• Anonym (Gilla läget?)

Fyrhjuling hos pappan

Det har förekommit många diskussioner här på FL om att man som skild inte ska lägga sig i hur den andra föräldern gör i vardagen. Men nu har mitt ex köpt en fyrhjuling och det är tal om att vårt barn också ska få köra denna. Barnet är 9 år och fyrhjulingen är vad jag förstår på antingen 90 cc eller 125 cc. (Måste erkänna att jag är rätt okunnig inom området.) Det känns sådär säkert och reglerna för var man får köra verkar otydliga. Det är alltså inte fråga om någon sportutövning eller så.

Gilla läget eller ta en diskussion med pappan som helst inte pratar med mig alls?

• Svar på tråden Fyrhjuling hos pappan
  • Anonym (Nja)

Vad är problemet? Vad är du rädd för? Vill du inte att barnet ska köra alls? Inte åka med? Vill du se till att skydd används?

Min bror fick en cross när han var 2 år. Jag körde första gången när jag var 5 år. Vi körde cross, fyrhjuling, go-cart och bil hemma på gården under hela vår uppväxt.

• Anonym (Slappna av)

Den får helt säkert inte köras på väg. Utan på inhängnat område.

Vad är du rädd för? Så länge barnet har hjälm och ryggplatta och har fått lära sig hur man kör så är det väl ingen fara. Min son fick en fyrhjuling när han fyllde sju år, han är inne på sin andra nu (9 år). Han fick lära sig hur och var man kör och att han alltid måste ha skydd och bra kläder.

• Anonym (Gilla läget?)
    Anonym (Slappna av) skrev 2017-07-01 11:28:33 följande:

Den får helt säkert inte köras på väg. Utan på inhängnat område.

Vad är du rädd för? Så länge barnet har hjälm och ryggplatta och har fått lära sig hur man kör så är det väl ingen fara. Min son fick en fyrhjuling när han fyllde sju år, han är inne på sin andra nu (9 år). Han fick lära sig hur och var man kör och att han alltid måste ha skydd och bra kläder.

Jag vet. Men vad som är inhägnat område verkar vara högst oklart?

Det jag funderar på är nog att jag tror det kommer köras på grusvägarna kring pappans bostad samt att den verkar kraftfull för en 9-åring.
  • Anonym (ej)

Med tanke på hur många dödsolycker det har varit med just fyrhjulingar så är det inte konstigt att ts känner sig orolig.

När även vuxna alltså har problem med att manövrear dessa fordon så är det inte en bra idé att låta en 9-åring köra den, det är inte heller tillåtet så det borde ju vara en ickefråga

"Terränghjuling. Terränghjuling även kallad ATV är den vanligaste varianten på fyrhjuling och är avsedd för jord och skogsbruk. För att få köra denna typ av maskin måste man fyllt 16 år och ha Transportstyrelsens förarbevis för terränghjuling eller ett B-körkort utfärdat före år 2000"

• Anonym (.)
    Anonym (Gilla läget?) skrev 2017-07-01 11:37:52 följande:

Jag vet. Men vad som är inhägnat område verkar vara högst oklart?

Det jag funderar på är nog att jag tror det kommer köras på grusvägarna kring pappans bostad samt att den verkar kraftfull för en 9-åring.

Nästan alla fyrhjulingar för barn brukar det finnas nån form av effektbegränsare på. Så här det i alla fall varit för mina barn. Tror du får gilla läget om barnet har skydd på sig.
  • trudelutt4343
    Anonym (.) skrev 2017-07-01 11:45:37 följande:
    Nästan alla fyrhjulingar för barn brukar det finnas nån form av effektbegränsare på. Så här det i alla fall varit för mina barn. Tror du får gilla läget om barnet har skydd på sig.
    Fast här är det ju pappan som köpt en som HAN ska ha, utöver det ska han låta barnet köra.

Det är alltså en fyrhjuling för vuxna, självklart ska inte en oerfaren 9 åring köra den, det vore ju skäl till en orosanmälan om något.
  • Anonym (Gilla läget?)
    trudelutt4343 skrev 2017-07-01 11:49:21 följande:

Fast här är det ju pappan som köpt en som HAN ska ha, utöver det ska han låta barnet köra.

Det är alltså en fyrhjuling för vuxna, självklart ska inte en oerfaren 9 åring köra den, det vore ju skäl till en orosanmälan om något.

Nja, alltså det finns fler barn som hans nya har och det verkar vara en present till sig själva i familjen. Så vet inte storlek men gör bedömningen av effekten enligt trådstarten så någon mer kunnig får gärna fylla i där.
  • Anonym (.)
    trudelutt4343 skrev 2017-07-01 11:49:21 följande:

90cc modell låter onekligen som en barnvariant. De brukar inte ens vara godkända för vuxna att sitta på, om man inte väger väldigt lite.
  • trudelutt4343
    Anonym (Gilla läget?) skrev 2017-07-01 11:17:48 följande:

Men nu har mitt ex köpt en fyrhjuling och det är tal om att vårt barn också ska få köra denna.

Du får det att låta som om det är en fyrhjuling som pappan ska köra, han kan ju knappast köra på barnens om det är små.

www.transportstyrelsen.se/fyrhjuling

det står bla så här

"Du ska använda hjälm när du kör en fyrhjuling som räknas som terränghjuling, motorcykel, moped eller traktor b. Hjälmkraven för terränghjuling och traktor b är nya från 1 januari 2016."

"
    Vad är lekfordon och oregistrerade fyrhjulingar?

En fyrhjuling som används på väg eller i terrängen ska vara registrerad och det krävs någon form av förarbehörighet.

Små fyrhjulingar avsedda för barn är undantagna om de kan anses vara Lekofordon annars gäller samma krav för dessa som för de större fordonen.

Oregistrerade fyrhjulingar får endast användas inom inhägnat område.

"

Men ta reda på vilken storlek det är och vilken effekt så ringer du till transportstyrelsen och tar reda på vad som gäller, du ska inte gå efter pappans ord enbart eller forumsmedlemmars tycken och tänkt, ring och ta reda på fakta.
  • Överreagerar

En fyrhjuling på 90cc eller 125cc är en barnfyrhjuling. De stora brukar ha 500cc. Att köra en fyrhjuling på 90cc är ju som att köra en cross för barn. Finna ju en risk rör skador med allt, men man ska inte skydda barn från alla möjliga faror. Ungen lärfå ett riktigt tråkigt liv då.

Svar på tråden Fyrhjuling hos pappan