har aldrig kunnat dricka med måtta men nu har jag gjort det värsta tänkbara och ångesten är outhärdlig! Har en liten bebis hemma och att låta bli alkohol under 9 månader var inget problem, har inget sug efter alkohol när jag inte dricker men när jag dricker kan jag inte sluta. Jag trodde att jag förändrsts när jsg har en bebis hemma och skulle ta ett glas vin igår när jsg var ensam med henne men det slutade med hela flaskan och sambon hittade oss båda sovande i soffan när han kom hem. Så fruktansvärt illa och jag ångrar mig så jag går sönder!!! Det gick bra men tänk vad som kunde ha hänt... jag är världens sämsta mamma:( Utan alkohol är jag världens mest ansvarsfulla!

• Svar på tråden Världens sämsta mamma:(
  • ajnas

Jag tycker du ska söka hjälp på en Beroendemottagning. Du behöver kanske inte berätta att du var ensam med barnet och drack så mycket att du däckade. Men även om de gör en socanmälan så är det inte hela världen. Socialtjänstens uppgift är att erbjuda dig stöd så att du kan vara en bra mamma. Det kunde till och med hjälpa dig att få rätt hjälp.

De kommer inte att omhänderta ditt barn för att du druckit en gång, särskilt inte om det finns en fungerande pappa med i bilden, du inser din problematik och tar emot hjälp.

Ta hand om dig.

• Anonym (Näpperligen)
    Anonym (J) skrev 2017-06-30 19:17:35 följande:
    Tack för svar! Han vet att det är ett problem.. och han trodde nog oxå att det skulle förändras när vi fick barn.. innan var jag helt bestämd på att aldrig dricka med bebis..
    Jag tror att du klarar detta, ta inte åt dig av elaka kommentarer här. Och tänk dig noga för om du inte vill ha soc på halsen.
    Någon här säger att det inte behöver vara negativt men det lovar jag, det är negativt. De vänder upp- och ner på hela ert liv i sitt grävande och söker fel. De kommer inte ta ditt barn men de kommer inte heller släppa taget om er.

Jag har en väninna som de tvingade att lämna prover en gång i månaden i två år... som resultat av en anmälan från någon. Hon hade inga alkoholproblem utan hade bara vid ETT tillfälle blivit för berusad och blivit indragen i ett bråk som hon inte ens deltog i. Och jag vet det för jag var närvarande.
  • Anonym (Näpperligen)
    ajnas skrev 2017-07-01 09:49:27 följande:

Jag tycker du ska söka hjälp på en Beroendemottagning. Du behöver kanske inte berätta att du var ensam med barnet och drack så mycket att du däckade. Men även om de gör en socanmälan så är det inte hela världen. Socialtjänstens uppgift är att erbjuda dig stöd så att du kan vara en bra mamma. Det kunde till och med hjälpa dig att få rätt hjälp.

De kommer inte att omhänderta ditt barn för att du druckit en gång, särskilt inte om det finns en fungerande pappa med i bilden, du inser din problematik och tar emot hjälp.

Ta hand om dig.

Varför skulle ts söka sig till en beroendemottagning när hon inte är beroende???
  • ajnas
    Anonym (Näpperligen) skrev 2017-07-01 10:07:00 följande:
    Varför skulle ts söka sig till en beroendemottagning när hon inte är beroende???
    Hon har aldrig kunnat dricka med måtta, hon dricker fastän hon bestämt sig för att inte göra det eftersom hon är ensam med sin bebis. Exempelvis Beroendecentrum Stockholm vänder sig till personer som "har problem med alkohol, narkotika, läkemedel eller spelberoende". Jag skulle säga att TS har ett beroende, om än ett som varit inaktivt under graviditeten. Om inte annat har hon definitivt problem med alkohol, och tillhör målgruppen för ett Beroendecentrum.
  • Anonym (Näpperligen)
    ajnas skrev 2017-07-01 11:13:48 följande:
    Hon har aldrig kunnat dricka med måtta, hon dricker fastän hon bestämt sig för att inte göra det eftersom hon är ensam med sin bebis. Exempelvis Beroendecentrum Stockholm vänder sig till personer som "har problem med alkohol, narkotika, läkemedel eller spelberoende". Jag skulle säga att TS har ett beroende, om än ett som varit inaktivt under graviditeten. Om inte annat har hon definitivt problem med alkohol, och tillhör målgruppen för ett Beroendecentrum.
    Som skulle anmäla till soc... det finns andra organisationer som är mer neutrala och inte anmäler det minsta lilla.
    Om nu ts anser sig ha detta behov.
  • ajnas
    Anonym (Näpperligen) skrev 2017-07-01 11:29:50 följande:
    Som skulle anmäla till soc... det finns andra organisationer som är mer neutrala och inte anmäler det minsta lilla.
    Om nu ts anser sig ha detta behov.
    Jag vidhåller att det inte behöver vara hela världen att bli anmäld till soc. Jag har själv blivit anmäld pga psykiska ohälsa som jag sökt vård för, de inledde inte ens en utredning. Jag tycker inte det verkar som att TS har något att dölja och då ser jag inte problemet.

