• Anonym (Gilla läget?)

Fyrhjuling hos pappan

Det har förekommit många diskussioner här på FL om att man som skild inte ska lägga sig i hur den andra föräldern gör i vardagen. Men nu har mitt ex köpt en fyrhjuling och det är tal om att vårt barn också ska få köra denna. Barnet är 9 år och fyrhjulingen är vad jag förstår på antingen 90 cc eller 125 cc. (Måste erkänna att jag är rätt okunnig inom området.) Det känns sådär säkert och reglerna för var man får köra verkar otydliga. Det är alltså inte fråga om någon sportutövning eller så.

Gilla läget eller ta en diskussion med pappan som helst inte pratar med mig alls?

• Svar på tråden Fyrhjuling hos pappan
  • Anonym (Gilla läget?)
    Överreagerar skrev 2017-07-01 13:11:12 följande:

En fyrhjuling på 90cc eller 125cc är en barnfyrhjuling. De stora brukar ha 500cc. Att köra en fyrhjuling på 90cc är ju som att köra en cross för barn. Finna ju en risk rör skador med allt, men man ska inte skydda barn från alla möjliga faror. Ungen lärfå ett riktigt tråkigt liv då.

Ok, tack för svar. Är enig med dig om att barn måste få göra saker. Men svårt att göra en bedömning när man inte har någon kunskap. Låter betryggande att den verkligen är anpassad för barn. Men cross kör man väl just på inhägnat område anpassat för ändamålet? Känns inte riktigt samma att köra fyrhjuling på skogsvägar...
  • Egon den stora
    trudelutt4343 skrev 2017-07-01 11:49:21 följande:

Fast här är det ju pappan som köpt en som HAN ska ha, utöver det ska han låta barnet köra.

Det är alltså en fyrhjuling för vuxna, självklart ska inte en oerfaren 9 åring köra den, det vore ju skäl till en orosanmälan om något.

Om han inte är extremt liten så kör han inte köra en 90 kubikare.
  • Egon den stora
    trudelutt4343 skrev 2017-07-01 11:49:21 följande:

Fast här är det ju pappan som köpt en som HAN ska ha, utöver det ska han låta barnet köra.

Det är alltså en fyrhjuling för vuxna, självklart ska inte en oerfaren 9 åring köra den, det vore ju skäl till en orosanmälan om något.

Nej det är inte skäl för en orosanmälan.
  • Egon den stora
    Anonym (Gilla läget?) skrev 2017-07-01 13:21:25 följande:

Ok, tack för svar. Är enig med dig om att barn måste få göra saker. Men svårt att göra en bedömning när man inte har någon kunskap. Låter betryggande att den verkligen är anpassad för barn. Men cross kör man väl just på inhägnat område anpassat för ändamålet? Känns inte riktigt samma att köra fyrhjuling på skogsvägar...

Atv är jättekul! Jag hade gärna köpt en till mina barn om jag haft ekonomi till det. Körde som barn ibland, kommer fortfarande ihåg detaljer om just körningarna fast jag glömt allt annat runt om, så det är sånt som sätter sig.
  • Anonym (Gilla läget?)

Nu vet jag vilken effekt det är på fyrhjulingen, 150 cc. Är det lagom för en 9-åring?

• Lucius Vorenus
    Anonym (Gilla läget?) skrev 2017-09-03 22:18:52 följande:

Nu vet jag vilken effekt det är på fyrhjulingen, 150 cc. Är det lagom för en 9-åring?

Min 10-åring har en 150cc.
  • Anonym (Gilla läget?)
    Lucius Vorenus skrev 2017-09-03 22:30:50 följande:

Min 10-åring har en 150cc.

Var kör han med den och vilka skydd har han?
  • Anonym (lagen?)

Ta reda på vad lagen säger och kräv att pappan håller sig till den. Annars gör en orosanmälan.

• Anonym (Gilla läget?)
    Anonym (lagen?) skrev 2017-09-03 23:29:35 följande:

Ta reda på vad lagen säger och kräv att pappan håller sig till den. Annars gör en orosanmälan.

Lagen är dessvärre ganska oklar.
  • Anonym (lagen?)
    Anonym (Gilla läget?) skrev 2017-09-03 23:30:57 följande:

Lagen är dessvärre ganska oklar.

"Lekfordon är ett fordon som inte kan eller får köras fortare än 6 km/tim (ungefär gånghastighet). Om fordonet är försett med motor måste det vara en elmotor. Ett lekfordon är avsett för barn upp till 14 år.

Om fordonet har förbränningsmotor kan det aldrig räknas som lekfordon."

Det verkar inte vara ett "lekfordon" det handlar om. Alltså är det en fyrhjuling. Fyrhjulingar klassas som terränghjuling, motorcykel, moped, traktor och motorredskap. Alla de verkar ha någon sorts krav på förarbevis. Då torde ju barn inte få köra fyrhjulingar över huvudtaget.

www.transportstyrelsen.se/fyrhjuling
  • Anonym (Gilla läget?)
    Anonym (lagen?) skrev 2017-09-03 23:43:36 följande:

"Lekfordon är ett fordon som inte kan eller får köras fortare än 6 km/tim (ungefär gånghastighet). Om fordonet är försett med motor måste det vara en elmotor. Ett lekfordon är avsett för barn upp till 14 år.

