• Anonym (Ts)

Men oj, han är rödhårig?

Har en underbar son som är högt älskad.

När bekanta (grannar/arbetskamrater/vänner/släkt) ser honom säger dom nästan alltid "Oj! Han ser rödhårig ut, jaha vems sida kommer det ifrån?"

När så många sagt på det sättet så började jag fundera på om man tycker att rött hår är mindre önskvärt? Tänker då på att man säger "gingers have no soul".

Blev nyfiken på om jag missat ngt. Själv har jag alltid fascinerats av rödhåriga. Jag och pappan är blonda.

• Svar på tråden Men oj, han är rödhårig?
  • Anonym (blåögd)

Jag hoppades faktiskt att något av mina barn skulle få rött/rödaktigt hår. Så blev det inte trots att jag själv har kastanjerött hår. Däremot blev det lite konstigt med ögonfärgerna. Jag, maken och sönerna har klarblå ögon men dottern har bruna.

• Anonym (Tjej)
    Anonym (blåögd) skrev 2017-07-01 17:12:51 följande:

Jag hoppades faktiskt att något av mina barn skulle få rött/rödaktigt hår. Så blev det inte trots att jag själv har kastanjerött hår. Däremot blev det lite konstigt med ögonfärgerna. Jag, maken och sönerna har klarblå ögon men dottern har bruna.

Har ni fått några kommentarer om det? Vi har samma, ett brunögt barn men vi föräldrar har blå ögon. Det andra barnet har blå ögon men med brunt i kanterna typ melerade ögon. Vi får jämt höra att det med helt bruna inte är lik oss och det känns inte så kul. Får ni höra det?

Vi har allihop samma hårfärg dock.
  • Anonym (mor)

Det enda problemet med rött hår som jag ser det är att det följer en känslig hud med och att man måste vara extra försiktig med solen för de barnen. Jag tycker att rödhåriga småttingar är jättesöta och speciella då det ju inte kryllar av dem.

• Anonym (blåögd)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-07-01 21:51:48 följande:
    Har ni fått några kommentarer om det? Vi har samma, ett brunögt barn men vi föräldrar har blå ögon. Det andra barnet har blå ögon men med brunt i kanterna typ melerade ögon. Vi får jämt höra att det med helt bruna inte är lik oss och det känns inte så kul. Får ni höra det?

Vi har allihop samma hårfärg dock.
    Jo, visst har vi fått en hel del kommentarer. När barnen var små skämtades det en hel del om brevbärare och liknande. Det var ganska tröttsamt i längden men nu är barnen ganska stora och kommentarerna har tystnat.
  • Anonym (Hollop)
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-30 21:50:35 följande:

Har en underbar son som är högt älskad.

När bekanta (grannar/arbetskamrater/vänner/släkt) ser honom säger dom nästan alltid "Oj! Han ser rödhårig ut, jaha vems sida kommer det ifrån?"

När så många sagt på det sättet så började jag fundera på om man tycker att rött hår är mindre önskvärt? Tänker då på att man säger "gingers have no soul".

Blev nyfiken på om jag missat ngt. Själv har jag alltid fascinerats av rödhåriga. Jag och pappan är blonda.

Att rödhåriga inte har själ kommer väl från southpark!? Sedan när ska man ta saker från southpark på allvar? De driver ju med ALLT.

Fråga de som säger så. Jag har bara fått positiva reaktioner på mitt barns röda hår, faktiskt nästan FÖR mycket för att folk man knappt känner vill fram och känna/stryka/gulla.

Säkert kommer det något negativt förr eller senare men det finns alltid folk som inte fått lära sig att hålla negativa åsikter om folks utseenden för sig själva.
  • Rainbowdash

Jag har platinablont hår som har blivit något mörkare med åren. Min man har brunt hår. Vi har två barn , en som är blond och en som är rödhårig, riktigt pippi-rött. Min mamma är dock rödhårig och dem är även lika för övrigt!

• Anonym (Redheadgirl)

Ja, det är en vanlig kommentar som man kan få höra ofta just pga rödhåriga är lite av en minoritet och lute udda. Men va glad om det stannar. Det är unikt och vackert och sedan finns det mer som det sägs om rödhåriga. Och jag känner flera med rött hår och det stämmer in på oss alla so far ;) :D

• Anonym (freckles)

Rött hår är extra fint, något alldeles speciellt. Särskilt om det kombineras med fräknar och sitter på en tjej. Det gäller bara att vara försiktig med solen.

• barbiescupcake

Man kan ärva kapaciteten att föda ett barn med rött eller t.o.m svart hår utan att själv ha det.

Min gammelmormor hade svart hår och mörk mörk mörk bruna ögon. Folk trodde att hon var arab... Hon var svensk så vitt hon visste och fick fyra blonda flickor. Glad

• Anonym (Reddo)
    Anonym (nej tack) skrev 2017-06-30 21:59:06 följande:

Ja, jag vill inte ha rödhåriga barn.

Därför kommer jag aldrig skaffa en rödhårig kille. 

Min mamma är blond, min pappa nästan svarthårig och jag rödlätt.. Lycka till med dina rödlätta barn..
  • micromat
    Anonym (Jag) skrev 2017-06-30 22:09:22 följande:

Tror ingen menar nåt ont om rödhåriga. Men när ingen av er är rödhårig så förstår jag att man blir nyfiken.

Har 2 colombianska vänner,.båda mörka, som har en rödhårig dotter och de fattar själva ingenting. Har själv frågat vart det kommer ifrån, men menar såklart inget nedlåtande. Mer nyfiken på hur biologi kan fungera

Det tas upp ibland i media, som till exempel tvillingparet där den ena var ljushyad och den andra mörkhyad. Går tillbaka flera generationer. Slavhandeln, handelsmän, europers inmarsch i syd och nordamerika osv.
  • Estetmamman

Rött är supercharmig! Själv är jag inte så förskjuts i vitt/smötblobt hår även om det verkar anses finare av någon konstig orsak. Ser så blekt ut. Jag föredrar varmare blond typ ask/cendre eller lite guldigt och rödtonat! Mina killar har jättesnygg mörkblondguldigt hår. Fint till deras guldbruna ögon. Alla färger är iofs fina på något sätt tycker jag!

• Anonym (Rallarn)

Vi fick en rödlätt fin son.

Svärmor lugnade oss ganska tidigt och sa utan att vi ens tänkt på det.

- Det där är nog ingen fara. Det bleknar nog när han blir äldre.

40-talist.

Har det nåt med den generationen att göra precis som att man inte fick vara vänsterhänt förr?

• Anonym (På min fars sida!)

Både min far och hans bror är rödhåriga och även min farmor.

Min far har 5 barn och endast 1 barn av 5 blev rödhårigt. Dock har jag fräknar och är blond med vit/röd hud som inte klarar sol. Jag har 3 barn där ingen är rödhårig.

Svar på tråden Men oj, han är rödhårig?