• vadelma

Det jag önskar att jag fått veta

Vill ni hjälpa till att lista saker ni önskat att ni fått reda på innan ni fött era barn? Tex något de borde informera om på MVC, förlossnings-och/eller föräldrautbildning? Och eventuellt också vad det blivit för konsekvenser pga att ni inte visste det?

Det första jag kommer att tänka på gäller amning.

Jag önskar att jag fått veta att om amning gör ont i början ska det gå över, annars är det något man behöver få hjälp med. Hade också velat veta att bröstvårtan ska ha en rund och rak form efter amningen, om den är sned eller platt åt något håll är greppet fel och man bör justera ställningen.

Konsekvens av att jag inte visste: Jag stod ut med smärtan och märkte knappt att den hela tiden tilltog förrän jag efter tre veckor upptäckte djupa jack på undersidan av bröstvårtorna. De tog totalt fyra veckor att läka båda.

• Svar på tråden Det jag önskar att jag fått veta
  • Ugggies

Håller med så mycket om amning om smärta. I vården sa de bara "ja, det kan göra ont att amma!". Jag hade fruktansvärt ont vid varje amning (samma sorts smärta som när man drämmer lilltån i en tröskel) i flera månader och trappade till sist ner amningen pga det. Först ett par år senare förstod jag att det med största sannolikhet var en svampinfektion som hade gått att bota med ett enda piller...

Jag tycker också att det är viktigt att alla gravida med foglossning får veta att de ska undvika ALLT som orsakar smärta och att det inte alls är säkert att det går över efter förlossningen. Det kan ta många år. För en del är det livslångt.

• Meriall

- Smärtan vid förlossning går inte alls över sekunden barnet kommit ut.

- Man ska dock inte ha ont i en vecka eller mer, då är något fel.

- Pillrena som tar bort mjölken säger de att de inte ger ut längre men de går att få om man insisterar. Hade besparat mycket smärta.

- Man kan gå från att ha öppnat sig 2-3 cm på flera timmar till att öppna sig 6 cm till på 10 min. Det behöver inte gå i jämn takt.

- Värkar behöver inte vara regelbundna för att vara riktiga.

• Anotherone

Håller med om allt när det gäller amningen! Och vill lägga till att all typ av mjölkstockning går inte att "amma bort". Ställ dig i duschen, massera etc hjälper föga om man fått in bakterier i brösten, då behövs antibiotika!

Sen att allt är så himla individuellt! Jag har tex. inte haft kännbara förvärkar och heller inga eftervärkar. Även fast folk sa att det skulle bli jättejobbigt nu efter andra barnet.

Kejsarsnitt är en STOR operation, ingen räkmacka.

Alla bebisar sover inte första dygnet efter förlossningen. Ingen av mina har gjort det.

• Ugggies
    Anotherone skrev 2017-07-01 21:26:24 följande:

Håller med om allt när det gäller amningen! Och vill lägga till att all typ av mjölkstockning går inte att "amma bort". Ställ dig i duschen, massera etc hjälper föga om man fått in bakterier i brösten, då behövs antibiotika!

Sen att allt är så himla individuellt! Jag har tex. inte haft kännbara förvärkar och heller inga eftervärkar. Även fast folk sa att det skulle bli jättejobbigt nu efter andra barnet.

Kejsarsnitt är en STOR operation, ingen räkmacka.

Alla bebisar sover inte första dygnet efter förlossningen. Ingen av mina har gjort det.

Åh, en till! Jag har heller inte förvärkar eller eftervärkar (som känns). Moderkakan ramlade ut utan ansträngning också. En sak till med mig är att värkar och krystvärkar känns likadana. Får man fråga hur det var med det för dig?
  • Anotherone
    Ugggies skrev 2017-07-01 21:56:44 följande:

Åh, en till! Jag har heller inte förvärkar eller eftervärkar (som känns). Moderkakan ramlade ut utan ansträngning också. En sak till med mig är att värkar och krystvärkar känns likadana. Får man fråga hur det var med det för dig?

Hej!

Vi kanske är ett udda släkte

Jag har fött två barn där det här startat spontant och vid senaste förlossningen var jag till slut öppen 10 cm. Men sen har det avslutats med snitt båda gångerna så jag vet inte hur krystvärkar känns.
  • vadelma
    Meriall skrev 2017-07-01 19:52:13 följande:

- Smärtan vid förlossning går inte alls över sekunden barnet kommit ut.

- Man ska dock inte ha ont i en vecka eller mer, då är något fel.

- Pillrena som tar bort mjölken säger de att de inte ger ut längre men de går att få om man insisterar. Hade besparat mycket smärta.

- Man kan gå från att ha öppnat sig 2-3 cm på flera timmar till att öppna sig 6 cm till på 10 min. Det behöver inte gå i jämn takt.

- Värkar behöver inte vara regelbundna för att vara riktiga.

Håller med om att värkarna inte behöver vara regelbundna. Jag hade intensiva värkar hela tiden i princip två dygn, de kom nästan hela tiden. Vissa var så långa som fem minuter men sen kunde det dröja en kvart innan nästa kom. Slutade med att jag var öppen 8 cm när vi väl fick komma in och jag önskar verkligen jag fått komma in tidigare för att åtminstone få lustgas.
  • cesso

Hade önskat att föräldrautbildningen tog upp detta:

1) mer fokus på hur man tar hand om bebisen när man kommer hem (och amning, att mjölken rinner till efter ett par dgr)

2) förlossnings skador som kan uppstå. Och vad man kan förvänta sig för hjälp.

3) att underlivet på de flesta aldrig blir sig likt men att du kommer få höra att det "är så normalt.."

4) att nedstämdhet, konstiga tankar, oro är normalt och inget att skämmas över

5) kroppen efteråt- att inte göra situps etc eftersom muskler delas under graviditeten. Att det tar tid att återgå formen men att det är väldigt vanligt att magen med lös hud, bristningar och put inte blir sig likt igen, men att de flesta vänjer sig med tiden.

6) att BB stressar mkt idag så de vill ha hem dig så fort du stor på benen (har ändrats mkt de senaste tio åren bara).

///mamma till fyra, två förlossningar, två snitt

• Mandelskorpan

Har haft turen att ha plättlätt med amningen, tack och lov. Min BM sa också krasst "räkna med att amningen tar 20h/dygn och att du behöver vila resterande 4h" haha så sant

Hade önskat ha (ännu) bättre koll på mat när jag fick första (har tre). Kändes som att "alla" ger välling från 4-6mån, det behöver man ju inte alls, ersättning är ju mycket bättre på alla sätt. Känns som vi är indoktrinerade att trycka i ungarna mjölk- och sädesslagsprodukter, det är ju bara korkat om barnen har känslig mage.

Sen hade jag velat veta att utvecklingen ofta går i språng. Hade någon vag föreställning om att barnen sakta och säkert utvecklas men så har ingen av mina varit utan Helt Plötsligt har de kunnat krypa, gå eller springa, eller något annat.

Svar på tråden Det jag önskar att jag fått veta