Det är mycket värre, och framför allt ser mycket värre ut, att BEHÖVA hjälp men inte ta emot den, för att man är rädd för myndigheterna. Det gör en till en dålig förälder, inte det faktum att man har problem.
  • Anonym (Näpperligen)
    ajnas skrev 2017-07-01 12:15:11 följande:
    Jag vidhåller att det inte behöver vara hela världen att bli anmäld till soc. Jag har själv blivit anmäld pga psykiska ohälsa som jag sökt vård för, de inledde inte ens en utredning. Jag tycker inte det verkar som att TS har något att dölja och då ser jag inte problemet.

Det är mycket värre, och framför allt ser mycket värre ut, att BEHÖVA hjälp men inte ta emot den, för att man är rädd för myndigheterna. Det gör en till en dålig förälder, inte det faktum att man har problem.
    Ok, ja du talar utifrån din erfarenhet, jag talar utifrån min väninnas.
    Två skilda verkligheter och man vet inte vilken som ts skulle få... inte värt att riskera.
  • ajnas
    Anonym (Näpperligen) skrev 2017-07-01 12:25:32 följande:
    Ok, ja du talar utifrån din erfarenhet, jag talar utifrån min väninnas.
    Två skilda verkligheter och man vet inte vilken som ts skulle få... inte värt att riskera.
    Kanske inte. Jag bara tänker, om det eskalerar kanske det kommer fram till myndigheterna ändå. Och då ser det värre ut att TS inte sökt adelvat hjälp för sitt problem. Men det är klart, t ex AA kan ju vara en medelväg att gå.

Oavsett så hoppas jag att det går bra för dig TS, att du får den hjälp du behöver för att du slippa den här ångesten och för att din dotter ska slippa uppleva allt vad det innebär med en förälder som inte kan kontrollera alkohol.
  • neverpreggo

Världens sämsta mamma skulle inte inse problemet direkt och vara villig att ta itu med det. Var inte så hård med dig själv men sök hjälp!

• Anonym (Droppe)

Kan du tänka dig att aldrig dricka en droppe igen? Iså fall kör du den linjen o behöver inte söka nånstans

• Anonym (Yo)

Min sambo har samma problem, han kan inte sluta när han väl har börjat. Han ringde vårdcentralen, fick tid hos en alkoholterapeut som skrev ut medicin för minskat alkoholsug. 

Att man själv inser att man har ett problem är en jättebra början- då är man på gång att vakna och har möjlighet att göra något åt sin situation.
    Det finns så otroligt bra hjälp att få- både inom vården och på andra sätt (släkt, vänner osv) 
    Min sambo valde att berätta för alla sina närmaste om sitt problem- ALLA gav honom sitt stöd. Han tyckte själv att det kändes otroligt skönt att berätta för alla, både släktingar och vänner- och absolut ingen dömde honom. Tvärtom, starkt att ta tag i det. 

Så du som har problem- berätta, ta hjälp - livet blir så mycket bättreHjärta

• Pillan56

Hej min vän! STOPP SÄGER JAG BARA ! Låt det bli en läxa! Slå ej på dig själv det är en ( listig , stark och ond) sjukdom Låt dennes få grepp om dig! Du är starkare än vad du tror! Ge inte upp! Dålig människa ! Nej vet du vad , då hade du ej reagerat Kram Pillan 56

• klyban
    Pillan56 skrev 2017-07-06 17:40:36 följande:
    Hej min vän! STOPP SÄGER JAG BARA ! Låt det bli en läxa! Slå ej på dig själv det är en ( listig , stark och ond) sjukdom Låt dennes få grepp om dig! Du är starkare än vad du tror! Ge inte upp! Dålig människa ! Nej vet du vad , då hade du ej reagerat Kram Pillan 56

Jag känner mer problem i att ha en pappa som inte kan släppa taget, och försöker använda verktyg som SOC att utföra hans bidding.

Men visst det är väl mindre bra och hinka alkohol så fort barnen sticker, men vi vet ju inte hur mycket det är än.
    Jag varit med om att de säger de har alkohol problem, så dricker de ett glas vin per kväll.

hur många meter var det?
Svar på tråden Världens sämsta mamma:(