Om fordonet har förbränningsmotor kan det aldrig räknas som lekfordon."

Det verkar inte vara ett "lekfordon" det handlar om. Alltså är det en fyrhjuling. Fyrhjulingar klassas som terränghjuling, motorcykel, moped, traktor och motorredskap. Alla de verkar ha någon sorts krav på förarbevis. Då torde ju barn inte få köra fyrhjulingar över huvudtaget.

www.transportstyrelsen.se/fyrhjuling

Men i inhägnat område får barn köra oregistrerade fyrhjulingar vad jag förstår. Vad som är inhägnat område är det som verkar vara oklart...
  • Egon den stora
    Anonym (lagen?) skrev 2017-09-03 23:29:35 följande:

Tar du inte i lite väl mycket nu? Det där med anmälningar missbrukas ju till höger och vänster.
  • EmberEyes

Om det är en lek-fyrhjuling så är det inte någon större fara. Inte farligare än att rida på häst t. ex. vilket många börjar med både som små barn och i skolåldern.

• Anonym (duff)
    Anonym (Gilla läget?) skrev 2017-09-03 23:51:55 följande:

Men i inhägnat område får barn köra oregistrerade fyrhjulingar vad jag förstår. Vad som är inhägnat område är det som verkar vara oklart...

"Inhägnat område" är gråzon. En godkänd motorbana är det, en allmän väg inte.

Där i mellan finns tusen tolkningar och undantag av rättsväsendet.

Det finns hovrättsdommar men dom är väldigt diffusa, "bör vara" "torde vara" och liknande.
  • Elis73

Varför inte prata med pappan: "Jag känner mig rädd och orolig när jag inte vet hur detta fungerar. Kan jag få följa med och titta när xx kör, så jag kan känna mig lite lugnare."

Självklart måste lagar och regler följas, och nödvändiga skydd användas. Sedan tycker jag som någon skrev ovan - fyrhjuling känns i klass med ridning riskmässigt (och detta brukar det sällan göras orosanmälan kring). 

Men oövervakad lek med fyrhjuling (eller häst) känns absolut inte säkert för ett barn. Då skulle jag protestera. 

• Anonym (lagen?)
    EmberEyes skrev 2017-09-04 07:58:45 följande:

Om det är en lek-fyrhjuling så är det inte någon större fara. Inte farligare än att rida på häst t. ex. vilket många börjar med både som små barn och i skolåldern.

"Lekfordon" har elmotor eller ingen alls och har maxhastighet på 6km/h. Knappast en sån pappan skaffat.
  • Anonym (?)

TS, hur är ditt barn? Är det en 9-åring som tar ansvar, lyssnar på instruktioner och har en historik av att man "kan lita på" eller är det en 9-åring som flaxar ut på vad som helst utan konsekvenstänk? Med andra ord: litar du på ditt barns förmåga att bedöma själv vad som är säkert vad gäller körningen? 

Sen en annan fråga, hur intresserad tror du att ditt barn kommer vara? Det kanske blir nyhetens behag men sen tunnar intresset ut? 

• Lucius Vorenus
    Anonym (Gilla läget?) skrev 2017-09-03 22:40:31 följande:

Var kör han med den och vilka skydd har han?

På diverse crossbanor och svärföräldrarnas lägda.

Hon har alla nödvändiga skydd i form av kläder, ryggplatta och hjälm och har haft det sedan hon fick sin första 70cc. Fast det är en cross, inte en fyrhjuling.
  • Anonym (quad)

Se till att pappan även inhandlar en bra hjälm, ryggplatta och att effekten ställs ner i början, och att barnen får lära sig köra.

Nää, att puttra runt på någon grusväg i "lantlig miljö" är troligtvis inte ok enligt trafikförordningen. Men likväl så förekommer det...

Liknelsen med ridning kan jag köpa till viss del, men då bör det tilläggas att där är det också en hel del säkerhetstänk. Finns ingen seriös ridskola som släpper upp barn på hästryggen utan hjälm, utan skyddsväst, ej heller är det någon nybörjare som direkt får börja galoppera (apropå effekt!) sin lilla ponny utan uppsikt...

• Studentpappa

Fyrhjuling är farliga leksaker den som säger något annat måste vara blind eller okunnig. Hög tyngdpunkt, speciellt Kina-modeller och därmed enkla att välta med. Det sker ju mycket olyckor där man välter och får den över sig, cross har ju den fördelen att det sällan är farligt att just ramla och få den över sig.

Ska barn köra så ska en vuxen vara med är min åsikt, jag har kört sen jag var liten och började med en vuxen direkt i mellanstadiet. Det är väl en tur att jag lever då jag körde som en dåre med en stor fyrhjuling. Nu har jag en 1000cc och det har väl inte blivit mindre farligt även om konsekvenstänkandet som tur var ökat. Jag funderar också på att köpa till barnen men jag kommer isf vara med när de kör.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Fyrhjuling hos pappan