• Anonym (Ts)

Men oj, han är rödhårig?

Har en underbar son som är högt älskad.

När bekanta (grannar/arbetskamrater/vänner/släkt) ser honom säger dom nästan alltid "Oj! Han ser rödhårig ut, jaha vems sida kommer det ifrån?"

När så många sagt på det sättet så började jag fundera på om man tycker att rött hår är mindre önskvärt? Tänker då på att man säger "gingers have no soul".

Blev nyfiken på om jag missat ngt. Själv har jag alltid fascinerats av rödhåriga. Jag och pappan är blonda.

• Svar på tråden Men oj, han är rödhårig?
  • Anonym (nej tack)

Ja, jag vill inte ha rödhåriga barn.

Därför kommer jag aldrig skaffa en rödhårig kille. 

• Anonym (blondin)

Inte mindre önskvärt, men lite ovanligt och därmed värt att kommentera, i synnerhet om man känner till att ingen av föräldrarna har rätt här.

• Piff

Jag skulle nog kunna lägga en sån kommentar. Men utan nån värdering i det, typ som "oj, vilka blåa/bruna ögon hon har", eller "oj, vad stark hon är i nacken" typ... Det är ju lite ovanligt m rött hår, tror man mest poängterar pga det.

• Anonym (blondin)
    Anonym (blondin) skrev 2017-06-30 22:03:11 följande:
    Inte mindre önskvärt, men lite ovanligt och därmed värt att kommentera, i synnerhet om man känner till att ingen av föräldrarna har rätt här.

"Rött hår" ska det stå, inte "rätt här"!
  • Anonym (Fialotta)

Rött är sött!

• Anonym (Jag)

Tror ingen menar nåt ont om rödhåriga. Men när ingen av er är rödhårig så förstår jag att man blir nyfiken.

Har 2 colombianska vänner,.båda mörka, som har en rödhårig dotter och de fattar själva ingenting. Har själv frågat vart det kommer ifrån, men menar såklart inget nedlåtande. Mer nyfiken på hur biologi kan fungera

• Trippelmamma76

Rött hår är ju lite mindre vanligt och därmed lite speciellt. Dessutom för det mesta väldigt vackert, alldeles särskilt om det är ett rejält hårsvall... om föräldrarna är blonda så har de ju förmodligen röda undertoner, inget konstigt med det.

• Anonym (J)

Rött är så pass ovanligt att det är något att vara stolt över, så det är nog en positivt överaskad kommentar.

• Anonym (Brunett)

Rött hår är tämligen vanligt. Men visst, folk förstår sig inte på genetik, så de kanske undrar hur ni fick ett rödhårigt barn. Förklara då ärftlighet för dem. Tala långsamt.

Nej, har alldrig hört det uttrycket. Föreslår att du anmäler den som eventuellt yttrar detta inför dig eller ditt barn.

Rött hår är vackert!

• Anonym (eh..)

Det verkar som en del sov på biologilektionerna i skolan

Svar på tråden Men oj, han är rödhårig?